Permalänk
Medlem

Dovado Pro som accesspunkt?

Har tidigare flashat gamla routers med DD-WRT men hittar inte att den här modellen som bara heter "Dovado Pro" skulle ha stöd för det. Jag kan ge routern exempelvis ipadressen 192.168.1.250. Är ansluten till lan 1 porten. För varje ändring krävs en omstart och såhär långt funkaf det. Kan ansluta till den nya ip-adressen. Men så fort jag stänger av DHCP-server under LAN-inställningar i routern så går det inte längre att ansluta med den angivna IP-adressen? Vad kan felet vara? Det är väl på det sättet man sen ansulter en sekundär router till huvudroutern för att agera som accesspunkt? Eller måste den vara ansluten till huvudroutern för att jag ska kunna ansluta till sekunddär router som nu inte längre delar ut IP-adresser efter att jag stängde av DHCP-server?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Har tidigare flashat gamla routers med DD-WRT men hittar inte att den här modellen som bara heter "Dovado Pro" skulle ha stöd för det. Jag kan ge routern exempelvis ipadressen 192.168.1.250. Är ansluten till lan 1 porten. För varje ändring krävs en omstart och såhär långt funkaf det. Kan ansluta till den nya ip-adressen. Men så fort jag stänger av DHCP-server under LAN-inställningar i routern så går det inte längre att ansluta med den angivna IP-adressen? Vad kan felet vara? Det är väl på det sättet man sen ansulter en sekundär router till huvudroutern för att agera som accesspunkt? Eller måste den vara ansluten till huvudroutern för att jag ska kunna ansluta till sekunddär router som nu inte längre delar ut IP-adresser efter att jag stängde av DHCP-server?

Ja normalt så stänger du bara av dhcp-servern så fungerar den som en switch ev AP. Man kan ibland ställa in specifikt i wifi att det ska vara en AP. Då gör den allt som krävs åt dig. Du ska fortfarande kunna komma åt den med det ipt du tilldelat den.
Att den ska behöva starta om sig efter varje ändring låter lite B. Har inte använt Dovado prudukter själv direkt. Men i mina ögon låter det som en produkt man får ifrån en ISP = släng den direkt eller placera den på vinden som en "nöd/panik, endast utifal latt-lösning".

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Ja normalt så stänger du bara av dhcp-servern så fungerar den som en switch ev AP. Man kan ibland ställa in specifikt i wifi att det ska vara en AP. Då gör den allt som krävs åt dig. Du ska fortfarande kunna komma åt den med det ipt du tilldelat den.
Att den ska behöva starta om sig efter varje ändring låter lite B. Har inte använt Dovado prudukter själv direkt. Men i mina ögon låter det som en produkt man får ifrån en ISP = släng den direkt eller placera den på vinden som en "nöd/panik, endast utifal latt-lösning".

Det var som jag misstänkte. Stänger av DHCP och den agerar som switch mer eller mindre. Den är B. Fick den av syrrans pojkvän.
Om jag sätter upp den såhär simpelt bara genom att stänga av DHCP så den får agera "switch". Kan jag då använda samma SSID som huvudroutern för den trådlösa delen, och att mobiler mm själva väljer den wifi-enhet med bäst signalstyrka, eller kommer det bli problem där jag gör bättre i att ha olika SSID?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver:
Det beror på vad du vill uppnå. Vill du ha 2 olika wifi så ska du göra så, men vill du ha ett å samma och kunna roama mellan dem så ska du ha samma ssid och lösenord men olika kanaler. Kanalerna du ska använda på 2,4 ghz är 1,6 eller 11 med kanalbredd på 20. Och på 5 ghz så tar du bara olika de spelar ingen roll vilket, den ändrar auto beroende på kanalbredd..

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Tar upp en gammal tråd!

Håller också på och grejjar med en dovado pro. Funderar på om det är bättre att ha dovadon som första router istället som jag har nu som den andra.
Så fort jag klickar av dhcp på dovadon så går det inte att nå den sen efter, utan måste återställa den.