Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Fråga om fiber I TV/Bredband

Tja! Bor i ett vilka område där telia grävde ner fiber för ett par år sedan och jag har varit kund hos dom sen dess... Nu bytte jag leverantör till Telenor för att inse att nätverkslabeln som gått till tvboxen innan nu ska kopplas in i port 2 på fiberkonvertern istället för som telia har det köra direkt genom routern. Jag ringde och försökte prata med dom där jag fick till svar att det bara är Telia som får sända tv på ettans port på fiberkonvertern.. Stämmer detta?! Och vad gör jag för att komma runt det!? Mitt nätverk drog jag ju samtidigt som fibern å den är tämligen fastmonterad och jag tänker inte ens försöka få ner en separat kabel till tvn.. Undviker gärna wifiprylar..😅

Någon som har något tips?

Visa signatur

We shall not meet, until we do!

[ GigaByte-Z87X-UD4H ] [ Intel i5 4670k @ 3.4 ] [ Kingston HyperX 8GB 1600Mhz ]
[ ATI Radeon 5870 ] [ Antec Kühler 620 ] [ Antec 300 ] [ Corsair CX-750w ]

Permalänk
Medlem

Långt mellan konverter och router?

Jag själv kör med powerline och det funkar fint för oss

Tillägg
Visa signatur

Fractal Design Define XL | EVGA G2 650W | Asus Rog Strix Z390-F | Intel i9 9900K | 32Gb 3000Mhz | Asus Rog Strix 1080 Ti |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tingkan:

Långt mellan konverter och router?

Jag själv kör med powerline och det funkar fint för oss

Nä inte direkt, konvertern I sovrummet routern på kontoret och det är 19m kabel som har gått åt för att nå dit. Sen från kontoret har jag ju dragit en kabel från routern till tvn. Känns drygt å dra om allt så allt är sk fastinstallation

Visa signatur

We shall not meet, until we do!

[ GigaByte-Z87X-UD4H ] [ Intel i5 4670k @ 3.4 ] [ Kingston HyperX 8GB 1600Mhz ]
[ ATI Radeon 5870 ] [ Antec Kühler 620 ] [ Antec 300 ] [ Corsair CX-750w ]

Permalänk
Medlem

Har egentligen inget med vilken port som används i fiberkonvertern.
Nästan alla sänder IPTV i eget VLAN på fibern.
Fiberkonvertern kan sedan ta det VLAN som IPTV kör på och skicka ut på en speciell port eller den kan skicka ut på samma port som internet.

Vad Telia gör är att deras router kan skicka ut IPTV på LAN så någon egen kabel behövs inte.
Eftersom Telenors router inte kan detta så behövs en egen kabel för IPTV.

Det går att skicka både IPTV och Internet över en kabel även i LAN men kräver att man använder Switchar som kan VLAN. Det är lite bökigt att få det rätt.

Du har följande alternativ (i den ordning som jag tycker är bäst):
- Dra ytterligare en kabel från fiberkonvertern till tvboxen. Denna skall bara kopplas in i tvboxen har du fler saker som Apple TV m.m. behöver de kopplas in efter routern.
- Skaffa 3 VLAN switchar, 1 vid fiberkonvertern, 1 vid router och 1 vid tvbox behövs.
- Köra IPTV över powerline.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W