Mest givande jobb för att byta karriär?!

Permalänk
Medlem

Mest givande jobb för att byta karriär?!

Hej!
Jag har en universitetsutbildning i en sektor där man får väldigt dåligt betalt, övertid är enorm och det är inte alls så kreativt och stimulerande som man kanske först trodde. Jag har även haft en del passiva inkomster vilket jag säkerligen kan leva på men nu under corona och permitering så blir det ju ännu mer tydligt att man nog ändå vill jobba (om än mindre timmar) och se folk på en regelbunden basis då jobba hemifrån är väldigt antisocialt.

Funderade först på att utveckla mina kodningsskills och börjat lära mig javascript eftersom det är en sektor som betalar bra och är i high demand men tanken på att koda 8 timmar per dag gör mig självbordsbenägen. UX/UI design verkar som en stark kandidat då det är rätt chill och det inte är den bransch som är mest konkurrensutsatt. Samtidigt för min del tycker jag nog ändå entreprenörsskap är det roligaste men då är ju frågan vilken position det isf skulle vara om man nu har en annan utbildning och arbetslivserfarenhet. Har många bekanta inom bokföring men det är ju också väldigt trist arbete.

Någon som har några funderingar :D?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har varit programmerare i runt 8 år nu och har nog aldrig kodat 8 timmar någon dag. Tyvärr. Stor del av arbetet är planering, diskussioner, dokumentering, presentationer etc. Roligt jobb, mycket variation, lite märkligt högt betalt, och ger chanser att ta andra vägar genom karriären än att programmera, om man nu skulle tröttna på det. Det underlättar självklart om man tycker det är kul att programmera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Hej!
Jag har en universitetsutbildning i en sektor där man får väldigt dåligt betalt, övertid är enorm och det är inte alls så kreativt och stimulerande som man kanske först trodde.

vad är det för utbildning och inom vilken sektor jobbar du? OM du vill ha råd för att skola om dig så tror jag det underlättar om man vet utgångsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shabik:

Hej!
Jag har en universitetsutbildning i en sektor där man får väldigt dåligt betalt, övertid är enorm och det är inte alls så kreativt och stimulerande som man kanske först trodde. Jag har även haft en del passiva inkomster vilket jag säkerligen kan leva på men nu under corona och permitering så blir det ju ännu mer tydligt att man nog ändå vill jobba (om än mindre timmar) och se folk på en regelbunden basis då jobba hemifrån är väldigt antisocialt.

Funderade först på att utveckla mina kodningsskills och börjat lära mig javascript eftersom det är en sektor som betalar bra och är i high demand men tanken på att koda 8 timmar per dag gör mig självbordsbenägen. UX/UI design verkar som en stark kandidat då det är rätt chill och det inte är den bransch som är mest konkurrensutsatt. Samtidigt för min del tycker jag nog ändå entreprenörsskap är det roligaste men då är ju frågan vilken position det isf skulle vara om man nu har en annan utbildning och arbetslivserfarenhet. Har många bekanta inom bokföring men det är ju också väldigt trist arbete.

Någon som har några funderingar :D?

Jag jobbar som systemutvecklare. Kan säga att jag inte kodar 8 timmar om dagen. Dels är min arbetsdag 7,5 timme, men sedan är det också många möten, planering, testning, demos, läsa dokumentationer etc. Sitter mycket med infrastruktur i cloud lösningar också, så det är inte rent kodande utan mer konfigurering. Så jag kan nog dra ett snitt att jag skriver nog kod 3-4 timmar per dag.
Med det sagt så är det inte ett yrke du ska byta till enbart för att du vill tjäna mer pengar, man måste gilla problemlösning och att koda.

Vissa dagar kan man dock hamna i flow och kodar hela dagen, sen kollar man på klockan och tänker shit är dagen redan slut? För mig är det trivsamt då jag har eget ansvar och kan styra mina dagar. Kan arbeta hemifrån och flexa. Behöver jag t.ex. gå hem kl 13 för att förskolan stänger så gör jag det. Sen kan jag jobba resterande tid på kvällen eller ta igen det genom att sitta längre nästa dag, har man familj så är detta guld värt.

Det bästa är om du har någon hobby som du skulle kunna utveckla och även ha som yrke, för mig är det win win. Man ska jobba sån stor del av sitt liv, så varför spendera den tiden på något man tycket är tråkigt?

För mig låter det snarare som att du är missnöjd med ditt yrkesval eller arbetsplats och vill därför byta. Du kan inte byta jobb (kanske svårt nu när Coronan pågar) och med det förhandla upp lönen? Kanske prata med din chef att du vill ha mer ansvar eller testa på något annat på arbetsplatsen, som i sin tur kan påverka din lön och skapa ett roligare arbete?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

vad är det för utbildning och inom vilken sektor jobbar du? OM du vill ha råd för att skola om dig så tror jag det underlättar om man vet utgångsläget.

Jag jobbar inom ingenjör/arkitektur men även frilansat lite som Webdesigner. Kan och förstår viss kod instinktivt och tycker det är kul när det funkar och ta fram smarta lösningar och nya idéer men jag tycker inte det är roligt att sitta i sublimetext eller notepad++ och skriva.

Visa signatur
Permalänk

Projektledning?
Då kan man vara lite mitt i allt och följa med i alla diskussioner, man lär sig mycket.
Då kan man också välja vad för område, behöver ju inte vara IT, men finns många kompletterande kurser på högskolor då man kan läsa in dessa saker.
Har gått från kodning till projektledning, för det är dit kodare oftast går när dom blivit utdaterade (vilket är märkligt då långt från alla passar med det).

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Inte lätt det där att veta vad man vill och välja något.
För man vill ju inte heller välja något och hamna långt in på ett spår som man inser var helt fel, för så lätt är det inte för alla att bara byta.

Men för en del är det lite för lätt..
Har en kompis med lång utbildning och erfarenhet inom annat område än IT som lessnar och byter jobb (inkl flytt) efter max ca 2 år. Blir då alltid olika typer av tjänster och jobb som inte riktigt verkar passa. Det ger en rotlöshet och tomhet som blir rätt uppenbar.

Men efter ett flertal år med i princip samma jobb kan det börja bli dags för någon slags förändring, antingen i form av vidareutveckling inom området eller något steg i annan riktning.

Sen bör inte jobbet och hobbyn ligga alldeles för nära varann för länge, risken är att man blir less på båda och allt känns som jobb. Det kan ju verka bra i början, men är lite förrädiskt över tid.