HA, Vera plus,rfxtrx, ziggbe z-wave, Alexa, osv med tips och trix.

Permalänk
Medlem

HA, Vera plus,rfxtrx, ziggbe z-wave, Alexa, osv med tips och trix.

Hej

EDIT: jag kommer börja ladda upp bilder,samt ändra ordningen, men just nu hinner jag inte så det blir bara text ett par veckor som är lite i ordning, och vissa avsnitt är inte klara.

Tänkte det börjar bli dags att göra lite guider rörande smarta hem, jag tänker börja med zigbee och vad man kan göra för att få in sakerna i vera även om dom inte ska stödjas. Undan för undan tänkte jag lägga in guider hur man börjar med tex HA osv

Jag har testat väldigt många Hubbar och alla lovar att dom klarar allt men oftast slutar det med att man blir hindrad av avsaknad av support för saker du vill få in eller så är dom instabila eller kräver internet anslutning eller saknar rj45 osv.
för mig ska en enhet vara snabb, väldigt stabil och ha stöd för mycket saker, annars blir det inget smart hem, då blir det en rolig gimmick som ingen kan använda som är på besök.

Normalt sätt är jag en förespråkare av z-wave+ eller 7 just för stabilitet och bra stöd på de flesta kontrollerna (särskilt vera)
Något vera varit dåliga på i alla år är zigbee, eller rättare jag och majoriteten tror dom är dåliga på zigbee när dom egentligen tycks ha stöd för dom flesta enheter om man pullar lite själv. fram till helt nyligen har jag kört en extra hub från samsung en så kallad smartthings hub, den har mindre bra support för z-wave offline men mycket bra för zigbee saker eller.... jag och många med mig tror den är bra på zigbee saker för dom läggs till enkelt/direkt, problemet är att den "tappar" saker och sensorer som ska hålla i 3år håller <6månader.
Detta att enheter som är anslutna till smatthings äter batterier är något jag sett på z-wave saker tex ID lock, körde man in den lås appen så kunde låset tömma batterierna på några dagar. samma lås mot vera plus håller lätt över året (vet faktisk inte exackt hur länge det håller för det är så pass lång tid mellan bytena)

Att jag väljer att börja med zigbee är att
jag blev kontaktad av en kille här på forumet som funderade på att skaffa en vera, han var dock lite frågande om zigbee stöd så då tänkte jag att hmm varför inte se vad vera klarar. går inte sensorerna från smartthings hub inte in så gör det inte så mycket då jag ändå ville byta dom mot z-wave.
Dom fösta testerna var inte kul, vera såg att något hände men enheten försvann efter en omladdning av luup (luup är det vara använder) sista sensorn jag testade var en bosch rörelse senor som kostar 12dollar men har 6års batteri tid och driv av vanliga AAA batterier (riktigt snabb reaktion utan väntan mellan att den triggar) denna gick in direkt utan problem i vera.

Så ok då går det ändå att få in saker som inte stöds officiellt,
Jag störde mig mig på att vera kunde se enheterna jag testade med först men inte lägga till dem.

Vera har ett plugin som heter Altui det ger dig bättre kontroll och översikt av din vera. Så jag tänkte att under tiden Vera försöker lägga till enheten så kör jag Altui samtidigt och ser vad jag kan göra där.

Sensorn jag började med är en brandvarnare från xiaomi (honeywell) när sensorn ska läggas till så fastnar den på steg 10-12 om man kollar parametrarna, samt går den in som generic sensor. och börjar loppa config som aldrig blir klar. det jag gjorde var att säga till vera att inte konfigurera sensorn samt att säga till vera att den redan var konfigurerad, att göra detta är väldigt lätt men kan kräva lite tålmodighet så man inte försöker gör 20 saker samtidigt.
För att ställa in rökdetektorn eller om du har andra sensorer (förmodligen kan man gör detta på de flesta zigbee saker så länge som kör samma standard) gör följande.

1: har sensorn varit parad tidigare måste den avreggas från den andra enheten samt bör den återställas.
2: återställ enheten genom att ta ur batteriet, tryck och håll in testknappen (finns bara en) samtidigt som du sätter i batteriet.
3: välj lägg till ny enhet i vera
4: välj generic zigbee, när timern börja räkna ner från 59sec tryck 3 gånger snabbt på knappen på brandvarnare och vänta.
(ibland gå dom in med 3 tryck ibland med 1 tryck, det tycks vara lite olika var gång man testar, var tålmodig och tryck inte flera gånger)
5: när vera säger att den hittat en generic sensor välj lägg till
6: när den syns som generic klicka på settings och välj i rullmenyn NEJ på automatisk konfig, tryck spara.
6: starta nu Altui
7: klicka på Devices i Altui, här bör du se en sensor som heter generic
8: klicka på den lilla pilen på sensorn och välj control panel
här behöver du ändra följande.
9: kolla så AutoConfigure står på 0 gör den inte det så ställer du den på det.
10: Configured ska stå på 1
11: LastConfigStep ska stå på 13
12: tryck på spara.
13: klicka på fliken: Attributes och ändrar.

nedan saker är specifikt för röksensor, skulle det vara en magnetkontakt du vill lägga till så ska siffrorna vara 4 på category och 1 på subcategroy
samt DoorSensor:1 i stället för smokesensor:1, för rörelse senor är det 4 och 3 osv

1: device_type:
urn:schemas-micasaverde-com:device:SmokeSensor:1

2: device_file:
D_SmokeSensor1.xml

3:device_json
D_SmokeSensor1.json

4: category_num
4

5:subcategory_num
4

klicka nu på Misc i Altui meny till höger och välj reload luup Engine
efter ca 1 minut uppdaterar du sidan för vera så ska du nu har en röksensor i stället som du kan styra. tex om den ska vara aktiv eller inte.
har du inte detta så kolla inställningarna igen, ibland har man stressat och då kommer inte alla inställningar sparas.
vill man testa brandlarmet är det bara hålla in knappen ett par sec så kommer alla sirener man har börja ljuda.

När det gäller magnetkontakten Visonic MCT-340E
Här är det lite annorlunda, den kommer konfigureras närmast automatiskt om man gör rätt.

1: har den varit parad, se till att den tas bort från den gamla hubben, tex smartthings (8som är den enda officiella hubben för denna)
2: om sensorn inte börjar blinka efter 1 minut när du tagit bort den, testa öppna stänga dörren/fönstret den sitter på. om inte det hjälper tar du ur batteriet
och håller den lilla switchen som sitter i batteriluckan samtidigt som du sätter i batteriet, håll in knappen i exakt 2 sec
nu ska den blinka och vara redo att läggas till. (konstigt nog finns inte detta i någon installations guide vad jag sett)

3: i vera välj lägg till enhet, men välj INTE generic zigbee enhet, istället väljer du Sensors och NYCE door/Window sensor.
och var tålmodig, det brukar inte säga något förrns det typ är 10sec kvar av timern

4: du får nu ett meddelande att den har hittat en annan enhet, klicka ok/lägg till, det är ingen mening att döpa om den än eller välja rum så klicka bara att du är färdig, vänta 1 minut, öppna nu dörren/fönstret i 10 sec och stäng det igen. nu kommer den konfigureras färdigt, ibland kan man få öppna två gånger.
5: nu ska den dels kommit in som dörr/fönster som blir röd när du öppnar, men du har även fått en tempsensor
6: döp sakerna och lägg dom var du vill.

7: fixa batteri status på denna sensor, det går göra via avancerade inställningar, ändra VoltageRate till 30 samt BatteryPower till 3 och PowerSourceLevel till 100.

spara och ladda om luup antingen via Altui eller via inställningar.

PS: Oavsett om du lägger till Zigbee eller z-wave till vera eller andra hubbar, stressa inte, vera kunde på tidigare mjukvaror ta över 10 minuter innan en enhet var klar, börjar man strula med enheten för tidigt så kommer den inte går in rätt och du kommer få problem.
(syns ofta i dom negativa kommentarer man kan läsa)
som enhet är vera otroligt stabil och snabb särskilt via HA om man ställer in den rätt.

Tanken är här att jag kommer fortsätta skriva om hur man lägger till enheter, tez z-wave, qubino eller hur man ställer in dom för olika funktioner samt göra en guide till hur man börjar med HA, hur man lägger till rfxtrx i vera, och hur man stänger av polling och bygger ett robust system som inte strular var varannan dag.
Jag kommer fokusera mer på saker som jag vet personer har problem med tex ID lock, jobbig som sjutton att lägga till om man inte har hubben på exakt 3 meters avstånd, gör man inte det så får man massa problem men konfig error, har du den på 3 meter är det närmast smärtfritt.

Fortsättning.

Homeassistant, (förkortas oftast med HA) Jag kommer inte gå in så hårt på vad det är utan bara gör en kortare beskrivning.

Varför vill man köra HA? telldus eller ikea funkar väl bra? Jag tyckte med det funkade ok tills jag testade HA, det HA ger är inte bara en enkelt styrsystem som vera,homy,telledus, HA ger är en möjlighet att koppla samma närmas alla enheter och tjänster du kan tänka dig till ett interface, detta interface gå även lätt ställa så olika användare har tillgång till olika saker. tex jag vill inte att ungarna ska råka slå på värmaren i bilen så dom ser inte den alls, sedan vill dottern ha sin spellista på Spotify lättillgänglig,
Hur mycket man vill se eller hur många flickar eller menyer går ställa superlätt

med ha kan du styra ditt nätverk eller tex för unifi kan du ha den som kontroller
du kan ha en karta där du ser var ungarna är eller få en notifikation när dom kommer hem ärller kommit till skolan, eller varför inte en notifikation om dom avviker från skolan när dom inte ska göra det.
du kör almanacka och matlista direkt i ha, du ser var din gräsklippare/damsugare är eller om den fått problem tex en automower 430x
du styr högaltare,tv,stereo,belysning,och naturligtvis kan allt automatiseras om man vill det, personligen kör jag dock scener som jag triggar manuellt antingen med en knapp eller via röststyrning, En scen är en serier händelser, tex "godnatt" allt släcker,skal larm går på, kameror aktiveras, dörrar låser sig rullgardiner åker ner,bilen låser sig osv

Ha går köra på rätt många enheter men personligen föredrar jag en nuc med 2.5" plats eller om man inte har så mycket saker en rpi med en bra psu och ett minneskort som är gjort för många skrivningar.
Dom vanligaste felen folk får är

1: minneskort som blir korrupt för man har iste använt rätt vertion, du behöver ett som minst är applikations klass 2 som klarar mycket skrivningar (jag använder endast version 3) eller så kör man en nuc med m.2 disk som blir för varm och trottlar vilket gör att ha strular. eller som i mitt fall så blev dom korrupta.

2: psu, man använder inte en psu som klarar driva rpi bra utan man kör på en vanlig telefonladdare på 2-2,4Amp, rpi med ha ska minns ha 2.5Amp eller bättre.

3: Man gör en manuell ändring i configuration.yaml och klicka inte på nappen "kontroller konfiguration" innan man startar om.
eller installerar ett 3-parts pluggin och kollar inte om det orsakar problem innan omstart

Z-wave,zigbbe,rfxtrx går att köra direkt med usb in i den rpi eller nuc med ha på, Jag avråder dock från detta, andningarna är flera särskilt med z-wave.

1: har du många saker kan varje omstart ta över en dag innan ditt z-wave nät är färdigt igen
2:går ha åt helsike riskerar du att tappa enheter eller får döpa om alla igen, tappar du dom blir det att lägga in dom igen.
3: det är ostabilt och inte i närheten så snabbt som med en vera, särskilt om man aktiverar stora scener.

Fördelar med en separat hub som endast hanterar enheterna

1: omstart med en nuc tar några sekunder (någon minut med en rpi)
2: stora sener fungera stabilt och väldigt snabbt
3: går ha åt helsike så kan du fortfarande styra enheterna via andra hubben
4: skulle enheten gå sönder kan du köra in en backupp på den nya enheten (om du köper samma) utan att behöva göra om ha.

Min absoluta favoritenhet för att köra mot HA dom senaste åren är Vera plus, Obs att man måste stänga av polling (åter kommer om detta) jag jämför då med smartthings, olika hubbar från vera secure, tellidus, fibaro 3 samt homy pro (homy går inte köra mot HA) samt olika usb pinnar direkt mot ha
varför Vera? den kör allt lokalt, dvs även om ditt internt dör kommer den fortsätta fungera, den har rj45,wlan,z-wave plus,zigbee,blåtand osv efter senaste uppdateringen är den otroligt stabil.
samt ger den möjlighet att manuellt ändra i saker om man vill, den stödjer kameror och massor olika plugin (dock bör man inte använda den för detta, det ska du använda HA till) vill man även ha siren, batteribackup och simkort så gå på vera secure i stället.
personligen gillar jag dock vera plus mer för jag har lösa sirener samt ups.

När det gäller Vera plus,
1: se till att stänga av Polling när du lagt till enheterna, polling på z-wave är inte nödvändig för 99% av alla z-wave lus saker då dom stödjer beaming, polling användes mer i dom första versionerna av z-wave
stänger man inte av detta och du börjar få en del enheter, då kommer inte vera ha tid för att gör det den ska göra dvs utföra komandon som att släcka tända osv

2: stressa inte! Jag kan inte vara mer tydlig, när du lägger till saker försök inte skynda på processen utan låt det ta den tid det tar, annars kan man få stora problem med att enheter inte anslutit som dom ska och man får ett mycket segt och ostabilt system.

När det gäller installation av HA,
Man hämta den imige som hör till det system du vill köra på, denna skrivs till ett usb eller minnes kort beronde på vad det är för enhet
du installerar på, guider finns på ha hemsida.
installationen brukar ta 10-20 minuter beroende på typ av enhet du installera på, du kör inte en skärm imot ha då ser du bara en logga, det du gör är att skanna nätverket med tex secure ip scanner för att hitta en enhet som kallas sig hassio
starta en webbläsare och anslut till ENHETENS IP:8123
är inte installationen färdig ser du bara en icon och får vänta en stund till.

När HA är färdig installerat så är det ett par steg som vi ska ta för att göra din upplevelse så smidig som möjligt.
följande ska göras och vi kommer göra det steg för steg.

1. installera filhanterare (för att enkelt ändra i filer)
2:installera samba: (ladda upp ner saker och smidig återkomst om något går snett)
3: installera SSH (anänds tex om ha inte startar för det är något felkonfigurerat och du vill bota om den efter åtgärdat felet )
4: installera duckdns+ssl (så du får en gratisk adress till din ha samt en säker anslutning remote)
5: installera Hacks (för att få väldigt mycker mer funktioner)
6: ställa in din z-wave/zigbbe hub (så du kan styra sakerna från HA)

När dessa steg är gjorda så kommer vi göra en backup och sedan börja ställa in hur enheter ska synas.

1: för att installera filhanteraren titta i vänster menyn och klicka på, "supervisor", titta nu rakt fram och klicka på fliken "Add-on store" skriv "fil" på sökraden, nu bör du ser något som heter "Fil editor" klicka på den och klicka på "install"
Det finns 3st "knappar/flyttbara val" aktivera alla, nu är den färdiginstallerad.

2:

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.