Mini-ITX chassi utan plats för expansionskort

Permalänk
Medlem

Mini-ITX chassi utan plats för expansionskort

Tänkte mig ett litet kul projekt och bygga en egen "spelkonsol". Främst ämnad för retro-gaming med emulatorer (N64, PSX etc.) och möjligen mindre krävande indie-spel på Steam. Litet och smidigt så jag tänkte mig en mini ITX-bräda och kanske en AMD Athlon 3000G.

Men söker ett litet, snyggt och smidigt chassi. Inget större än mini ITX och en fördel om det inte finns plats för expansionskort. Har kollat runt lite men det verkar vara lite skralt utbud, i alla fall hos de vanliga stora svenska återförsäljarna.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Streacom kanske, men det blir extra dyrt med nano-psu lösningar.
Thin-itx är ju nästan bara en intel-sak - jag tror det bygger på en enkel DC som strömmatning också.

Nej, då det lätt blir dyra industrilösningar så skulle jag ändå titta på Deskmini A300 (som är mindre än itx) eller någon kinesisk alu-låda med en intel bärbar cpu från ett par generationer sedan.

https://www.banggood.com/E-MINI-Realan-E-H65S-Mini-PC-Case-Al...

Permalänk

@Netgear: Antar att du redan tittat på In ”Win Chopin”. Är själv intresserad av samma ändamål som du, men hur kommer det sig att du tittar på en fullfjädrad PC istället för ex. Raspberry Pi?

Permalänk
Medlem

Det är nog skralt med sådana hos "vanliga" återförsäljare men på AliExpress finns massvis. Tänk dock på att du måste få plats med ström också, så lådan blir antingen rätt stor ändå eller kräver en extern powerbrick. Exempel:

https://rgeek.aliexpress.com/store/2089059

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

@vviikkttoorr: Har själv inte ägt en RPi sedan gen. 2 och just N64-emulation har väl varit sådär på RPi. Kanske har blivit bättre med fyran dock. Men skulle gärna vilja ha lite mer svängrum. Kanske även Dolphin-emulation och som sagt lättare titlar som finns på Steam.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Ska du ha ett separat chassi blir det tyvärr oftast antingen dyrt eller stort. Små chassin är oftast rätt premium, tyvärr. Dessutom kostar t.ex. moderkort och nätagg oftast betydligt mycket mer.

Ett par alternativ:

Asrock Deskmini A300: Kostar visserligen typ 1500kr, men då får du moderkort, nätagg och chassi i ett paket. Dessutom mindre än itx.

Silverstone Sugo SG13: Litet även för ITX, och kostar bara runt 500kr. Rymmer ATX-nätagg, och kan uppgraderas med mera lagring och grafikkort om man vill.

Fractal Design Node 202: Påminner mycket om en konsoll. Helt okej pris, speciellt med nätagg. Totalkostnaden blir ändå klart högre än för SG13, och chassit är lite mera krävande gällande komponenter. Dock är det också snyggare enligt mig.

Sliger Console: Om du vill ha något som verkligen påminner om en konsoll. Premium, men snyggt och välplanerat. Kostar lite på 2000kr för själva chassit.

Silverstone Raven RVZ03: Lite större, men riktig konsollkänsla. Lite dyrare än Node 202, men också lite bättre kompabilitet och kylning.

Själv skulle jag köra på Deskmini.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Deskmini A300

This! alternativt chopin som någon annan skrev.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

This! alternativt chopin som någon annan skrev.

Inwin Chopin är också riktigt trevligt. Men då funkar inte stockkylaren, utan den måste bytas till t.ex. Noctua NH-L9A. Så med moderkort för över 1000kr, och en kylare för 400kr så smiter priset iväg en hel del jämfört med Deskmini (som funkar med stockkylaren).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@Sando: En fördel det ger med ITX är dock att man kan klocka om man vill. De funktionerna är avstängda i deskminin. Oklart om det är värt den extra tusenlappen och platsen det tar dock. Bättre/billigare RAM går även att hitta till itxkorten.
Kikade kylarhöjd nu. 43mm för chopin och 46mm för a300. Tight är det! Annars sätt dit stockkylare men ha själva fläkten på utsidan av chassit?

Annat alternativ är att byta ut den 35mm tjocka amdfläkten och sätta dit en Noctua NF-A9x14 eller dylikt i stället. Bara 14mm tjock.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

@Sando: En fördel det ger med ITX är dock att man kan klocka om man vill. De funktionerna är avstängda i deskminin. Oklart om det är värt den extra tusenlappen och platsen det tar dock. Bättre/billigare RAM går även att hitta till itxkorten.
Kikade kylarhöjd nu. 43mm för chopin och 46mm för a300. Tight är det! Annars sätt dit stockkylare men ha själva fläkten på utsidan av chassit?

Annat alternativ är att byta ut den 35mm tjocka amdfläkten och sätta dit en Noctua NF-A9x14 eller dylikt i stället. Bara 14mm tjock.

PBO funkar på Deskmini, men i praktiken har jag förstått att strömtillförseln kan bli problematiskt med t.ex. 3400G. Med 3000G tror jag inte att det är något problem, och PBO får väl nog boosta upp som den vill.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

PBO funkar på Deskmini, men i praktiken har jag förstått att strömtillförseln kan bli problematiskt med t.ex. 3400G. Med 3000G tror jag inte att det är något problem, och PBO får väl nog boosta upp som den vill.

Aah tack! Där lärde jag mig något nytt. Trodde deskminin was all about stock. Ska se hur frekvenserna ser ut för mig. Aldrig riktigt brytt mig om att kika.
Justerar PBO även gpu-frekvens? Heter det något annat då bara? Tycker de har så mesig frekvens från början. Typ alla 3xxxg-apuer tar 1.5 ghz på gpu utan så mycket bråk.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Aah tack! Där lärde jag mig något nytt. Trodde deskminin was all about stock. Ska se hur frekvenserna ser ut för mig. Aldrig riktigt brytt mig om att kika.
Justerar PBO även gpu-frekvens? Heter det något annat då bara? Tycker de har så mesig frekvens från början. Typ alla 3xxxg-apuer tar 1.5 ghz på gpu utan så mycket bråk.

Jag började fundera lite mera på det här, och det verkar som att PBO har plockats bort. Verkar inte vara en teknisk grej, utan en licensfråga.

PBO justerar inte GPU:n, men I de flesta BIOS kan du överklocka den separat.

I praktiken är de flesta APU:n ändå ofta begränsade av minnet, så ram-överklockning kan ge en trevlig prestandaboost.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Har kikat lite på deskmini och det ser ju helt klart intressant ut. Om jag förstår det rätt har den WiFi men ej bluetooth?

Hade även kollat på denna mini ITX-brädan med både WiFi och bluetooth.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Netgear:

Har kikat lite på deskmini och det ser ju helt klart intressant ut. Om jag förstår det rätt har den WiFi men ej bluetooth?

Hade även kollat på denna mini ITX-brädan med både WiFi och bluetooth.

Det säljs lite olika varianter av Deskmini A300, och vissa inkluderar ett wifi-kit medan vissa kommer utan. Wifi-kitet är baserat på Intel AC 3268, som inkluderar bluetooth. Så om den kommer med wifi, så har den även bluetooth. Sen går det ju att välja ett annat wifi också än Asrocks.

Angående ASRock Fatal1ty B450 Gaming ITX/ac så har jag ett själv, och är riktigt nöjd. Mycket beror ändå på priset och behoven. Moderkortet är helt bra för de flesta, men t.ex. MSI:s B450 ITX har bättre VRM och bättre wifi-chip. Det är små skillnader, och jag skulle inte betala mycket mer för det moderkortet, men det beror förstås på priset. Just nu är MSI-moderkortet runt 100kr dyrare, så det är långt en smaksak.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

I praktiken är de flesta APU:n ändå ofta begränsade av minnet, så ram-överklockning kan ge en trevlig prestandaboost.

Minnet är det enda jag fått för mig att man kan överklocka i deskminin. Helt klart en trevlig boost som finns att hämta med bra moduler.
GPUn hade dock också varit trevlig att skruva lite på. Främst då den redan är inkluderad och "gratis" vilket inte högpresterande minne är.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Hjälpsam

Eller så är man lat och tar en NUC barebone, valfri M.2 och ram. Svårt att få nättare.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Fast längst inne i själ och hjärta vill man helst köra AMD

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold