Keytronic ErgoForce Svenska layout ev byte gamingboard

Permalänk

Keytronic ErgoForce Svenska layout ev byte gamingboard

Söker fungerande Key Tronic ErgoForce SV tangentbord, ev som reservdelar.
Har redan ett, men tangenterna (vissa) har slutat fungera så jag söker ett nytt.
Har ett bra Razer Tarantula att byta med om det skulle kunna passa dig bättre.

Ser ut så här:

https://www.inet.se/produkt/6301215/razer-tarantula-gaming-ke...

Priset är ungefär vad ett Ergoforce brukar kosta, vid byte ingen mellanskillnad.
Vill bara ha ett gammalt hederligt tangentbord som påminner om IBM model M.
Spelar inte längre, därför skriver jag ev byte, du blir inte besviken på Tarantula.

Annonsen kvar? Då söker jag fortfarande efter Keytronic. /Ingemar

Läs hela annonsen här

Visa signatur

Win 7 Ultimate--Asus Z97-Pro Wi-Fi AC-i7-4790--Node 605--W700/Peppermint 10

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Om du inte hittar något så finns ju Topre brädor som borde vara rätt lika i karaktären (fast topre är betydligt bättre ).

Annars går det att köpa Model M brädor nytillverkade nuförtiden.

Permalänk

@huttala: Tack för tipset, har du någon länk till ett du skulle vilja rekommendera? Har hört om dom tidigare men vet inte mycket. Lyssnade på Jade brytare igår, dom kändes rätt för mig. Du vet säkert vad det är. Bara en fingervisning så du kan få mig på rätt väg. /Ingemar

Visa signatur

Win 7 Ultimate--Asus Z97-Pro Wi-Fi AC-i7-4790--Node 605--W700/Peppermint 10

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@klickmans:
Topre finner du här: https://www.keyboardco.com/category.asp?sr=&path=Mechanical+K...

Och unicomp model M finner du på samma sida: https://www.keyboardco.com/category.asp?sr=&path=Mechanical+K...

Jag har personligen inte kört klickswitchar utöver clicky alps och MX-blue, så har inte mycket att flika in om där.
Personligen tycker jag att topre är den enda switchen värd att använda om man vill ha taktil feedback, med det är ju ytterst personligt så lägg ingen vikt i det.

Sen finns det säkert massvis med andra ställen att handla ifrån, men just denna sida är ju tull och momsfritt (än så länge) så det är fint o köpa därifrån. Har själv köpt ett antal brädor, och dessutom haft problem med en bräda som gick in på RMA utan konstigheter. Så butiken i sig är bra!

Permalänk

En fråga till.

@huttala: Glömde fråga dig om dom caps jag har köpt hem på prov, något säger mig att dom inte passar på Topre. Om det stämmer kan jag ju lika gärna skicka tillbaks dom och lägga pengarna på ett som redan har dom ljusa färgerna jag behöver för att kunna se ordentligt. Dom här kom igår, men jag visste inte vilket bord dom kan funka till.

https://www.maxgaming.se/keycaps/pbt-keycaps-nordisk-layout-d...

https://www.maxgaming.se/keycaps/pbt-keycaps-nordisk-layout-c...

Det är ungefär så här jag villa ha färgerna på mitt nya tangentbord, helst helSvensk layout.

Visa signatur

Win 7 Ultimate--Asus Z97-Pro Wi-Fi AC-i7-4790--Node 605--W700/Peppermint 10

Permalänk

@huttala: Du råkar inte veta var man kan få tag på detta? https://www.keyboardco.com/keyboard/swedish-topre-realforce-8...

Är precis vad jag söker.

Visa signatur

Win 7 Ultimate--Asus Z97-Pro Wi-Fi AC-i7-4790--Node 605--W700/Peppermint 10

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@klickmans: Om du ska ha unicomp eller Topre så kommer de där capsen garanterat inte fungera. De fungerar bara för brytare med MX-fäste.

Vettetusan var du kan få tag på den vita versionen, köpte den själv för en herrans massa år sedan via en finsk butik, men såg att de inte säljer topre längre.

Så det är nog den svarta som gäller.

Permalänk

Tack

@huttala: Tack för klargörandet, då åker dom tillbaks. Har du någon servicemanual till det jag har? Tänkte man kunde ta isär det och försöka restaurera det. Har Googlat själv men inte funnit. Du har bra koll på sånt här, så det är sannilikt att det jag köper blir efter din inrådan, eller avrådan. Känns fint med någon som kan det här. Så tack på förhand. Dock måste det vara vitt eller grått eftersom jag är synskadad och ser bättre på vitt/grått.

Visa signatur

Win 7 Ultimate--Asus Z97-Pro Wi-Fi AC-i7-4790--Node 605--W700/Peppermint 10

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@klickmans: Någon manual har jag inte tyvärr.

Om det är så att du vill ha tangentbord som "klickar" ungefär som model M så finns ju Cherry MX blue.
Dessa är betydligt lättare vid nedtryck, men du skulle nog kunna uppskatta känslan tror jag.

Dessa tangentbord är betydligt lättare att få tag på, och då passar även tangenterna du köpt löst.

Permalänk

MX

@huttala: Bra, då får jag ge mig till tåls lite till innan dom åker i retur.
Har delat mitt gamla tangentbord för en stund sen för att felsöka det.
Capsen ligger i ultraljudstvätten nu, totalt sett behövde allt rengöras.

Men tack för tipset om MX Blue. (trodde det var brown jag behövde)

Visa signatur

Win 7 Ultimate--Asus Z97-Pro Wi-Fi AC-i7-4790--Node 605--W700/Peppermint 10

Permalänk

Rådfrågning

@huttala: Ursäkta att jag är på dig hela tiden och frågar, men jag har hittat något jag skulle vilja be dig titta på för min räkning. Ja eller nej till köp av just detta? Ser ut att vara rätt, men jag har för liten erfarenhet. https://www.keyboardco.com/keyboard/swedish-finnish-ultra-cla...

Visa signatur

Win 7 Ultimate--Asus Z97-Pro Wi-Fi AC-i7-4790--Node 605--W700/Peppermint 10

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av klickmans:

@huttala: Ursäkta att jag är på dig hela tiden och frågar, men jag har hittat något jag skulle vilja be dig titta på för min räkning. Ja eller nej till köp av just detta? Ser ut att vara rätt, men jag har för liten erfarenhet. https://www.keyboardco.com/keyboard/swedish-finnish-ultra-cla...

Om det är ett Model M du är ute efter så är det där tangentbordet rätt ja!
Det är alltså modellen med buckling spring som klickar så härligt.

PS. Till det där tangentbordet passar dock inte tangenterna du köpt.

Permalänk

@huttala: Model M hade nog varit kul att ha, men jag vet inte om det är det jag egentligen söker.
Men av ditt svar att döma tillhör det bordet det som är bland det bättre? Och just det söker jag.
Vill helt enkelt köpa mig ett riktigt bra tangentbord som håller, och som är skönt att skriva på.

Delade Ergoforce idag, det gled ut ett tunt plastarkt med hål, men vilket skikt är det?
Det finns två andra, sitter fastlött i själva kontakten, och böjs sen dubbelvikt. (mellan?)
Håller på med capsen i ultraljudstvätten, men räknar med att få allt rent idag. Sen tork.

Visa signatur

Win 7 Ultimate--Asus Z97-Pro Wi-Fi AC-i7-4790--Node 605--W700/Peppermint 10

Permalänk
Medlem

Jag har kvar mitt mer eller mindre oanvända kt2001 ergoforce, legat orört senaste 12 åren och innan det sparsamt.

Permalänk

@vaegen: Perfekt, då kanske det löser sig ändå.

Reparerade mitt eget tidigare idag, men har inte monterat ihop det är så funktionen är ännu okänd. Vill du sälja ditt så kan vi resonera om det.

Visa signatur

Win 7 Ultimate--Asus Z97-Pro Wi-Fi AC-i7-4790--Node 605--W700/Peppermint 10

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@klickmans: Vad du vill ha idag beror helt på vad du tycker om.
Kolla min guide om det är så att du är osäker på hur alla MX-brytare med mera är i karaktären.
Det absolut bästa är ju att dra ner till mediamarkt/elgiganten eller liknande och känna på tangentborden de har framme för att få en uppfattning om vad man gillar för switchar.

Sen när du vet vilka switchar du gillar kan man ju kolla vilka tangentbord som håller en högre standard.

Permalänk

@huttala: Har redan kollat din guide, och lyssnat på många olika brytare. MX Brown och Jade. Det är dom två jag tycker verkar vara det jag söker, vill gärna ha lite tactile så jag kan känna när jag skriver, man liksom känner när tangentbordet har registrerat en bokstav.

Visa signatur

Win 7 Ultimate--Asus Z97-Pro Wi-Fi AC-i7-4790--Node 605--W700/Peppermint 10

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@klickmans: Om ljudnivå inte är något bekymmer så tycker jag personligen att MX Blue är de absolut skönaste taktila brytarna. Annars är det ju bara att testa MX brown, gillar du dem inte så är det ju bara att lämna tillbaka.

Permalänk

@huttala: Ska lyssna igen, du kanske har rätt. (tack)

Visa signatur

Win 7 Ultimate--Asus Z97-Pro Wi-Fi AC-i7-4790--Node 605--W700/Peppermint 10

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@klickmans: Det blev en minst sagt intressant annonstråd detta.
Men hoppas du finner det du söker, lycka till!
PS. Du gör helt rätt i att byta från ett gammalt keytronic till nytt mekaniskt tangentbord istället!

Permalänk
Medlem

Jag har kanske 3-4st såna Ergoforce Keytronic. Bara testat en av dom som fungerar. Om du är intresserad av att köpa dom så kan vi komma överens om något

Visa signatur

Tangentbord. Massa tangentbord.

Permalänk

@sendrim: Hej.

Absolut, skicka lite bilder så jag får se hur dom ser ut och hur skicket är. /Ingemar

klickmans@gmail.com

Visa signatur

Win 7 Ultimate--Asus Z97-Pro Wi-Fi AC-i7-4790--Node 605--W700/Peppermint 10