Permalänk

Hjälp med nätverk 2st hus

Hej vi har 2 st hus som delar nätverk / fiber. just nu ser det ut som på bild 1. men hus 1 har dålig täckning i huset då huvud routern står i källaren och AP routern är av sämre sort..

Missade att rita med hus 1 har även en övervåning..

Fundering nr 1 är om jag ska byta ut routern i hus 1 till en 5-portars gigabit-switch (netonnet 250kr) och sätta Routern där AP routern sitter?

Fundering nr 2 ska jag göra samma i hus 2? alltså sätta i en switch istället för Routern (ac68u) för den sitter enbart där för att dela internetkablarna till 2st datoret + en Router (AP)

då skulle det se ut såhär:

Visa signatur

i7 4770k @ 4.3Mhz
Z87-G45 Gaming
16 Gb DDR3
Gigabyte 980 Ti G1 @ 1500Mhz
Acer XB270HU 1440p

Permalänk
Inaktiv

En förutsättning att det ska fungera som du tänkt är att du får flera ip-adresser från din ISP.
Får du bara en får du börja nätet med en router.

Permalänk

Edit, misstänker att det inte går att köra Fibermodem --> switch --> router utan måste vara Fibermodem --> Router --> Switch ?

isåfall tips på hur ni skulle kopplat?

Visa signatur

i7 4770k @ 4.3Mhz
Z87-G45 Gaming
16 Gb DDR3
Gigabyte 980 Ti G1 @ 1500Mhz
Acer XB270HU 1440p

Permalänk

@anon76929: okej tack, ja det blir ju strul , så bättre o köra Fibermodem --> router --> ... men hur ser mitt nätverk ut tycker du, alltså bild 1, skulle det bli bra med an starkare router som AP ? inne på en AC66U B1 istället för N12D1

Hus 2 har ett bra när så inga problem där.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.3Mhz
Z87-G45 Gaming
16 Gb DDR3
Gigabyte 980 Ti G1 @ 1500Mhz
Acer XB270HU 1440p

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

Funderat på att uppgradera din AP till någon Asus Mesh istället? Smidiga att installera och de går att flytta runt utan att dra kabel, jag kör en RT-AC66U och 3 st Lyra i mitt hushåll.

Om du vill ha router eller Switch i hus 2 beror på om du vill ha tillgång till nätverket där eller inte.

Hus 1
Fiber -> Router ->Trådlöst till Hus 1 Mesh system
-> sladd till H2
Hus 2 Kabel från Hus 1 in i switch/router -> hur man nu vill ha det.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

ÄR hus 1 och 2 samma familj eller vill ni ha 2 separata nät?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av AkUs:

ÄR hus 1 och 2 samma familj eller vill ni ha 2 separata nät?

Yes samma familj

Visa signatur

i7 4770k @ 4.3Mhz
Z87-G45 Gaming
16 Gb DDR3
Gigabyte 980 Ti G1 @ 1500Mhz
Acer XB270HU 1440p

Permalänk
Skrivet av anon76929:

Smidigt ja, men max 1000kr är budget

ASUS RT-AC66U B1 säljs nu för 700kr så det lutar åt en sån istället för n12d1

Visa signatur

i7 4770k @ 4.3Mhz
Z87-G45 Gaming
16 Gb DDR3
Gigabyte 980 Ti G1 @ 1500Mhz
Acer XB270HU 1440p

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Funderat på att uppgradera din AP till någon Asus Mesh istället? Smidiga att installera och de går att flytta runt utan att dra kabel, jag kör en RT-AC66U och 3 st Lyra i mitt hushåll.

Om du vill ha router eller Switch i hus 2 beror på om du vill ha tillgång till nätverket där eller inte.

Hus 1
Fiber -> Router ->Trådlöst till Hus 1 Mesh system
-> sladd till H2
Hus 2 Kabel från Hus 1 in i switch/router -> hur man nu vill ha det.

Med om jag ska köra med mesh i hus 1 så måste jag ju byta uu bägge routerna till mesh kompatibela?

I hus 2 där jag bor har jag försökt att köra med asus mesh men jag får inte det att funka ac68u hittar aldrig ac66u (B1) så det går inte 😐

Visa signatur

i7 4770k @ 4.3Mhz
Z87-G45 Gaming
16 Gb DDR3
Gigabyte 980 Ti G1 @ 1500Mhz
Acer XB270HU 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av belarus_84:

Med om jag ska köra med mesh i hus 1 så måste jag ju byta uu bägge routerna till mesh kompatibela?

I hus 2 där jag bor har jag försökt att köra med asus mesh men jag får inte det att funka ac68u hittar aldrig ac66u (B1) så det går inte 😐

Jag skulle pekat på din lösning enligt bild 2...Förutsatt att dina APs är Riktiga APs inte gamla routrar som ligger.

Undvik mesh om du kan. Kör kabel till dedikerade APs inte routers med AP funktion.

Se hus 2 som en "våning" av hus 1 när du ska koppla sakerna.
För enkelhetensskull samt att ni är i samma familjh och kanske vill dela saker mellan er så använd bara En router kopplad till fibermodemet.
Från modemet drar ni En kabel till en switch i hus 1 med en dedikerad kabel till hus 2. Sedan kopplar ni alla prylar i hus 1 till switchen i hus 1, komplettera med flera switchar om ni måste. Dra också kabel till dedikerade APs i hus 1.

Från kabeln inkommande till hus 2 stoppa in den i switch och repetera övriga steg från hus 1. Dvs dra kabel till alla enheter som kan ha kabel och dra kabel till APs i hus 2 där du vill ha wifi.

Dvs hus 1 och 2 kopplas och fungera på samma sätt. enda skillnaden är routern i hus 1 iom fibern kommer in där.
Och jag förutsätter att kabeln mellan hus 1 -> 2 är <100 meter och det är gjort på korrekt sätt.

Har du dålig täckning på ett ställe så komplettera med en AP. I ett normalt hus räcker det med 1-2 APs. Undantaget är betongkällare där du kan behöva en extra.

Som jag sa först: Undvik mesh till varje pris om du absolut inte måste. Vilket man i regel inte måste

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belarus_84:

Yes samma familj

Varför 2 routers med 2 interna subnät?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Som ovan sagt. 1 router endast. Se det som 2 våningar istället för 2 separata hus.
Om du kan så drar du kabel mellan husen bara och så mycket du kan kabel till alla accesspunkter.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av belarus_84:

Smidigt ja, men max 1000kr är budget

ASUS RT-AC66U B1 säljs nu för 700kr så det lutar åt en sån istället för n12d1

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av belarus_84:

Med om jag ska köra med mesh i hus 1 så måste jag ju byta uu bägge routerna till mesh kompatibela?

I hus 2 där jag bor har jag försökt att köra med asus mesh men jag får inte det att funka ac68u hittar aldrig ac66u (B1) så det går inte 😐

Oki, samma familj. När det gäller mesh så vet jag inte hur det är med olika modeller av routers. Men varför kör du inte med de bättre routers direkt efter fibern? Jag hade hade kört med 68 eller 66 efter fibern och sedan använt de små som AP.

När jag installerade lyra mesh här hemma så satte jag in strömmen till mina lyror och sedan gick in i 66 routern och klickade på lägga till mesh enheter. Sedan väntade jag lite och det ploppade upp enheter i nätverket. Sedan vara det bara att tuta och köra.

Förstår inte folk som klagar på mesh. Jag har testat AP och Powerline. Kan säga att så smidigt och snabbt som det varit med Mesh var inte de andra lösningarna.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Oki, samma familj. När det gäller mesh så vet jag inte hur det är med olika modeller av routers. Men varför kör du inte med de bättre routers direkt efter fibern? Jag hade hade kört med 68 eller 66 efter fibern och sedan använt de små som AP.

När jag installerade lyra mesh här hemma så satte jag in strömmen till mina lyror och sedan gick in i 66 routern och klickade på lägga till mesh enheter. Sedan väntade jag lite och det ploppade upp enheter i nätverket. Sedan vara det bara att tuta och köra.

Förstår inte folk som klagar på mesh. Jag har testat AP och Powerline. Kan säga att så smidigt och snabbt som det varit med Mesh var inte de andra lösningarna.

Det "kan" fungera men vill man vara säker på att det Ska fungera så kör man inte mesh eller wifi som backbone, wifi är ett komplement till enheter som inte kan köra annat. Annat än PtP vid längre avstånd än kabel.

"Förstår inte folk som klagar på mesh. Jag har testat AP och Powerline. Kan säga att så smidigt och snabbt som det varit med Mesh var inte de andra lösningarna." - Då har du inte kabel som "andra lösningar" Och om det fungerar för dig så är ju det kanon! Men bara för det så behöver det inte fungera Bra för alla andra, samt att bra för dig kanske är katastrofalt för mig etc. Beror på vad man vill uppnå, vilka krav man har samt förutsättningar.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Det "kan" fungera men vill man vara säker på att det Ska fungera så kör man inte mesh eller wifi som backbone, wifi är ett komplement till enheter som inte kan köra annat. Annat än PtP vid längre avstånd än kabel.

"Förstår inte folk som klagar på mesh. Jag har testat AP och Powerline. Kan säga att så smidigt och snabbt som det varit med Mesh var inte de andra lösningarna." - Då har du inte kabel som "andra lösningar" Och om det fungerar för dig så är ju det kanon! Men bara för det så behöver det inte fungera Bra för alla andra, samt att bra för dig kanske är katastrofalt för mig etc. Beror på vad man vill uppnå, vilka krav man har samt förutsättningar.

Håller med att kabel är det bästa, men i mitt fall gick det inte dra kabel till alla saker. Det hade blivit ett mycket dyrare projekt är 3 mesh puckar för 2500kr. Särskilt som jag hade fått försöka få hål i 3st 15cm armerade betongväggar, samt bila eller dra lister över halva min lght.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Tack för alla inlägg, sant som ni skriver att det är nog bättre men en router bara sen ap för längre räckvidd.. Anledningen att det ser ut som det gör nu är att i hus 1 bor syrransfamilj, deras fiber deras routrar.. Och jag bor i hus 2 med mina grejer som jag lagt lite mer pengar på då jag använder mer fiber till spel och streama..

Men kanske skulle sätta in min router hos syrra.. Och bara köra en router och resten ap

Visa signatur

i7 4770k @ 4.3Mhz
Z87-G45 Gaming
16 Gb DDR3
Gigabyte 980 Ti G1 @ 1500Mhz
Acer XB270HU 1440p

Permalänk

Om problemet är att WiFi i hus 1 är dåligt borde det väl räcka med att komplettera med en AP där och sätta routern i hus 2 (AC68U) i AP-läge?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

skulle detta funka?

kommer köpa en AC66u B1 pga vill ha mer/bättre räckvidd.. om någon undrar varför det är 2st

sen, visst skulle det funka med en enke l5-portars gigabit-switch i hus 2 eftersom den är ju inkopplade efter hus 1 router?

bör jag göra några inställningar i ap-routrarna eller bara köra auto?

Visa signatur

i7 4770k @ 4.3Mhz
Z87-G45 Gaming
16 Gb DDR3
Gigabyte 980 Ti G1 @ 1500Mhz
Acer XB270HU 1440p