Framtidssäkert dator främst för spel

Permalänk
Medlem

Framtidssäkert dator främst för spel

Hej!

Jag planerar att köpa en ny stationär dator. Hittills har jag haft en bärbar MSI GS60 med i7-4720 samt gtx970m. Jag skulle vilja uppdatera då datorn börjar bli lite krasslig.
Jag har nu en 1440p 144Hz skärm Med GSync samt har tillgång till en 1080p 144hz.
Troligen kommer bara 1440 skärmen användas men jag kan ändra mig i framtiden. Främsta uppgiften för datorn blir att köra spel dock kan i vissa fall simuleringar och andra beräkningar förekomma.
När det gäller spel så spelar jag främst FPS egentligen allt inom det genret även om just nu försöker jag köra spel som är mindre krävande. Andra spel kan också förekomma men det är FPS som är roligast. Man vill ju även kunna köra sådant som kommer om ett par år och man kanske fastnar för.
Planen är att köpa något vettigt idag i form av chassi, PSU, moderkort som man inte behöver uppdatera i närtid men processor och GPU tänkte jag uppgradera inom 1-2 år när Zen3 släppts och de nya GPUn. Moderkort funderar jag på fortfarande, om det ska bli en B550 eller x570. På grund av skärmen skulle jag vilja använda en Nvidia GPU i alla fall till att börja med. På grund av att jag går över från bärbar till stationär och har begränsad med utrymme skulle även en mindre formfaktor uppskattas (men med plats till kraftigare framtida gpu) så jag kan stuva undan chassit vid behov.
Jag har plockat ihop något från Webhallen. Skulle föredra en återförsäljare och webhallen har den gpun som jag tycker är mest intressant just nu.

Till frågorna jag söker svar på:

Är chassit jag valde bra? Eller har den någon nackdel när det gäller ljud, kylning? Finns det något bättre snyggare alternativ (helst under 25cm på bredden).
Finns det något annat ni tycker borde ändras?
Är minnena ok?

Här är min bygge, hoppas länken funkar...

Permalänk
Medlem

Köp ett b550 istället och en 3800x.

Moderkortet har noll inverkan på spel prestandan. Bättre med värre CPU eller GPU.

Dålig tid att uppgradera nu då nvidia och AMD släpper nytt inom kort (3-6mån).

Funkar datorn du har nu så vänta och var snabb på köpknappen när de släpper.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Problemet är lite det att jag är osäker på om jag klarar mig tills B550... men tror inte att det kommer att gå tills Zen 3.
Därför tänkte jag en en helt ok GPU och processor nu och sedan en uppgradering när nästa generationerna har blivit lite äldre, mognare och kanske tappat från sitt nypris och då satsa högre.