Permalänk
Medlem

Val av kontorsstol

Hej!

Jag är på jakt efter en ny kontorsstol då jag känner att min IKEA markus håller på att döda min rygg. Jag har läst i tråden Guide för köp av datorstol / kontorsstol men jag har svårt att bestämma mig.

Just nu pendlar det mellan en Kinnarps Plus 8

Eller en KAB (vet dock inte vilken modell jag bör välja)

För mig är svanken/nacke och benpositionering väldigt viktiga, justerbara armstöd är också ett måste.

Är det någon som kan hjälpa mig att välja? Jag kan lägga som max ca 12k.

Permalänk

Tycker Kinnarps stolar är mycket bra och hållbara. Håg gör fina kontorsstolar också. Gamingstolar är så fula styggelser och undviker dem till varje pris.

Dessa gillar jag och köper begagnat:
https://www.blocket.se/vi/92319642.htm

Permalänk
Medlem

Väldigt personlig kritik av KAB, på jobbet har jag den modellen du länkade till och med.
Jag är av den längre å smala varianten, drygt 198~cm 95~kg.

Stolen är bekväm att sitta i, men för mig, inte i längre perioder tyvärr ändå att jag har dom på jobbet och arbetar 12 timmars skift, saknar diverse finesser som är trevliga att ha i längden för priset. Tex justering av armstöden i sidled eller att "gung" funktionen inte har något motstånd (de kanske finns som extra val eller så är jag dålig på att ställa in stolen, men som jag vet finns de inte på den jag har). Själv tycker jag inte att jag sitter bra i stolen, känns som att den tvingar en att sitta dåligt efter man suttit en viss period i stolen. Nackstödet för mig som är längre är också dåligt på KAB, mer i vägen än vad de gör nytta för mig, dock har vi standard nackstödet på jobbet.

Sitter bättre efter en längre period i en Kinnarps Plus 8 eller Herman Miller Aeron. Har tyvärr inte suttit i en Kinnarps med nackstöd en längre stund dock, så jag vet inte hur bra nackstödet är på dom.

Hade tur och fick köpt en väldigt billig begagnad Aeron för drygt 2 månader sedan för hemmet, skulle eventuellt behövt en större modell, men väldigt nöjd med stolen överlag. Väldigt bra funktioner som jag inte haft på stolar innan, gung / lut motstånd är något som jag aldrig haft innan och är kanon eller flytta armstöden i sidled. Eventuellt om du har budget för KAB så kanske Herman Miller? För mig iaf bästa stolen ja har haft än så länge.

Permalänk
Medlem

Kinnarps Capella jag har idag är jag väldigt nöjd med men plus 8 är bekväm det jag testat, annan stol du kan kika på är rh logic 400 med de är suveräna. På jobbet har vi 3 olika herman miller, den enda värre än den andra, finns säkert bra men gillar inte dem alls och större delen av kontoret håller med. Capella eller rh logic 400 är de jag upplever bäst i både funktion, design och ergonomi och du bör kunna få in dem i din budget. Capellan kan du vrida armstöden på i metall men även själva överdelen så du kan vinkla dem perfekt som du vill, nackstödet går att justa höjd och hur långt fram/bak den ska vara. Givetvis hur långt ut sitsen ska vara, motståndet i ryggen om du vill tilta eller låsa, hur mycket svankstöd du vill ha och även höjden på ryggen. Jag gillar den skarpt

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2