Permalänk
Medlem

Uppgradering av pc

Tjena, jag äger en stationär dator som börjar att bli något segare och segare och klarar inte av dagens AAA spel i 60 fps längre. Det senaste jag spelade var Star Wars Jedi fallen order men det var precis att jag klarade det snittde nog 40-60 fps. Jag har byggt min dator själv (år 2016:ish) och undrar om mitt smartaste drag utifrån ett ekonomisk perspektiv är att uppgradera den istället för att köpa ny, för att klara av fler spel så som det nya cyberpunk 2077.

Jag sitter på ett relativt nytt nätagrigat: TX750M från corsair (då mitt gamla gick sönder men garantin fick mig ett nytt)
Jag har en intel core i5-4690K
Ett Z97-P moderkort
Och ett geforce gtx 970 (gaming 4G)
Är inte säker på exakt vad för ram jag har, men det var hyperx fury 16 gb i två stickor tror jag.

Jag är verkligen inte "bra" på datorer men jag klarade ju av att bygga den och har lilte koll. Förstår att både grafikkortet och processorn kanske borde uppgraderas, och nu till min fråga. Vad borde jag "uppgradera" och vad kan jag behålla för att höja prestandan och kanske palla lite nyare spel så som cyberpunk 2077 och andra next gen spel? Vet inte riktigt hur komponenter blir med ålder men en sak jag tänkt på är att kanske byta allt utom hårddisk ram och strömförsörjning vet inte om ramet fortfarande är bra men 16gb ram är ju fortfarande ganska bra idag (tror dock det är DDR3).
Alla tips, råd och förslag är hjärtligt välkomna.

Tack för alla svar på förhand

Permalänk
Medlem

Har du någon speciell budget? Spelar du i 1080p@60Hz?

Ett alternativ är Ryzen 5 3600 + B450 MAX + 16GB >=3200MHz DDR4 och behåll grafikkortet till hösten då nästa generations grafikkort släpps.

Ett billigare alternativ är att försöka hitta en begagnad i7 4770K / 4790K och överklocka den, beroende på vad du har för kylare.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB