Permalänk
Medlem

AIO kylare 100c vid idel

För att hålla en lång story kort så byggde jag i hop en dator igår (andra gången jag bygger) med en kraken z63 AIO kylare, i9-10900k och ett asus rog strix z490-G (Wi-Fi) Moderkort. Jag botar in till BoIS då får jag meddelandet ”CPU fan error”. Jag gick in i bios och ändrade så bios skulle ignorera detta vilket gjorde att jag kom in till Windows. Jag kollade temperaturen på cpun och såg att den gick upp till 99c vilket känns väldigt högt ochfick mig väldigt orolig. Jag ser även att jag har en lampa på moderkortet som lyser rött för cpun viltet jag tror är för det fruktansvärt höga temperaturerna.

Jag behöver råd och tips för att lösa detta. Tacksam för alla svar

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Andreaz1, mod
Permalänk
Medlem

@isglas: Den ska ju absolut inte gå så varm vid idle med en så biffig kylare.
Det måste betyda att kylaren inte är korrekt installerad. Testa att byta kylarpasta för att se om typ plast eller om det har uppstått något glapp vid installation.

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem

”CPU fan error”, låter som att något inte är ikopplat.
Har du kollat så att pumpen är ikopplad och går?

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rixxz:

”CPU fan error”, låter som att något inte är ikopplat.
Har du kollat så att pumpen är ikopplad och går?

Precis, även om det finns andra portar för fläkten måste minst 1 sitta i CPU fan porten.

Till TS:
Prova håll fingrarna på pumpen, vibrerar den? Slangarna, känner du av något eller är det helt still?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Det värkar som att pumpen inte går för kollade NZXTs program och där står det att påmurande går på PWM.

Permalänk
Medlem

Kolla igenom denna video och se ifall du har missat att koppla in någon av delarna?
https://youtu.be/5ZsZnnOX_mo?t=66
Vid timestampen så är det att koppla in sata kontakten. Det är många som missar att koppla in den helt.

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem

Hits lösningen. Hade inte tryckt in sladden helt haha

Permalänk
Medlem

@isglas: Skönt att höra

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |