ARM-processorer växer rejält med Cortex-X1

Permalänk
Melding Plague

ARM-processorer växer rejält med Cortex-X1

Med nästa generations kärndesign i Cortex-X1 tar ARM ett rejält kliv framåt, sett till prestanda såväl som fysisk storlek.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Otroligt spännande! Rätt väg framåt, hoppas vi snart får se ännu större ARM-kretsar som kan användas i desktops!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Hm altså vad finns det för någon användarnytta för en vanlig människa som surfar, chattar, tar en bild eller två och spelar lite spel på mobilen att ha stöd för "maskinlärning"?

Permalänk
Medlem

@anon56869: Antar att bilderna du tar med din telefon använder maskininlärning för att "förbättra" bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Hm altså vad finns det för någon användarnytta för en vanlig människa som surfar, chattar, tar en bild eller två och spelar lite spel på mobilen att ha stöd för "maskinlärning"?

Många mobiler använder någon form av maskinlärning för att förbättra bilderna som tas av mobilkameran, det är nog den största applikationen av AI lokalt i mobilen i dagsläget.

Permalänk
Datavetare

Säger bara: tänk 12 st Cortex X1 i nästa generations konsoler.

Inte för jag vet vad spel skulle göra med 12 kärnor, men det skulle fortfarande ta mindre kretsyta än 8 st Zen2 kärnor. Givet förväntad prestanda (som AnandTech i sin artikel påpekar historisk varit konservativ, den faktiskt prestandan har i A76 och A77 varit högre än vad ARM lovat vid lansering) kommer Cortex X1 3,0 GHz (som är förväntad maximal frekvens) motsvara Zen2 @ ~4,7 GHz.

Det skulle också dra mindre ström, så Sony skulle alltid kunna köra sin GPU-del på maxfrekvens inom strömbudget.

Cortex A7x ligger normalt något efter x86 i flyttalsprestanda, men X1 har dubbla teoretiska heltalskapaciteten mot Cortex A7x. Zen2 och Skylake kan båda utföra "upp till" fyra flyttalsoperationer per cykel. Restriktionen är att två är multiplikation och två är addition/subtraktion. Cortex X1 kan utföra fyra flyttalsoperationer per cykel, inga restriktioner på typ.

Och för den som undrar: alla de populära spelmotorerna som t.ex Unreal Engine och Unity stödjer redan ARM64.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Säger bara: tänk 12 st Cortex X1 i nästa generations konsoler.

Inte för jag vet vad spel skulle göra med 12 kärnor, men det skulle fortfarande ta mindre kretsyta än 8 st Zen2 kärnor. Givet förväntad prestanda (som AnandTech i sin artikel påpekar historisk varit konservativ, den faktiskt prestandan har i A76 och A77 varit högre än vad ARM lovat vid lansering) kommer Cortex X1 3,0 GHz (som är förväntad maximal frekvens) motsvara Zen2 @ ~4,7 GHz.

Det skulle också dra mindre ström, så Sony skulle alltid kunna köra sin GPU-del på maxfrekvens inom strömbudget.

Cortex A7x ligger normalt något efter x86 i flyttalsprestanda, men X1 har dubbla teoretiska heltalskapaciteten mot Cortex A7x. Zen2 och Skylake kan båda utföra "upp till" fyra flyttalsoperationer per cykel. Restriktionen är att två är multiplikation och två är addition/subtraktion. Cortex X1 kan utföra fyra flyttalsoperationer per cykel, inga restriktioner på typ.

Och för den som undrar: alla de populära spelmotorerna som t.ex Unreal Engine och Unity stödjer redan ARM64.

Tänker du alltså på PS5 som släpps i år, eller generationen efter? X1 borde väl börja vara utdaterad då redan runt 2025 eller så.

Men annars mycket intressant. Det här kunde kanske vara passande för en uppföljare till Nintendo Switch, speciellt eftersom de redan använder ARM (ironiskt nog Nvidias X1:a).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Hm altså vad finns det för någon användarnytta för en vanlig människa som surfar, chattar, tar en bild eller två och spelar lite spel på mobilen att ha stöd för "maskinlärning"?

Maskininlärning i denna kontext innebär att den nyttjar redan tränade nätverk för att tex analysera bilder. Det är altså inte nödvändigtvis så att den är tänkt för att träna nätverk på dessa processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Tänker du alltså på PS5 som släpps i år, eller generationen efter? X1 borde väl börja vara utdaterad då redan runt 2025 eller så.

Men annars mycket intressant. Det här kunde kanske vara passande för en uppföljare till Nintendo Switch, speciellt eftersom de redan använder ARM (ironiskt nog Nvidias X1:a).

Tror han är införståd i att denna generation inte kommer med ARM, så var nog mer något spekulativt önsketänkande i hur det skulle kunnat sett ut då det antagligen hade vart en bättre design.

Nintendo har väl inte direkt visat framfötterna på cuting edge design på senaste, men ja gisses vad jag hade velat se vad man hade kunnat göra på 10-20W med en 7nm Tegra krets med A78 kärnor och Ampere grafik med tanke på vad dom lyckas rulla på den hårdvara som sitter i switchen idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Säger bara: tänk 12 st Cortex X1 i nästa generations konsoler.

Inte för jag vet vad spel skulle göra med 12 kärnor, men det skulle fortfarande ta mindre kretsyta än 8 st Zen2 kärnor. Givet förväntad prestanda (som AnandTech i sin artikel påpekar historisk varit konservativ, den faktiskt prestandan har i A76 och A77 varit högre än vad ARM lovat vid lansering) kommer Cortex X1 3,0 GHz (som är förväntad maximal frekvens) motsvara Zen2 @ ~4,7 GHz.

Det skulle också dra mindre ström, så Sony skulle alltid kunna köra sin GPU-del på maxfrekvens inom strömbudget.

Cortex A7x ligger normalt något efter x86 i flyttalsprestanda, men X1 har dubbla teoretiska heltalskapaciteten mot Cortex A7x. Zen2 och Skylake kan båda utföra "upp till" fyra flyttalsoperationer per cykel. Restriktionen är att två är multiplikation och två är addition/subtraktion. Cortex X1 kan utföra fyra flyttalsoperationer per cykel, inga restriktioner på typ.

Och för den som undrar: alla de populära spelmotorerna som t.ex Unreal Engine och Unity stödjer redan ARM64.

Det är väl nVidia Shield, Apple TV och Nintendo Switch som får visa det, nuvarande är ju inga direkta prestandamonster. Sony/Microsoft verkar fast i x86, kanske som en co-processor. Hur bra fungerar Unreal Engine och Unity prestandamässigt på ARM64?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Säger bara: tänk 12 st Cortex X1 i nästa generations konsoler.

Inte för jag vet vad spel skulle göra med 12 kärnor, men det skulle fortfarande ta mindre kretsyta än 8 st Zen2 kärnor. Givet förväntad prestanda (som AnandTech i sin artikel påpekar historisk varit konservativ, den faktiskt prestandan har i A76 och A77 varit högre än vad ARM lovat vid lansering) kommer Cortex X1 3,0 GHz (som är förväntad maximal frekvens) motsvara Zen2 @ ~4,7 GHz.

Det skulle också dra mindre ström, så Sony skulle alltid kunna köra sin GPU-del på maxfrekvens inom strömbudget.

Cortex A7x ligger normalt något efter x86 i flyttalsprestanda, men X1 har dubbla teoretiska heltalskapaciteten mot Cortex A7x. Zen2 och Skylake kan båda utföra "upp till" fyra flyttalsoperationer per cykel. Restriktionen är att två är multiplikation och två är addition/subtraktion. Cortex X1 kan utföra fyra flyttalsoperationer per cykel, inga restriktioner på typ.

Och för den som undrar: alla de populära spelmotorerna som t.ex Unreal Engine och Unity stödjer redan ARM64.

Hur står sig dessa mot Apples a13 om du får gissa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det är väl nVidia Shield, Apple TV och Nintendo Switch som får visa det, nuvarande är ju inga direkta prestandamonster. Sony/Microsoft verkar fast i x86, kanske som en co-processor. Hur bra fungerar Unreal Engine och Unity prestandamässigt på ARM64?

Finns ju en hel del spel på telefonsidan. Och med tanke på strömbudgeten så verkar unreal fungera rätt bra. Fortnite i 60fps på iphone t ex:

"But does it work? For the vast majority of gameplay, yes. I'm still not a fan of Fortnite's necessarily compromised touchscreen controls, but the Epic game looks and plays better for the same reason that phone UIs feel good at full frame-rate - there's more of a 1:1 feel between touch and response. Side-by-side with the game running at 30fps on a Razor Phone, the visuals are almost entirely identical (the iPhone XR seems to have texture streaming advantages and occasionally improved draw distances) but the look of the game is much improved: a smooth 60fps clearly beats out the more variable performance on Android, a factor of its half-rate refresh and uneven frame-pacing.

Side by side with the Xbox One X, the same visual compromises remain - reduced LODs, geometry, textures, lighting, ambient occlusion etc - but the overall impression is still very similar, especially as many of these features aren't as noticeable when played on a phone screen. What is noticeable is the frame-rate, where iPhone now gets very close to the full console experience - a remarkable achievement bearing in mind that Fortnite launched as a 30fps game on the current-gen consoles. Performance isn't entirely locked, mind you - aside from little hiccups here and there, some scenes with extended draw distances (but certainly not all) can deliver a more sustained hit to frame-rates. "

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2018-how-ep...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Finns ju en hel del spel på telefonsidan. Och med tanke på strömbudgeten så verkar unreal fungera rätt bra. Fortnite i 60fps på iphone t ex:

"But does it work? For the vast majority of gameplay, yes. I'm still not a fan of Fortnite's necessarily compromised touchscreen controls, but the Epic game looks and plays better for the same reason that phone UIs feel good at full frame-rate - there's more of a 1:1 feel between touch and response. Side-by-side with the game running at 30fps on a Razor Phone, the visuals are almost entirely identical (the iPhone XR seems to have texture streaming advantages and occasionally improved draw distances) but the look of the game is much improved: a smooth 60fps clearly beats out the more variable performance on Android, a factor of its half-rate refresh and uneven frame-pacing.

Side by side with the Xbox One X, the same visual compromises remain - reduced LODs, geometry, textures, lighting, ambient occlusion etc - but the overall impression is still very similar, especially as many of these features aren't as noticeable when played on a phone screen. What is noticeable is the frame-rate, where iPhone now gets very close to the full console experience - a remarkable achievement bearing in mind that Fortnite launched as a 30fps game on the current-gen consoles. Performance isn't entirely locked, mind you - aside from little hiccups here and there, some scenes with extended draw distances (but certainly not all) can deliver a more sustained hit to frame-rates. "

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2018-how-ep...

Jo det är ju tydligt att det framförallt är en mycket svagare GPU i dessa enheter men det är fortfarande betydligt mer intressant att se en version som inte optimerats för batterilivslängd.

Permalänk
Medlem

Efter att tröttnat rejält på årliga Tegra nyheter så har jag börjat sakna dem rejält. Det känns som om Nvidia vill ha en plats i nästa generation konsoler så är det säkert någon sorts monsterTegra de borde satsa på lagom till 2027-2029. Switchen är redan ganska imponerande och det är en ganska gammal krets nu. Om de "bara" skalade upp den tjugofalt för stationära maskiner så köper jag gärna en sån.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon228747:

Hur står sig dessa mot Apples a13 om du får gissa?

AnandTech har gissat, Cortex X1 borde vara väldigt likvärdig A13 tack vare lite högre frekvens hos X1.

Så Android SoC går nu från att ligga ca 3 år efter iPhone i CPU prestanda till att ligga ca 1 år efter!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

AnandTech har gissat, Cortex X1 borde vara väldigt likvärdig A13 tack vare lite högre frekvens hos X1.

Så Android SoC går nu från att ligga ca 3 år efter iPhone i CPU prestanda till att ligga ca 1 år efter!

Det är ju ändå en stor förbättring. Mycket närmare än omkring 2011 när Android sprang cirklar runt lilla äpplet.
Får hoppas Apple fortsätter sin nuvarande utveckling, jag har stora förhoppningar på ARM laptopar om några år.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det är väl nVidia Shield, Apple TV och Nintendo Switch som får visa det, nuvarande är ju inga direkta prestandamonster. Sony/Microsoft verkar fast i x86, kanske som en co-processor. Hur bra fungerar Unreal Engine och Unity prestandamässigt på ARM64?

Skrivet av sKRUVARN:

Finns ju en hel del spel på telefonsidan. Och med tanke på strömbudgeten så verkar unreal fungera rätt bra. Fortnite i 60fps på iphone t ex:

"But does it work? For the vast majority of gameplay, yes. I'm still not a fan of Fortnite's necessarily compromised touchscreen controls, but the Epic game looks and plays better for the same reason that phone UIs feel good at full frame-rate - there's more of a 1:1 feel between touch and response. Side-by-side with the game running at 30fps on a Razor Phone, the visuals are almost entirely identical (the iPhone XR seems to have texture streaming advantages and occasionally improved draw distances) but the look of the game is much improved: a smooth 60fps clearly beats out the more variable performance on Android, a factor of its half-rate refresh and uneven frame-pacing.

Side by side with the Xbox One X, the same visual compromises remain - reduced LODs, geometry, textures, lighting, ambient occlusion etc - but the overall impression is still very similar, especially as many of these features aren't as noticeable when played on a phone screen. What is noticeable is the frame-rate, where iPhone now gets very close to the full console experience - a remarkable achievement bearing in mind that Fortnite launched as a 30fps game on the current-gen consoles. Performance isn't entirely locked, mind you - aside from little hiccups here and there, some scenes with extended draw distances (but certainly not all) can deliver a more sustained hit to frame-rates. "

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2018-how-ep...

Ett annat exempel på hur UE och Unity funkar på ARM är Oculus Quest. Quest kör alltså en lite uppiggad version av Snapdragon 835. SoC:n är alltså tre år gammal, och designad för telefoner, men kör ändå t.ex. spel som Red Matter i 2x1440x1600 i stabila 72 fps.

https://www.youtube.com/watch?v=gcpIsf5z0e0

Andra spel som använder UE är t.ex. Robo Recall, Vader Immortal och Moss. Unity används bland annat i Superhot och Beat Saber, men det finns säkert mera grafisk krävande spel som är bättre exempel.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Efter att tröttnat rejält på årliga Tegra nyheter så har jag börjat sakna dem rejält. Det känns som om Nvidia vill ha en plats i nästa generation konsoler så är det säkert någon sorts monsterTegra de borde satsa på lagom till 2027-2029. Switchen är redan ganska imponerande och det är en ganska gammal krets nu. Om de "bara" skalade upp den tjugofalt för stationära maskiner så köper jag gärna en sån.

Switch 2 är ganska intressant då den enligt rykten inte ska släppas före 2023 ifall vi har tur så får vi en Hopper baserad GPU med Cortex X1 kärnor eller bättre.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Säger bara: tänk 12 st Cortex X1 i nästa generations konsoler.

Inte för jag vet vad spel skulle göra med 12 kärnor, men det skulle fortfarande ta mindre kretsyta än 8 st Zen2 kärnor. Givet förväntad prestanda (som AnandTech i sin artikel påpekar historisk varit konservativ, den faktiskt prestandan har i A76 och A77 varit högre än vad ARM lovat vid lansering) kommer Cortex X1 3,0 GHz (som är förväntad maximal frekvens) motsvara Zen2 @ ~4,7 GHz.

Det skulle också dra mindre ström, så Sony skulle alltid kunna köra sin GPU-del på maxfrekvens inom strömbudget.

Cortex A7x ligger normalt något efter x86 i flyttalsprestanda, men X1 har dubbla teoretiska heltalskapaciteten mot Cortex A7x. Zen2 och Skylake kan båda utföra "upp till" fyra flyttalsoperationer per cykel. Restriktionen är att två är multiplikation och två är addition/subtraktion. Cortex X1 kan utföra fyra flyttalsoperationer per cykel, inga restriktioner på typ.

Och för den som undrar: alla de populära spelmotorerna som t.ex Unreal Engine och Unity stödjer redan ARM64.

Detta kommer bli killer application på klientsidan . Amnars är set på serversidan vi kommer få se arm64 cpuer.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Säger bara: tänk 12 st Cortex X1 i nästa generations konsoler.

Inte för jag vet vad spel skulle göra med 12 kärnor, men det skulle fortfarande ta mindre kretsyta än 8 st Zen2 kärnor. Givet förväntad prestanda (som AnandTech i sin artikel påpekar historisk varit konservativ, den faktiskt prestandan har i A76 och A77 varit högre än vad ARM lovat vid lansering) kommer Cortex X1 3,0 GHz (som är förväntad maximal frekvens) motsvara Zen2 @ ~4,7 GHz.

Det skulle också dra mindre ström, så Sony skulle alltid kunna köra sin GPU-del på maxfrekvens inom strömbudget.

Cortex A7x ligger normalt något efter x86 i flyttalsprestanda, men X1 har dubbla teoretiska heltalskapaciteten mot Cortex A7x. Zen2 och Skylake kan båda utföra "upp till" fyra flyttalsoperationer per cykel. Restriktionen är att två är multiplikation och två är addition/subtraktion. Cortex X1 kan utföra fyra flyttalsoperationer per cykel, inga restriktioner på typ.

Och för den som undrar: alla de populära spelmotorerna som t.ex Unreal Engine och Unity stödjer redan ARM64.

Jag är också rätt frestad av att se mer ARM i framtiden (eller typ nu faktiskt)

Samtidigt tror jag chippen med högre prestanda kan bli rätt dyra. Cacheminne tar alltid mycket yta och är dyrt. Flyttalslogiken i chip tar också mycket yta (det var bl.a. därför kärnorna i Bulldozer delade på denna)

Verkar ju som X1 kommer röra om i flyttalsgrytan så detta var välkommet.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Inte dåligt kul att se utvecklingen gå framåt. Arm är som linux, används nästan inte alls på desktop och bärbara men finns i nästan alla telefoner, fast linux har servrar oxå, där kommer knappast arm slå igenom.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Inte dåligt kul att se utvecklingen gå framåt. Arm är som linux, används nästan inte alls på desktop och bärbara men finns i nästan alla telefoner, fast linux har servrar oxå, där kommer knappast arm slå igenom.

Inte?

https://www.anandtech.com/show/15578/cloud-clash-amazon-gravi...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag är också rätt frestad av att se mer ARM i framtiden (eller typ nu faktiskt)

Samtidigt tror jag chippen med högre prestanda kan bli rätt dyra. Cacheminne tar alltid mycket yta och är dyrt. Flyttalslogiken i chip tar också mycket yta (det var bl.a. därför kärnorna i Bulldozer delade på denna)

Verkar ju som X1 kommer röra om i flyttalsgrytan så detta var välkommet.

Helt rätt att X1 är väsentligt mycket större än något ARM tidigare designat. Enligt informationen AnandTech fick av ARM kan man förvänta sig att X1 är ~50 % större än Cortex A78.

Fast det måste man ju ställa i relation till konkurrenterna, vilket på skrivbordet/bärbara datorer är AMD/Intel. Är enklast att jämföra mot AMD då både Zen2 och Cortex A7x tillverkas på TSMC 7 nm.

Cortex A78 verkar få en väldigt modest IPC ökning över Cortex A77, ca 7 %. Det lite överraskande är att A78 ändå består av färre transistorer jämfört med A77 (primärfokus för A78 har varit maximal perf/W).

Cortex A76 och Cortex A78 borde vara hyfsat nära i storlek. Och vad jag läst tar en A76 kärna ungefär 1/3 så stor yta som en Zen2 kärna. Det betyder i så fall att en X1 kärna är 1/3 * 3/2 = 1/2 så stor som en Zen2 kärna på samma TSCM 7 nm. Hälften så stor och, om ARMs IPC siffror stämmer, utför ~60 % mer per cykel!

För att förstå hur energieffekt tidigare Cortex A7x varit kan man kika på Amazons Graviton2. Det är en monolitisk krets med 64 Neoverse N1 kärnor (typ server-varianten av Cortex A76). Den bedöms ha en peak-effekt på ~100 W. I genomsnitt presterar Epyc och Skylake SP bättre om dessa har lika många kärnor och frekvens på ~3 GHz (Graviton2 har en maxfrekvens på 2,5 GHz )

Intel har ett litet övertag för heltal, men Graviton2 är snabbare än Epyc där. AMD/Intel CPUer drar dock >200 W...

Under sommaren kommer ett företag vid namn Ampere släppa sin Neoverse N1 baserade serverplattform. De har lite mer fokus på absolut prestanda jämfört med Amazons Grativon 2. Amperes CPU har en förväntad TDP på strax över 200 W, dubbelt så mycket L3$ som Graviton 2 samt upp till 96 kärnor (monolitisk krets) och frekvens på ~3 GHz (så ~20 % högre jämfört med Graviton 2).

Att det ens är möjligt att göra en monolitisk krets med 96 kärnor på TSMC 7 nm skvallrar om hur små ARM-kärnorna är. Och CPUn i fråga förväntas inte nå Nvidias 800 mm² utan det ska handla om 500-600 mm².

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Spännande och Intressant!

Gällande konsoler så hoppas jag att Nintendo kör på detta och lite mer kraftigare än Switch, dom får gärna släppa Switch 2 i en hemversion utan skärm & batteri med kraftigare kylning & frekvenser för dom av oss som enbart spelar på projektor/tv.

För MS & Sony så är det lite tråkigt då dom precis kommit i ro i x86 och därmed kan köra bakåtkompatibilitet med dom gamla spelen/generationerna.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Tar nog ett tag innan Nintendo släpper en ny konsol. Sony och Microsoft kommer använda x86 i åtminstone 6 år till. Sony verkar dessutom inte sugen på att göra en ny portabel/bärbar. Kommer säkert finns några ARM-kärnor från andra än Arm vid det laget och en efterföljare eller två till X1 då.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Petterk:

@Yoshman: Tar nog ett tag innan Nintendo släpper en ny konsol. Sony och Microsoft kommer använda x86 i åtminstone 6 år till. Sony verkar dessutom inte sugen på att göra en ny portabel/bärbar. Kommer säkert finns några ARM-kärnor från andra än Arm vid det laget och en efterföljare eller två till X1 då.

Inser att valet för länge sedan gjordes för PS5/XBS. Men också rätt säker att de båda är stora nog kunder för att i god tid fått kännedom om Cortex X1. Känns lite sådär att köpa nya spelkonsolerna när man samtidigt är medveten om att den nyinköpta mobiltelefonen har mer CPU-pulver...

För Windows finns fundamentala problem med ARM p.g.a. hur hårt man sitter fast i x86. Microsoft är ju ensamma om att till och med gräva fast programspråk i x86, även om det var oavsiktligt.

För just Microsoft borde därför ARM på Xbox kunna ha varit en väldigt bra testplattform!

Edit: nog bäst att förklara det där med programspråk... Är rent strikt inte C# i sig som är bundet till x86, problemet ligger i runtime-plattformen.

Och här kommer "oavsiktligt" in. Om folk faktiskt hade följt Microsoft specifikation för .Net hade det inte varit något problem alls med att köra .Net på ARM, tyvärr var .Net i praktiken helt bundet till Windows och x86 under sina första 10 år -> folk har gjort så mycket buggar som "råkar" fungera på x86 att Microsoft kände sig tvingade att säkerställa att dessa program även fungerar korrekt på ARM.

Tyvärr leder det till att .Net program är mindre effektiva på ARM än vad som är fallet om motsvarande skrivs i Java, C++ eller något annat. Det är ingen katastrof, mer i nivå med Spectre/meltdown patchar sett till prestandapåverkan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Spännande och Intressant!

Gällande konsoler så hoppas jag att Nintendo kör på detta och lite mer kraftigare än Switch, dom får gärna släppa Switch 2 i en hemversion utan skärm & batteri med kraftigare kylning & frekvenser för dom av oss som enbart spelar på projektor/tv.

För MS & Sony så är det lite tråkigt då dom precis kommit i ro i x86 och därmed kan köra bakåtkompatibilitet med dom gamla spelen/generationerna.

En grafikdocka är nog ett vettigare alternativ en Switch 2 utan skärm och batteri är nog en ganska liten marknad plus att den förmodligen inte skulle orka driva 4K även med högre frekvenser.

Grafikdocka har fördelen med att man kan stoppa in en ganska kraftig GPU som orkar driva 4K.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Inser att valet för länge sedan gjordes för PS5/XBS. Men också rätt säker att de båda är stora nog kunder för att i god tid fått kännedom om Cortex X1. Känns lite sådär att köpa nya spelkonsolerna när man samtidigt är medveten om att den nyinköpta mobiltelefonen har mer CPU-pulver...

<klipp>

Varken Apple eller Google är bundna till x86 och bägge är intresserade av spelmarknaden.

Jag skulle inte utesluta spelkonsoler från någon av dom. Bägge har också större resurser än både Microsoft och Sony.

Inte första gången som produkten med högre volym använder teknikutvecklingen för att käka upp marknaden för produkten snäppet högre upp på teknik-totempålen.

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Microsoft är nog kloka i att undvika ARM, de enda som drivit på för Microsofts programvaror på ARM de sista 10 åren är Qualcomm. Samtidigt är Qualcomms investering inte stor nog för att de ska få med sig tredjepartsutvecklare eller någon som vill bygga prylar. Det är ett tag kvar tills de tar andra arkitekturer seriöst igen hos Microsoft. .NET är inte enda körverket de schabblat med sista åren heller.