Tullverket och Postnords administrativa avgift vid köp utanför EU, smått irriterad varje gång!

Permalänk

Tullverket och Postnords administrativa avgift vid köp utanför EU, smått irriterad varje gång!

Hej,
Inte här varje dag och tänkte både avreagera mig lite men också be om råd eller andras erfarenheter kring små köp utanför EU.

För nu gjorde jag det igen, jag beställde en begagnad bok från USA på ebay för drygt 100:- inkl frakt, och sen något dygn senare så kommer jag på att "just de postnord tar ut ca 75 sek + 6 sek för att hantera momsen när det väl kommer till svea rike.." Det är ju inte första gången men inte heller hela världen eftersom de händer en gång per år eller nått. Men det som stör mig något så ofantligt är att
1. det framgår inte vid köp att fraktkostnaden är högre än prissatt (iaf om man betalar momsen själv). också att postnord vet att paket från utlandet ska tulldeklareras så varför tar de inte ut de priset vid köpet? (via dom avtal som de ingått vid utlandspaket)
2. om man vill betala tull+moms som privatperson så får man till svar att det går bara om man kommer till ett av deras få tullverks-kontor vid öppettid och betalar kontant. (definitivt omöjligt för mig)
Men hypotetiskt om det blir fel och paketet dyker upp, då ska man självdeklarera och då sköter tullverket så man smidigt kan betala via internet.. den "tjänsten" kan man ju inte låta privatpersoner hur som helst använda när man frågar dom snällt.

Denna bok som är på väg vill jag ha så kommer låta postnord agera ombud eller vad de nu är, men jag funderar på vilka möjligheter som finns för framtiden. Någon här som lyckats eller kommit på hur man bara betalar moms och tull utan administrativa avgiften? Dock som jag förstått de så kan man välja fraktalternativpå ebay (iaf ibland) som inkluderar moms och tull hanteringen typ.

Det hade varit kul att testa nått, jag har kanske en plan, men någon admin typ kanske lite snabbt kan kontrollera om en sådan diskussion skulle/kommer bryta mot forumreglerna då kanske man kan ta bort de delarna av tråden, men tror inte det är så..

I alla fall planen går ut på att tullverket tar varan i beslag, och när de undersökt den så sker tull och moms deklarationen direkt via tullverket för dom håller varan, och betalningen skulle gå till på ett enkelt sätt som "när en vara blir oförtullad". Två saker är hypotetiska, 1. Hur får man tullverket att hämta upp paketet, det kanske är omöjligt, men tänker att när de misstänker typ gömda droger så vill dom säkerligen eller är skyldiga ta en extra noga titt?
2. När tullverket är klara med paketet att dom inte bara lämnar tillbaka till transportbolaget för att vara tillbaka på ruta 1.

Jag har läst lite i den stora tråden "Postnord inför ny avgift på paket från Kina" men de måste vara någon mer som funderat i liknande tankar som jag.

Tråden hamnade här i konsumenträtt för jag var irriterad på att en administrativ avgift får tas ut som inte framkommit vid köp typ.

//

Permalänk
Medlem

Åh! jag fick en ersättningsgrill gratis till min subwoofer från tillverkaren i USA, sen fick jag tulla+momsa 1200kr på den haha. Företaget hade köpt en väldigt dyr frakt till denna grill. Det var jag inte beredd på! Tack för att du river upp gamla sår, haha

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Åh! jag fick en ersättningsgrill gratis till min subwoofer från tillverkaren i USA, sen fick jag tulla 1200kr på den haha. Företaget hade köpt en väldigt dyr frakt till denna grill. Det var jag inte beredd på! Tack för att du river upp gamla sår, haha

Hur funkar det? Varför ska man betala moms på en något man "får"?

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

jag fick en ersättningsgrill gratis till min subwoofer från tillverkaren i USA

Den borde redan vara tullad och klar, låter väldigt konstigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Hur funkar det? Varför ska man betala moms på en något man "får"?

Så länge man inte skickar tillbaka den vara som är trasig innan, så behöver man betala moms eller tull. Står på tullverkets hemsida

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av CusmaR:

Åh! jag fick en ersättningsgrill gratis till min subwoofer från tillverkaren i USA, sen fick jag tulla 1200kr på den haha. Företaget hade köpt en väldigt dyr frakt till denna grill. Det var jag inte beredd på! Tack för att du river upp gamla sår, haha

Förlåt men skadeglädjen triggas :'D tack för att du delar med dig

Permalänk
Medlem

Så vitt jag förstår så ska man kunna tulla sin egen vara och betala den "riktiga tullen" istället för en 1000% högre avgift. Man måste tydligen göra det på tullverket men jag har ingen aning rent praktiskt hur det går till, jag vet bara att man måste se till så att ens vara inte går via posten.

Mitt skräckexempel är när jag köpte en MC-fälg från USA för 1800:- och fick betala 1600:- i tull på den. Jag ifrågasatte beslutet då jag hade kvitto och allt på den men det spelade ingen roll, de sket fullständigt i vad jag sa. De verkade ta sin värdering från priset på en ny fälg.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Hur funkar det? Varför ska man betala moms på en något man "får"?

Skrivet av Falcon:

Den borde redan vara tullad och klar, låter väldigt konstigt...

Jag blev så triggered av rubriken att jag glömde säga att det var tull+moms som blev nånstans över 1200kr.
Det var några år sedan och jag kunde inte slingra mig ur, de hade rätt vill jag minnas men jag minns inte varför.
Nu var inte min grill trasig utan de hade bytt design och när jag köpte mig en till subwoofer för att köra två så såg det knas ut när det var exakt samma modell men olika grillar. Då fick jag en ersättningsgrill som såg ut som den nya's grill helt gratis för att de var snälla.

Värdet på grillen stod som $10 så jag blev riktigt fundersam varför jag fick betala över 1000kr i avgifter, fick höra av mig till företaget och de berättade att de hade betalat norr om $300 för frakten vilket man också får momsa och tulla för.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro