Externt ljudkort - hjälp!

Permalänk

Externt ljudkort - hjälp!

Hej!

Jag behöver lite hjälp i djungeln...

Jag är ute efter möjligheten att koppla ihop datorn med andra apparater för att kunna digitalisera ljud, t.ex. kassettband och LP-skivor. Jag har tänkt mig att använda Audacity, men min dator saknar Line-In-port, så jag antar att jag behöver ett externt ljudkort, men vad, exakt, är det jag behöver?

Jag har förstått att jag behöver Line-In och inte "bara" en mikrofoningång?

Tips önskas!

/ CuslonGodibb

Permalänk
Medlem

Har du bara behov av linje/phono-ingång kan något enkelt som Behringer UFO202 kanske vara något att kolla på.

Har du redan ett RIAA-steg eller om skivspelaren har ett inbyggt behöver du ju bara vanlig linjeingång och kan välja lite friare, men även då är dessa billiga alternativ från Behringer nog ganska vettiga men man kan kolla även på UCA202 och UCA222 tex om lagerstatus på dem är fördelaktigare.

Sedan finns det ju varianter med mickförstärkare osv åxå på för det du beskriver så behöver du ju inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Har du bara behov av linje/phono-ingång kan något enkelt som Behringer UFO202 kanske vara något att kolla på.

Har du redan ett RIAA-steg eller om skivspelaren har ett inbyggt behöver du ju bara vanlig linjeingång och kan välja lite friare, men även då är dessa billiga alternativ från Behringer nog ganska vettiga men man kan kolla även på UCA202 och UCA222 tex om lagerstatus på dem är fördelaktigare.

Sedan finns det ju varianter med mickförstärkare osv åxå på för det du beskriver så behöver du ju inte det.

Ser prisvärt ut!

Permalänk

Hej!

Tack för svar!

Jag är rätt grön på det tekniska i detta, så jag vet inte riktigt vad jag behöver, ärligt talat!

När du skriver "vanlig linjeingång", vad menar du då? 3,5 mm i båda ändar?

För om jag fattat rätt innebär UFO202 att man kopplar in t.ex. en bandspelare via hörlursuttaget (3,5 mm propp) till RCA-line-in på ljudkortet?

Det verkar ju röra sig om ganska sympatiska priser, i alla fall!

/ CuslonGodibb

Skrivet av dumbo:

Har du bara behov av linje/phono-ingång kan något enkelt som Behringer UFO202 kanske vara något att kolla på.

Har du redan ett RIAA-steg eller om skivspelaren har ett inbyggt behöver du ju bara vanlig linjeingång och kan välja lite friare, men även då är dessa billiga alternativ från Behringer nog ganska vettiga men man kan kolla även på UCA202 och UCA222 tex om lagerstatus på dem är fördelaktigare.

Sedan finns det ju varianter med mickförstärkare osv åxå på för det du beskriver så behöver du ju inte det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solmattsolhatt:

Hej!

Tack för svar!

Jag är rätt grön på det tekniska i detta, så jag vet inte riktigt vad jag behöver, ärligt talat!

När du skriver "vanlig linjeingång", vad menar du då? 3,5 mm i båda ändar?

För om jag fattat rätt innebär UFO202 att man kopplar in t.ex. en bandspelare via hörlursuttaget (3,5 mm propp) till RCA-line-in på ljudkortet?

Det verkar ju röra sig om ganska sympatiska priser, i alla fall!

/ CuslonGodibb

Vanlig linjeingång syftar på signalnivåerna, normalt runt 700mV jämfört mot en phono-ingång som ligger betydligt lägre (några mV) samt ska gå genom ett riaa-steg för att återställa frekvensgången.

3.5 mm var för att lyssna av vad man spelade in om jag fattade videon rätt, och bandspelaren ska in på RCA även den men man ska då ställa omkopplaren så man kopplar förbi riaa-steget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solmattsolhatt:

Hej!

Tack för svar!

Jag är rätt grön på det tekniska i detta, så jag vet inte riktigt vad jag behöver, ärligt talat!

När du skriver "vanlig linjeingång", vad menar du då? 3,5 mm i båda ändar?

För om jag fattat rätt innebär UFO202 att man kopplar in t.ex. en bandspelare via hörlursuttaget (3,5 mm propp) till RCA-line-in på ljudkortet?

Det verkar ju röra sig om ganska sympatiska priser, i alla fall!

/ CuslonGodibb

När jag skriver linjeingång så menar jag signaltypen/signalnivån. Sladden som sådan kan har flera olika typer av kontakter men RCA och 3.5mm är två av de vanligaste nu för tiden.
Du kan koppla en bandspelare via dess hörlursuttag men om den har en för ändamålet avsedd linjeutgång är det bättre att använda den.

En skivspelare har en mycket svagare signal och signalen är mycket svagare i basen och måste korrigeras för att låta som det ska. En del moderna skivspelare har ett sådant förstärkarsteg inbyggt och då får man ut en likadan signal som från ett kassettdäck eller en CD-spelare, tex. UFO202 har dock ett sådant förstärkarsteg inbyggt, så skulle skivspelaren inte ha det så behöver man inte skaffa ett extra sådant.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

När jag skriver linjeingång så menar jag signaltypen/signalnivån. Sladden som sådan kan har flera olika typer av kontakter men RCA och 3.5mm är två av de vanligaste nu för tiden.
Du kan koppla en bandspelare via dess hörlursuttag men om den har en för ändamålet avsedd linjeutgång är det bättre att använda den.

En skivspelare har en mycket svagare signal och signalen är mycket svagare i basen och måste korrigeras för att låta som det ska. En del moderna skivspelare har ett sådant förstärkarsteg inbyggt och då får man ut en likadan signal som från ett kassettdäck eller en CD-spelare, tex. UFO202 har dock ett sådant förstärkarsteg inbyggt, så skulle skivspelaren inte ha det så behöver man inte skaffa ett extra sådant.

Än en gång, tack.

Om jag fattar rätt är jag alltså "garderad" med ett UFO202?

/ CuslonGodibb

Permalänk
Medlem
Skrivet av solmattsolhatt:

Än en gång, tack.

Om jag fattar rätt är jag alltså "garderad" med ett UFO202?

/ CuslonGodibb

Ja, det kan hantera både skivspelare utan phonoförstärkare och vanlig linje-ingång. Det enda som skulle kunna vålla problem är om din skivspelare skulle ha pickup av typen Moving Coil (MC), för UFO202 stödjer bara Moving Magnet (MM). MC-pickuper är inte så vanligt så sannolikheten för det är inte så stor men det skadar ju såklart inte att kolla upp.