Permalänk
Medlem

Nybyggd dator funkar ej som den skall

Hej,

En gammal kollegas son bestämde sig för att bygga dator vilket gick sådär och jag tänkte, detta fixar jag. Men har stött på lite okända problem, tacksam för hjälp.

Systemet:

ASUS ROG Strix B450-F GAMING
AMD Ryzen 5 3600 artikelnr
Gigabyte Radeon RX 5700 XT GAMING OC 8G
Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB
Kingston A2000 500GB M.2 NVMe
Corsair TX650M, 650W PSU artikelnr
Be Quiet! Pure Rock CPU Kylare
Corsair 275R Airflow Mid Tower Black
Nätverkskort

Har ännu bara känt att komponenter sitter fast ordentligt och att alla sladdar verkar vara rätt kopplade. Efter att jag loggat in i datorn första gången så kände jag att jag ville köra en ny installation av windows vilket gjorde med resultat enligt nedan.

Datorn bootar efter mycket om och men, blinkande skärm osv. Uppdaterade alla drivrutiner samt bios men datorn är allmänt seg och vägrar starta om korrekt. Vid omstart låser efter ca 2-3 min när den ska börja boota igen blinkar skärmen för att tillslut inte komma någonvart med svart skärm. Har du manuellt stängt av och startat igen, men problemet kvarstår. Kan inte ändra i msconfig till "normal startup" Väl inne i windows allmänt "lagg" och fryser till då och då.
Detta problemet beskrev ägaren för mig vilket då kvarstår trots min ominstallation.

Övrigt att notera är att jag tycker processorn är varm ca 50C i idle i 27C rum. Ingen större belastning i windows miljö.
Körde en diskcheck, inga fel där

Rekommendationer på att komma vidare?
Skruva isär och köra delar var för sig eller prova en ominstallation igen?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara värmeproblem, tycker också CPU temperaturen ligger lite högt.
Kontrollera att kylpasta finns och kylaren sitter korrekt.
Annars är bästa felsökningen att testa med andra delar, enklast är att testa ett äldre grafikkort alt testa de nya i en annan dator.

Permalänk
Avstängd

Är inte Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB alldeles för långsamma/instabila minnen för Ryzen 3000-serien? Rekommenderas inte minst 3200 Mhz och helst 3600 Mhz som "sweetspot"?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

För mig låter det ram-relaterat. Sitter de i rätt konfiguration? Rekommenderat är A2 och B2. Prova köra med en sticka i taget etc

50 grader i idle kan vara normalt beroende på energiplan. Ändra till Ryzen balanced (med Chipset drivers) så borde de gå ner.

Om annars, prova en ominstallation igen. Kan ju ha uppstår något problem första gången. Till sist plocka ut och sätt i varje del igen.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Viking
Skrivet av AplAy:

Är inte Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB alldeles för långsamma/instabila minnen för Ryzen 3000-serien? Rekommenderas inte minst 3200 Mhz och helst 3600 Mhz som "sweetspot"?

Vad jag vet ska det inte vara någon skillnad förutom att de är långsammare och ger sämre FPS osv. Skulle snarare säga att de är stabilare.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kapisch:

För mig låter det ram-relaterat. Sitter de i rätt konfiguration? Rekommenderat är A2 och B2. Prova köra med en sticka i taget etc

50 grader i idle kan vara normalt beroende på energiplan. Ändra till Ryzen balanced (med Chipset drivers) så borde de gå ner.

Om annars, prova en ominstallation igen. Kan ju ha uppstår något problem första gången. Till sist plocka ut och sätt i varje del igen.

Skrivet av Donnerstal:

Vad jag vet ska det inte vara någon skillnad förutom att de är långsammare och ger sämre FPS osv. Skulle snarare säga att de är stabilare.

Mycket stök och bök med ändra till en annan windows license och fick då det att fungera.
Dock funkade det forsatt inte att ändra startup alternativ i msconfig, men datorn rullar på i övrigt.

Tack för svar