Håller på att planera för min vattenkylning, Lian Lo O-Dynamic

Permalänk

Håller på att planera för min vattenkylning, Lian Lo O-Dynamic

Hej!

Tänkte be om lite råd, håller på att planera för nya 10900k samt andra godsaker som kanske kommer på posten i sommar (som det ser ut nu verkar allt bli försenat).

men har gjort en liten skiss (obs, slangarna i rött är flödesschema och förmodligen inte så det slutliga resultatet kommer bli):

Tanken är att köra med dessa:
https://www.inet.se/produkt/5320295/alphacool-nexxxos-st30-x-...
https://www.inet.se/produkt/6912114/ek-af-y-splitter-rotary-2...
https://www.inet.se/produkt/6912243/alphacool-eisapfen-quick-... (tills GPU blocket/GPU:n kommer)
https://www.inet.se/produkt/5320274/ek-xtop-revo-d5-pwm-plexi...
https://www.inet.se/produkt/5320435/ek-res-x3-250-rgb

Och sen soft-tubing för enkelhetens skull... kommer försöka dra slangar så gott det går så de syns så lite som möjligt (därav X-flow radiatorerna, minimterar "slangar".
funderar på om det är dumt att inte köra GPU:n genom CPU blocket och sedan genom de två radiatorerna eller om jag ska försöka splitta bort CPU även ur radiator 2.

Tar gärna emot tankar/synpunkter!

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför du skall ha någon form av splitters öht? Känns som att det kommer resultera i att vattnet endast flödar den väg med minst motstånd och inget genom de komponenter som ligger utanför den delen av slingan.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Skrivet av Mayhem SWE:

Förstår inte varför du skall ha någon form av splitters öht? Känns som att det kommer resultera i att vattnet endast flödar den väg med minst motstånd och inget genom de komponenter som ligger utanför den delen av slingan.

precis därför jag frågar (tack mao).. uppdaterat skissen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZenZombie117:

precis därför jag frågar (tack mao).. uppdaterat skissen!

Verkar vettigare. Gissar att du hade någon tanke om att inte mata CPUn med redan varmt vatten från GPUn, men det spelar faktiskt ingen roll.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

CPU är det som drar mest nytta av det kallaste vattnet och den är också mycket svårare att kyla generellt. Förutsatt att det är mesh i front hade jag lätt haft cpu därifrån.

Edit: kallaste vattnet var felformulerat. Det jag menar var radiatorn är plasserad. Jag tror inte radiatorn i toppen kommer göra någon nämnvärd nytta.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

CPU är det som drar mest nytta av det kallaste vattnet och den är också mycket svårare att kyla generellt. Förutsatt att det är mesh i front hade jag lätt haft cpu därifrån.

Edit: kallaste vattnet var felformulerat. Det jag menar var radiatorn är plasserad. Jag tror inte radiatorn i toppen kommer göra någon nämnvärd nytta.

Hade det varit två separata loopar typ varsin AIO/CLC för CPU respektive GPU hade det nog mycket riktigt varit fördelaktigt att låta CPUn få den kallaste luften dvs vid intaget från sidan. Men med en större loop som täcker båda spelar det ingen roll och även om radiatorn vid utblåset kommer ge mindre kyleffekt än den vid intaget så skulle jag säga att den fortfarande bidrar till systemet överlag.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Hade det varit två separata loopar typ varsin AIO/CLC för CPU respektive GPU hade det nog mycket riktigt varit fördelaktigt att låta CPUn få den kallaste luften dvs vid intaget från sidan. Men med en större loop som täcker båda spelar det ingen roll och även om radiatorn vid utblåset kommer ge mindre kyleffekt än den vid intaget så skulle jag säga att den fortfarande bidrar till systemet överlag.

Fungerar alldeles utmärkt, temperaturskillnad innan och efter en radiator är bara någon grad om ens det.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Avstängd

Jag kör med en 45 mm alphacool 360 på sidan, om du vill maxa kylförmågan.

Pumpen ser ut att ta platsen från en fläkt, eller får du in den ovanpå en fläkt?

Har du ett rejält grafikkort kan det bli trångt mot reservoaren. Vet inte hur du tänkt montera den, men kör du mot en fläkt hamnar den hyfsat långt in i lådan. Jag monterade min ungefär där du har den mha EK:s billiga enkla metallbrackets som jag fick såga till och placerade reservoaren längst in i hörnet. På millimetern att jag fick ut kablaget från pumpen vid sidan av fläkten i golvet.

Edit, du har nog bara tänkt ha fläktar på radiatorerna. Säkert effektivast, jag hade tre i golvet tänkta att ge ett bra grundflöde över moderkortet, men det slutade i praktiken med att jag satte en kurva där radiatorfläktarna snurrar i 800 rpm i stort sett hela tiden och det går ju fint.