Har de rätt att behålla originalförpackningen vid reklamation?

Permalänk
Medlem

Har de rätt att behålla originalförpackningen vid reklamation?

Hej, Jag köpte nyligen (14.05.20) en Dxracer King k06 stol som visade sig vara felaktig.

Eftersom att jag dumt nog slängde originalförpackningen så fick jag lämna in den för reklamation. Efter att serviceteknikern tagit sig en titt resulterade det i att jag nu kommer få en ny produkt, men att de kommer behålla originalförpackningen för den nya produkten samt leverera den färdigmonterad.

Har de rätt att leverera produkten monterad samt behålla originalförpackningen utan att ha hört med mig först?

Hela ärendet hanterades lite halvdant vilket fick mig att "snea" lite över denna detalj då det försvårar transporten för min del.

//Scham

Permalänk
Medlem

Är det en butikskedja som har sagt detta? Isåfall vilken? För detta var fan unikt och behöver givetvis belönas med mindre kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scham:

Hej, Jag köpte nyligen (14.05.20) en Dxracer King k06 stol som visade sig vara felaktig.

Eftersom att jag dumt nog slängde originalförpackningen så fick jag lämna in den för reklamation. Efter att serviceteknikern tagit sig en titt resulterade det i att jag nu kommer få en ny produkt, men att de kommer behålla originalförpackningen för den nya produkten samt leverera den färdigmonterad.

Har de rätt att leverera produkten monterad samt behålla originalförpackningen utan att ha hört med mig först?

Hela ärendet hanterades lite halvdant vilket fick mig att "snea" lite över denna detalj då det försvårar transporten för min del.

//Scham

Hur lämnade du in den?

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

@Quiki: Tyvärr så är det Inet som är i farten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Hur lämnade du in den?

Utan förpackning och ryggen avskruvad.
Jag körde in den med bil till deras butik i sisjön.*

Permalänk
Avstängd

SPEKULATION: Låter som om den inlämnade stolen kommer att säljas på nytt till lägre pris med den nya originalförpackningen som du inte kommer att få i samband med den nya stolen?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

SPEKULATION: Låter som om den inlämnade stolen kommer att säljas på nytt till lägre pris med den nya originalförpackningen som du inte kommer att få i samband med den nya stolen?

Tvivlar på det då ryggdelen va skev och det ena armstödet satt 5cm längre fram. Skulle det ske så är det synd om nästa köpare.

Permalänk
Medlem

Du får ju precis lika många förpackningar tillbaka som du lämnade in när du reklamerade, hur kan det inte vara rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Du får ju precis lika många förpackningar tillbaka som du lämnade in när du reklamerade, hur kan det inte vara rätt?

Om jag reklamerar en produkt som inte går att reparera och därför blir ersatt med en ny, förväntas då inte förpackningen att ingå den nya produkten?

Jag vill att allt går rätt till och därför har jag ställt frågan. Det spelar även in att hanteringen av ärendet va mindre bra.

Permalänk
Medlem

Vill de säkerställa att stolen blir rätt monterad är min fråga?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad som gäller juridiskt. Men om jag lämnar in något utan en förpackning, förväntar jag mig inte att få en förpackning tillbaka, Även om jag själv hade föredragit det. Jag brukar generellt plocka upp produkten och se att den är Ok, innan jag avyttrar eventuellt emballage, just för att kunna lämna tilbaka produkten vid fel. Däremot, om produkten går sönder efter 2 månader och man åberopar garanti, så förstår jag att dom flesta vid det laget har kastat förpackningen, så även jag.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scham:

Om jag reklamerar en produkt som inte går att reparera och därför blir ersatt med en ny, förväntas då inte förpackningen att ingå den nya produkten?

Jag vill att allt går rätt till och därför har jag ställt frågan. Det spelar även in att hanteringen av ärendet va mindre bra.

Bara nyfiken; hur var ärendet hanterat mindre bra? Låter rätt gött att få en helt ny stol istället för att sitta och vänta på reparation imo

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag är inte mycket för inets service men detta låter ju väldigt bra, du slipper montera stolen + att du får en som du vet att det inte är nått fel på då den redan är monterad.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt problemet, fråga om de har lite bubbelplast som du kan få dra runt stolen om du är rädd för transportskador?
Du verkar ju inte bry dig om orginalkartong annars eftersom du slängt den, så antar att det handlar om transporten.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Antagligen så byter de ut din stol direkt och bedriver reklamationen mot dxracer själva sen istället sen när de får tillbaka stolen så lär den säljas som fyndvara öppnad förpackning typ. Det här gör dem för att du inte ska hamna i kläm och behöva vänta längre på en funktionell stol medans dxracer tar sin tid att skicka ut nya delar. Inga konstigheter alls!

Permalänk
Medlem

Tji på mig som trodde jag skulle få något vettigt utav denna tråden... Era åsikter och upplevelser har noll relevans till frågan, då det handlar om de har rätt att göra på detta viset eller ej.

Men tack för svar , oavsett hur oanvändbara de än må vara.

Permalänk
Medlem

@Scham: Ingen orsak, ibland behöver man gnälla av sig lite bara.

Permalänk
Avstängd

Förpackningen har inget med varan att göra...

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

@Scham: Vilken tråkig attityd man kan ha på att fått svar från flertalet personer här på forumet. Nu kunde ju lika gärna Inet i fråga ha skickat iväg hela din stol på reparation istället och du kunde fått varit utan i ex antal veckor och fått tillbaka den lagad bara UTAN FÖRPACKNING. Men nu får du en helt sprillans ny stol utbytt och du får det väldigt fort också om man jämför mot ett reklamationsärende till dxracer. Du kastade ju ändå originalförpackningen till stolen du hade från första början så jag ser inte riktigt problemet du verkar ha i detta sammanhang? Ville du flippa stolen på blocket och därför ha kartongen till den?

Permalänk
Medlem

@Scham det som görs är en omleverans, alltså du lämnar tillbaka det du erhållit från återförsäljaren i utbyte mot en ny produkt. I det här fallet har du inte återlämnat allt du erhållit och återförsäljaren byter därmed enbart ut vad du lämnat in. Fullt rimligt.

De borde naturligtvis kolla med dig innan stolen monteras, görs det ändå och det därmed orsakar olägenhet för dig får du påtala detta för återförsäljaren.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scham:

Tji på mig som trodde jag skulle få något vettigt utav denna tråden... Era åsikter och upplevelser har noll relevans till frågan, då det handlar om de har rätt att göra på detta viset eller ej.

Men tack för svar , oavsett hur oanvändbara de än må vara.

Bara för att folk inte höll med dig så innebär det inte att svaren du fick var ovettiga...

Låter som att du letar ursäkter för att tjafsa vidare med Inet, vilka att döma av vad du skrivit har löst problematiken på ett riktigt snabbt och snyggt sätt. Inte direkt så att du kontaktade dem för att kartongen var trasig...

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem

Att du lägger mer ork på något som du uppenbarligen tycker har varit hanterat dåligt när du fått ut det som är hela poängen med reklamation är för mig lite intressant.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

Ja, man kan ju tycka att det borde vara enklare för dem att bara skicka allt i originalförpackningen. Känns nästan lite småaktigt att behålla den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oh Geesus:

Känns nästan lite småaktigt att behålla den.

Återförsäljaren behåller inte förpackningen på ren pin kiv, utan de behåller den för att den ersättningsprodukt de får från tillverkaren (eller dennes auktoriserade verkstad etc.) kommer vara utan förpackning. Skulle återförsäljaren lämna ut en ny produkt i kartong skulle de därmed behöva sälja ersättningsstolen med förlust, en förlust som övriga kunder får bära.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Scham:

Tji på mig som trodde jag skulle få något vettigt utav denna tråden... Era åsikter och upplevelser har noll relevans till frågan, då det handlar om de har rätt att göra på detta viset eller ej.

Men tack för svar , oavsett hur oanvändbara de än må vara.

Mitt tips, kontakta en jurist, alternativt en konsumentombudsman. De sysslar med rättsliga frågor och konsumenträtt professionellt, till skillnad från ett allmänt (teknik) forum med en salig blandning av teknikintresserade...

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scham:

Eftersom att jag dumt nog slängde originalförpackningen så fick jag lämna in den för reklamation. Efter att serviceteknikern tagit sig en titt resulterade det i att jag nu kommer få en ny produkt, men att de kommer behålla originalförpackningen för den nya produkten samt leverera den färdigmonterad.

Har de rätt att leverera produkten monterad samt behålla originalförpackningen utan att ha hört med mig först?

//Scham

Skrivet av Dax:

Hur lämnade du in den?

Skrivet av Scham:

Utan förpackning och ryggen avskruvad.

Skrivet av jensa86:

Du får ju precis lika många förpackningar tillbaka som du lämnade in när du reklamerade, hur kan det inte vara rätt?

Ser inte problemet?
Den kommer åter som du lämnade in den.
Varken mer eller mindre.

Sen tillhör inte en produktförpackning själva produkten utan den finns bara där för att klara transport mm från leverantör om man ska vara petnoga.
Vissa folk ska gapa efter mycket asså.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Jag upplever att många som svarat här lider av någon eller några former av bokstavskombinationer, att säga att man inte förstår problemet är ju helt ointressant? Svara istället på frågan, en spekulation är bättre än ett icke-svar.

Skulle gissa mig till att återförsäljaren "behöver" (läs: vill) behålla kartongen för att enkelt kunna skicka tillbaka den skadade/defekta stolen till tillverkaren eller distributören.

Vild gissning, men inte helt orimligt.

Permalänk
Medlem

Ok, då svarar jag rakt och koncist: Nej, dom behöver inte lämna dig en förpackning.

Ang. montering så har dom säkert monterat den för att säkerställa att den inte var behäftad med fel av något slag. Jag tycker att du ska se det som ett tecken på god service och noggrann hantering.

Viil man vara krass så kan du begära att företaget returnerar varan på samma sätt som du lämnade in den, dvs med ryggen loss, men om du inte tänkt att använda stolen på något väldigt udda sätt ser jag ingen anledning till det (förutom att du vill vara en otrevlig kund).

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

@gonace: Ovh jag förstår inte vad vi ska spekulera i ärligt talat, så jag har väl någon bokstavskombination.

I mina ögon är det som att köpa en processor där det ingår en game-bundle där man kan få 2st spel på köpet (säg resident evil 3 och något mer). Dessa spelkoder löser jag in, och spelar spelen.

Något händer med processorn som gör att jag måste reklamera processorn, och jag får då en ny.
Men då får jag inte med nya spelkoder och blir riktigt arg på företaget ifråga.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Jag kan förstå båda lägren här.
Men om det varit en ny iPhone som man blir ersatt med skulle jag bli misstänksam att något fuffens är på gång om jag inte fått den i kartong.