Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Formatera hårddisk i Ubuntu 18.04.4 LTS

Permalänk
Medlem

Formatera hårddisk i Ubuntu 18.04.4 LTS

Jag har en sk dynamisk extern Hitachi SATA hårddisk fuse ntfs filsystem uppkopplad till en gammal dator med OS Ubuntu 18.04.4 LTS och för att få den att fungera tillsammans med min nya Lenovo A10 Windows 10 är jag tvungen att formatera disken.

Var och hur formaterar jag min hårddisk så den fungerar där jag vill den ska fungera? Jag ska bara lagra filer på den.

Permalänk
Medlem

Eller kan jag formatera den i Windows fastän det står att den är ogiltig i diskhanteraren?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hittar inte....eller fattar inte....hur kommer jag till systemverktyg för att välja gparted?

Jo jag tror jag fixade det - va fort det gick å ta bort all data på 1 sekund ju - vart det verkligen rätt?

Är det bara å koppla upp den till min win 10 nu och köra igång? Lite sent nu får bli imorgon...tack för hjälp...så länge

Jodå det gick det var något som hette gnome och gparted man skulle använda och som hittades i program för Ubuntu och redan fanns installerat.

Sedan var det bara att koppla upp i min win10 dator och högerklicka på start välja diskhanteraren och högerklicka i icke allokerade fältet och välja ny enhet och så följa instruktionerna som i stort var nästa > nästa > och slutför å så var disken snabbformaterad å klar att användas.

Hoppas jag förklarat rätt nu så eventuella hjälpsökande får hjälp och inte blir förvirrade