Felmeddelande vid start - protokoll kan inte identifieras

Permalänk
Medlem

Felmeddelande vid start - protokoll kan inte identifieras

Hej!

Varje gång jag startar datorn öppnas en ruta med följande meddelande, det spelar ingen roll om jag startar i felsäkert läge.

Update available - Adressen (URL) använder ett protokoll som inte kan identifieras.

Jag gissar att det är en rest från någon gammal drivrutin, något program eller liknande. En del av innehållet på hårddisken som jag nu använder kan ha överförts från äldre diskar två gånger. Jag har provat att ta bort alla program från hårddisken som jag tyckte var misstänksamma – utan resultat. Jag misstänkte länge AI Suite 3 men tror att jag fick bort den fullständigt – utan resultat. Jag har via C-Cleaner stängt alla program vid uppstart – utan resultat. Jag har provat att via Autoruns stänga av alla program utom Windows vid Logon – utan resultat.

Meddelandet dök upp för en tid sedan och det är inget stort problem att stänga rutan men jag har precis satt ihop en ny dator och vill inte ha något felmeddelande, det är dessutom en ständig påminnelse om att jag har misslyckats.

Min sista utväg är att rensa hårddisken på allt utom Windows men det känns inte bra, en hel del av programmen av de övriga vill jag ju faktiskt ha kvar. Finns det något annat jag kan göra för att stänga av uppdateringsförfrågan eller för att ta reda på vilket program det är?

Permalänk
Medlem

@Jolun: Har du provat felsäkert läge både med och utan nätverk?
Tänker att det kan vara drivaren till nätverkskortet.

Står där vilken URL det är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Jolun: Har du provat felsäkert läge både med och utan nätverk?
Tänker att det kan vara drivaren till nätverkskortet.

Står där vilken URL det är?

Hej!
Det spelar ingen roll om jag startar i felsäkert läge eller inte och med eller utan nätverkskontakt. Rutan dyker upp oavsett.

Jag har inte lyckats få fram några uppgifter alls om innehållet i rutan.