En 17" laptop med 2TB lagring och budget runt 20k - Kontorsarbete

Permalänk

En 17" laptop med 2TB lagring och budget runt 20k - Kontorsarbete

Tjenare

Som titeln lyder är jag på jakt efter en laptop då det kommer bli en hel del arbete ute i det fria under sommaren.
Kraven är som sagt 17" skärm och 2TB lagring då jag jobbar mycket mot dropbox. Tänkte då synka allt till datorn så jag snabbt kan ta upp den och jobba utan att behöva ladda ner de filer jag ska jobba med.

Sen har jag fått för mig att det finns skärmar runt 17" man lätt kan ta med sig i sin laptopväska eller är det något jag bara sett i en dröm?

Skapligt med RAM är ju inte heller så fel.

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

Vad innebär jobba för dig? Ska du köra tunga beräkningar? Renderingar? Kompileringar? Eller helt enkelt bara läsa och skriva i diverse applikationer?

Generellt hade jag helst tagit en laptop med Ryzen 4000-processor. De är mycket energisnålare än Intels motsvarande, vilket både betyder bättre batteritid men också att de är lättare att kyla. Men det verkar skralt med dem i 17-tumsmodeller

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

@Starric: Jobba för mig är väldigt blandat då jag jobbar mot ehandel så kan vara allt möjligt från att redigera bilder till att pilla med exporter och importer lite kodning osv. 17" är just något jag vill ha då jag testat med mindre förr och känner att det är förlitet tyvärr

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s443850128&catId=353&s...

Datorer med 2TB, 17" skärm och under 3kg.

Så det du får leta efter är nog en laptop där det lätt går att sätta i en ny hårddisk.

Permalänk

@Chibariku: Okej tack så mycket!
Är det lätt att byta hårddiskar i laptops eller finns det kanske någon butik där man kan be dom byta direkt till en större för en extra slant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av charlieand:

@Chibariku: Okej tack så mycket!
Är det lätt att byta hårddiskar i laptops eller finns det kanske någon butik där man kan be dom byta direkt till en större för en extra slant?

Det är oftast enkelt. Det brukar vara ett par skruvar, en skruv för m.2-disken och sen är det klart. Många dyrare modeller har en tom plats för m.2-disk, så att du kan ha två.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

https://www.tomsguide.com/news/dell-xps-17

Hade kikat på den, även fast du inte kan köpa den riktigt ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toke:

https://www.tomsguide.com/news/dell-xps-17

Hade kikat på den, även fast du inte kan köpa den riktigt ännu.

Håller med. Väldigt smidig för att vara 17''.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Som ovan säger Dell XPS 17 som kommer nu i Juni, är till och med mindre fysiskt än många 15" bärbara trots 17" skärm. Lär dock kosta mycket mer än 20 000 kr, speciellt med 2 TB lagringsutrymme samt mer RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Som ovan säger Dell XPS 17 som kommer nu i Juni, är till och med mindre fysiskt än många 15" bärbara trots 17" skärm. Lär dock kosta mycket mer än 20 000 kr, speciellt med 2 TB lagringsutrymme samt mer RAM.

Japp, jag skulle anta att det snarare är runt 30k.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Den såg ju som sagt ut som allt jag behöver, men då är ju det problemet att det är nu till sommaren jag behöver den.
Så det jag igentligen skulle kunna gå för är ju en skaplig bärbar runt 16ram och 17" med en mindre hårddisk bara för system osv sen slänga in en m2a på runt 2 tb? hur vet man säkert att det går? alltså vad är det för spec jag ska kolla efter?