Impulsköpte ett ASUS TUF RX 5700, hur dåligt är det?

Permalänk
Medlem

Impulsköpte ett ASUS TUF RX 5700, hur dåligt är det?

Det dök upp ett ASUS TUF RX 5700 för 3090:- i Netonnets fyndhörna som jag vet är en av, eller kanske till och med den sämsta av RX 5700 modellerna eftersom att den inte har någon kylning av minnena. Jag hade verkligen inte planerat att byta ut mitt gtx 980 ti i närtid, men kände att det kanske kunde vara värt att lämna tillbaka min Crucial nvme ssd jag köpte förra veckan då jag inte känner att den tillförde nånting till min dator och istället lägga in några hundra i mellan till detta kortet.

Så nu till frågan, hur dåligt är egentligen detta kort, sett till att jag betalade 3090:- för det? Vad skulle ni föredra rent krast, min setup beskriven i min signatur utan nvme-ssd'n men med detta kort eller behålla setupen som den är och spara några hundralappar?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Viking

Det är inte ens värt att köpa för det priset. Minnena toppar alltid långt över 100 grader, vilket t.o.m är skadligt för minnena.
Här är en review på 5700 xt-varianten: https://youtu.be/OJU8jKIYtS4?t=591
Och då har 5700 xt kylning för minnet, men 5700 har ingen alls om jag kommer ihåg rätt. Så det bör alltså vara sämre än i videon...

Edit: AMDs referenskylare är bättre!

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
99:e percentilen

5700 är ju inte sådär våldsamt mycket snabbare än 980 Ti; jag skulle nog inte ha gjort ett sådant byte iallafall. Förstod inte din tankegång som ledde fram till beslutet heller: Du hade inte tänkt byta ut ditt 980 Ti, men bestämde dig ändå för det eftersom du hade köpt en SSD som inte gav någon märkbar förbättring?

Vi behöver veta vad du har för skärm för att kunna ge ett bra svar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Du kan ju chansa på att reklamera det hos asus själva och se hur de ställer sig till en felaktig konstruktion? Kan tänka mig att de kanske byter till en annan kylare eller annan modell som inte har en felkonstruerad kylare. Förutsatt att minnena når skadligt höga temperaturer dvs.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

5700 är ju inte sådär våldsamt mycket snabbare än 980 Ti; jag skulle nog inte ha gjort ett sådant byte iallafall. Förstod inte din tankegång som ledde fram till beslutet heller: Du hade inte tänkt byta ut ditt 980 Ti, men bestämde dig ändå för det eftersom du hade köpt en SSD som inte gav någon märkbar förbättring?

Vi behöver veta vad du har för skärm för att kunna ge ett bra svar.

Hahah, nä det är väl kanske ett lite haltande resonemang. Jag hade egentligen inte tänkt byta ut mitt grafikkort, men när jag såg detta så rättfärdigade jag för mig själv att om jag lämnar tillbaka ssd'n som jag inte tycker gjorde någon direkt skillnad för mitt bygge så får jag tillbaka 800:- mellanskillnaden när jag säljer mitt 980 ti till det här kortet är väl runt 1500:- och i och med att jag lämnar tillbaka ssd'n så är den faktiska summan jag behöver betala för förändringen ca 700:-

Jag har en Mission sg, 1080p, 144hz (klockad till 165hz), 27" skärm som ej säljs längre. Har alltså inte för avsikt att spela i 1440p i närtid, den enda skillnaden är väl att jag kommer kunna lira i lite bättre inställningar antar jag.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Du kan ju chansa på att reklamera det hos asus själva och se hur de ställer sig till en felaktig konstruktion? Kan tänka mig att de kanske byter till en annan kylare eller annan modell som inte har en felkonstruerad kylare. Förutsatt att minnena når skadligt höga temperaturer dvs.

Hmm, detta måste ju nån ha testat vid det här laget, ska se om jag hittar nåt ute på vida webben

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist: Har för mig att jag läste om att de kunde skicka ut skruvar eller något annat weird som sätter rätt tryck för bättre kylning.

Permalänk
Viking
Skrivet av sarlucic:

@JohanFlodqvist: Har för mig att jag läste om att de kunde skicka ut skruvar eller något annat weird som sätter rätt tryck för bättre kylning.

Det var till Strix-modellen, TUF-modellen har ingen kylning alls på minnet, så extra tryck skulle inte spela roll

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så ska de ha uppdaterat till en bättre heat sink från och med slutet på januari, dock oklart när detta kort är producerat. Kanske ska testa och se vad det blir för temperaturer.

https://www.kitguru.net/components/graphic-cards/james-dawson...

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Som jag förstår det så ska de ha uppdaterat till en bättre heat sink från och med slutet på januari, dock oklart när detta kort är producerat. Kanske ska testa och se vad det blir för temperaturer.

https://www.kitguru.net/components/graphic-cards/james-dawson...

När mitt GTX 970 dog efter drygt 2 år och jag hade 3 års garantitid så stod valet mellan att ta det hela med CDON eller att kontakta asus själv. Jag valde att ta det via CDON och fick pengarna tillbaka. Men googlade lite och såg att flera som hade valt att vända sig till asus själva hade fått defekta GTX 970 direkt utbytta mot GTX 1070 eftersom GTX 970 inte längre tillverkades. Så jag tror nog dom kan vara generösa. Det kan säkert hända att du kan få kortet utbytt mot den nya revisionen om du har synpunkter på minneskylningen eller att de byter ut kylaren åt dig. Det är bara en gissning från min sida, men om du lyckas så är det ju helt klart värt pengarna. Får du en bra kylare lär du dessutom kunna flasha om kortet med XT-bios och få lite extra skjuts gratis.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Som jag förstår det så ska de ha uppdaterat till en bättre heat sink från och med slutet på januari, dock oklart när detta kort är producerat.

Om inte modellnamnet på lådan är angivet som ASUS TUF Gaming X3 Radeon RX 5700 XT EVO (sista ordet den viktiga delen) så är det den gamla felaktigt designade kylaren.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

5700 är 10-20% prestanda increase mot 980-ti så i min värld är det inte värt ett byte. Jag vill ha närmare 50% prestanda increase innan jag byter GPU.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist: Inget bra byte med tanke på kortet du har samt vilken skärm, om du nu inte vill ha SSD disken så spar pengarna istället till ett av dom nya grafikkorten som kommer senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

När mitt GTX 970 dog efter drygt 2 år och jag hade 3 års garantitid så stod valet mellan att ta det hela med CDON eller att kontakta asus själv. Jag valde att ta det via CDON och fick pengarna tillbaka. Men googlade lite och såg att flera som hade valt att vända sig till asus själva hade fått defekta GTX 970 direkt utbytta mot GTX 1070 eftersom GTX 970 inte längre tillverkades. Så jag tror nog dom kan vara generösa. Det kan säkert hända att du kan få kortet utbytt mot den nya revisionen om du har synpunkter på minneskylningen eller att de byter ut kylaren åt dig. Det är bara en gissning från min sida, men om du lyckas så är det ju helt klart värt pengarna. Får du en bra kylare lär du dessutom kunna flasha om kortet med XT-bios och få lite extra skjuts gratis.

Det är ju värt ett försök iaf. Jag tänker nu är det nog redan på väg så jag kan ju åtminstonne testa det och göra lite benchmarks med det och jämföra med mitt 980 ti. Om temperaturerna som man kan tänka sig blir väldigt höga kan jag ju skicka lite print screens till Asus och se om det går att få kortet utbytt

Skrivet av Mayhem SWE:

Om inte modellnamnet på lådan är angivet som ASUS TUF Gaming X3 Radeon RX 5700 XT EVO (sista ordet den viktiga delen) så är det den gamla felaktigt designade kylaren.

Får se vilket det är, hoppas på ett EVO, då kanske jag behåller det

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.