Bärbar dator för enklare gaming. Är denna värd pengarna?

Permalänk
Medlem

Bärbar dator för enklare gaming. Är denna värd pengarna?

Efter många år med bara platta och mobil (samt en gammal stationär Mac i nödfall) har jag kommit fram till att jag är i behov av en bärbar dator främst för att kunna surfa och använda ”Office paketet” till olika uppdrag på fritiden.

Men då spel på konsol inte är lika roligt som (jag i alla fall minns att) spel på PC var, så har jag under en tid funderat på att köpa en ”gaming laptop” om jag nu ändå ska köpa en ny dator.

Jag är fullt medveten om att man måste gå upp ganska högt i prisklass för att få en ”bra” laptop, men de pengarna finns inte för tillfället, så därför hade jag tänkt vänta med detta och bara köpa den billigaste laptop jag kan hitta för att fylla mina enklare behov.

Men då såg jag denna, som kan klara sig inom budget (OBS medlemspriset är 7990)

https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/137787...

Så frågorna till er med koll:
Är denna ”värd” pengarna?
Finns det någon bättre laptop i samma prisklass idag?
Finns det en likvärdig laptop till ett bättre pris?
Tror ni att det inom en snar framtid kommer att komma nått bättre i samma prisklass?

Enligt Elgiganten så verkar den ju klara t ex PUBG på lite lägre inställningar.

*edit. Länken verkar inte fungera så jag lägger till spec här nedan.

HP Pavilion Gaming 15-dk0902no 15.6"
Intel® Core™ i5-9300H-processor
Nvidia GeForce GTX 1650, 4 GB
8 GB RAM, 256 GB M.2 SSD

Permalänk
Medlem

Ja, det skulle jag säga är en helt okej dator för priset. Lite tight med 256GB lagring och 8GB RAM dock.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L_vgren:

Efter många år med bara platta och mobil (samt en gammal stationär Mac i nödfall) har jag kommit fram till att jag är i behov av en bärbar dator främst för att kunna surfa och använda ”Office paketet” till olika uppdrag på fritiden.

Men då spel på konsol inte är lika roligt som (jag i alla fall minns att) spel på PC var, så har jag under en tid funderat på att köpa en ”gaming laptop” om jag nu ändå ska köpa en ny dator.

Jag är fullt medveten om att man måste gå upp ganska högt i prisklass för att få en ”bra” laptop, men de pengarna finns inte för tillfället, så därför hade jag tänkt vänta med detta och bara köpa den billigaste laptop jag kan hitta för att fylla mina enklare behov.

Men då såg jag denna, som kan klara sig inom budget (OBS medlemspriset är 7990)

ttps://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/137787/...

Så frågorna till er med koll:
Är denna ”värd” pengarna?
Finns det någon bättre laptop i samma prisklass idag?
Finns det en likvärdig laptop till ett bättre pris?
Tror ni att det inom en snar framtid kommer att komma nått bättre i samma prisklass?

Enligt Elgiganten så verkar den ju klara t ex PUBG på lite lägre inställningar.

*edit. Länken verkar inte fungera så jag lägger till spec här nedan.

HP Pavilion Gaming 15-dk0902no 15.6"
Intel® Core™ i5-9300H-processor
Nvidia GeForce GTX 1650, 4 GB
8 GB RAM, 256 GB M.2 SSD

Det saknas ett "h" i början av länken 😉

Länk

Permalänk
Medlem

Har du tid att vänta lite tills fler av de billigare segmenten börjar trycka i Ryzen 4000 series skulle jag vänta. Dessa verkar vara mest prestanda per krona för tillfället.

Annars finns denna, som fått bra betyg gällande byggkvalitet samt värmehantering. Här får du också 16gb RAM samt 512gb SSD.

https://www.komplett.se/product/1154071/gaming/speldator/barb...

Det man ofta sparar på i lägre segmenten är skärmen, i denna acer är skärmen bra men färgkapaciteten är i lägsta klass, dock håller du ej på med fotoredigering eller design duger den väl :).