Göra bil självkörande, extern potentiometer?

Permalänk
Medlem

Göra bil självkörande, extern potentiometer?

Jag håller på med ett projekt där jag vill kunna köra en maskin utan att faktiskt sitta in i maskinen. Det enklaste jag kommer på är att lura kopplingspedalen och köra med ett extern vridpotentiometer. Eftersom kopplingspedalen har ingen vajer utan endast drivs av potentiometer så är detta möjligt. Det jag vill göra är att skifta mellan potentiometern vid pedalen till en extern vridpotentiometer. Då jag inte är så jätteinsatt på elektronik utan förstår mest basic så undrar jag vad är det man ska läsa utav bilden. Spelar ohm eller watt någon roll i detta eller funkar valfri potentiometer från kjell. Detta är potentiometer som sitter vid kopplingspedalen. Maskinen är 12v.

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/mots...

Permalänk
Vila i frid

Betänk att en "potentiometer" inte bara är en potentiometer utan att det även är mjukvara inblandad som hanterar extremiteter, omöjligheter och mycket mer. Ett automatväxlat fordon lär bli väldigt mycket enklare att kontrollera än ett manuellt växlat. Vinkelsensor är att föredra framför mekanisk potentiometer. Volvos TPS "made in Italy" är ett lysande exempel på pissig design.

Permalänk
Medlem

Oftast sitter det 2 st balanserade potentiometrar i sådana applikationer för säkerheten. trist om gasen plötsligt fick för sig att den var max nedtryckt på grund av glapp i en sladd.

Det viktiga är "track resistance" är samma och att den nya är minst samma watt. Sedan måste du växla alla trådarna från den ena till den andra potentiometern.

Det blir nog inte helt enkelt, men lycka till. Lägg upp ett galleri när du är klar.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

@hasenfrasen @ZecretW
I detta fallet ser det ut som att jag måste beställa en original potentiometer och koppla skifta mellan dessa beroende vilket man vill köra med. Det sitter inte någon extra potentiometer som säkerhet dock sitter det en knapp som ska tryckas när man han kopplingen helt nere för att släppa trycket i växellådan.

Som jag har tänkt så blir det försöka fixa en kontroll så när potentiometer vrids så maskinen tror att kopplingen är nere då ska knappen också tryckas samtidigt.

Permalänk
Medlem

På min bil så är det induktiva givare i gaspedalen och ingen potentiometer.

lite mer info direkt ifrån handboken

"Pedalelektroniken som matas med 5V spänning skapar en högfrekvent växelspänning som alstrar ett elektromagnetiskt växelfält runt magnetiseringsspolen. detta elektromagnetiska växelfält påverkar en rörlig metallplatta. det uppstår då ytterligare ett magnetiskt växelfält runt denna platta. detta växelfält verkar mot mottagarspolarna och inducerar där en motsvarande växelsignal. "

sedan "Utvärderingselektroniken likriktar växelspänningen i de 3 mottagarspolarna, förstärker den och jämför de tre spolarnas utgångsspänningar med varandra. efter spänningensutvärderingen omvandlas resultatet till en linjär spänningssignal som sänds till motorstyrdonet.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz