Permalänk
Medlem

glasögon+VR headset

Tjena

jag har på senaste tiden börjat snegla på VR headset men jag är glasögonbärare finns det några genvägar/lösningar till denna kombination?

Permalänk
Medlem

Vad har du glasögon till? Jag är närsynt, men inte med så stort synfel och jag behöver inga glasögon i headsetet även om det går att ha. Gissar att synfelet inte spelar någon roll när det är simulerat djup jag tittar på, panelen är ju trotts allt rakt framför ögat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Vad har du glasögon till? Jag är närsynt, men inte med så stort synfel och jag behöver inga glasögon i headsetet även om det går att ha. Gissar att synfelet inte spelar någon roll när det är simulerat djup jag tittar på, panelen är ju trotts allt rakt framför ögat.

har glasögon till både lågt och nära men jag använder glasögon på lågt håll oftast

Permalänk
Medlem

Finns både "spacers" och linser med styrka du kan sätta in.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Vad har du glasögon till? Jag är närsynt, men inte med så stort synfel och jag behöver inga glasögon i headsetet även om det går att ha. Gissar att synfelet inte spelar någon roll när det är simulerat djup jag tittar på, panelen är ju trotts allt rakt framför ögat.

Fokusdjuptet i och med linserna är längre bort. Jag tror det varierar mellan 1.5 till 3 meter mellan headsets. Det är just därför man har linser, för normala människor kan inte fokusera på ~6 cm avstånd.

https://vr-lens-lab.com/ Gör glasögon-linser som du sätter in i headsetet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Othic08:

Tjena

jag har på senaste tiden börjat snegla på VR headset men jag är glasögonbärare finns det några genvägar/lösningar till denna kombination?

Det går att sätta in exempelvis:

https://vroptician.com/
https://widmovr.com/

Vissa VR-headset, t ex Quest, har också distanser för att få plats med glasögon (dock på viss bekostnad av FOV).

Permalänk
Medlem

Jag har en Oculus Quest, den fungerar ok att använda med glasögon men kan bli lite obekväm beroende på hur stora bågar man har. Jag skaffade t.ex. ett silikonöverdrag för att skydda headsetet mot svett, vilket gjorde det lite tight på sidorna så att bågarna tryckte en del. Det kan även vara lite pilligt att få glasögonen att sitta bra när man väl fått på sig headsetet.

För min del slutade det att jag köpte slipade linser från VR Optician, det gör rätt stor skillnad i komfort tycker jag. Det är ett tyskt företag, så inga extra avgifter tillkommer förutom frakten.

Skrivet av johanandersson:

https://vr-lens-lab.com/ Gör glasögon-linser som du sätter in i headsetet.

VR Lens Lab skickar från Thailand, så det kan vara bra att tänka på att man får lägga på moms + importkostnader på priset.

Permalänk
Medlem

finns det nånstans där man kan testa ett VR headset innan man köper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Othic08:

finns det nånstans där man kan testa ett VR headset innan man köper?

Jag har för mig att t.ex. Webhallen ibland gett möjlighet att boka demo av VR-headsets. Men jag skulle gissa på att du kan glömma det med tanke på det nuvarande läget med Corona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Othic08:

finns det nånstans där man kan testa ett VR headset innan man köper?

Hade det inte varit för Corona så kunde du bokat ett pass på https://www.vr-world.se/

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa ett vr till min grabb men han har ett större synfel vilket VR kitt bör jag köpa tycker ni? Han vill inte ha linser.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag kan ha glasögon innanför min Oculus Quest.
Då har jag spacer och silicone facemask.
Väljer dock att köra utan glasögon då det för min del inte behövs.
Måste endp ha glasögon spacer pga annars tar kanterna på linserna i näsbenet.
(För bred näsa och för tätt mellan ögonen )

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag kör glasögon när jag spelar. Fungerar bra med Oculus Rift DK2, Rift och Rift S. Fungerar faktiskt bäst med Rift S för där kan jag justera avståndet till riftens liser så långt framåt att glasögonen aldrig tar i alls.
Enda nackdelen som jag ser det är att det är svårare att ta av sig headsettet om man bär glasögon. Blir precis som när man tar av en hjälm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sidde:

Jag kör glasögon när jag spelar. Fungerar bra med Oculus Rift DK2, Rift och Rift S. Fungerar faktiskt bäst med Rift S för där kan jag justera avståndet till riftens liser så långt framåt att glasögonen aldrig tar i alls.
Enda nackdelen som jag ser det är att det är svårare att ta av sig headsettet om man bär glasögon. Blir precis som när man tar av en hjälm

Jag har haft samma upplevelse. Jag har ett Oculus Rift CV1 och har inte heller haft några problem, enbart av och på som blir lite lurigare precis som du säger, men det gick bra. Men jag var nervös för att det skulle bli ett problem när jag köpte det!

Skrivet av Othic08:

finns det nånstans där man kan testa ett VR headset innan man köper?

Jag kan nog tänka mig att sälja mitt Oculus Rift CV1 + Touch + basstationer annars om det är intressant. Det vart inte att jag använde det så mycket och nu bor jag inte ens kvar i Sverige där min dator och VR headset är.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem

Har kört med insatser från VR optician i Tyskland först i orig Vive och nu i Cosmos. Använd recept från en undersökning hos optiker vid beställningen så blir det perfekt.
Glasögon innanför headsetet är väldigt jobbigt jämfört med fasta insatser som klickas fast på display (ögon) portarna.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600