Permalänk

Acer XZ242QP eller AOC 24G2U?

Hej,
Sitter o kollar på en ny skärm och såg att denna nu är på rea på Komplett
https://www.komplett.se/product/1151081/gaming/spelutrustning...

Hittade ingenting om skärmen på Google mer än lite några utländska sidor som sålde den. Ingen recension eller video om den. Känns lite konstigt att ingen har skrivit en recension eller liknande om skärmen, speciellt när den är från ett känt märke som Acer.

Det står iallafall mellan
https://www.komplett.se/product/1151081/gaming/spelutrustning...

och

https://www.inet.se/produkt/2215703/aoc-24-24g2u-ips-144-hz

Kan tillägga att jag just nu har en AOC C24G1 och har tänkt använda min nuvarande som andraskärm.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Noob_To_Computers: Att det inte skrivs om just den skärmen eller testas just den skärmen är väntat. Det kommer hundratals skärmar av den här typen varje år med i grunden snarlika specar i lite olika utföranden. Jag skulle behöva klona mig själv eller besöka ett gäng parallella universum för att hinna titta på allt. Än mindre testa och lämna omdömen. Det mesta av det här är ungefär likadant med olika former av OEM och ODM-byggen som ska fylla någon form av nisch enligt något produktstrategi.

Problemet med "djungeln" är därför att man inte riktigt vet. Och det finns för mycket att välja mellan. Så vad man kan göra är att fokusera på de modellerna där du kan finna information. Hittar du inget om en viss skärm, hoppa över den skärmen – eller bli den förste att sätta skärmen på kartan – eller välj bland skärmar där du faktiskt kan läsa något om och få ett omdöme som pekar på att det är en skärm som passar dina behov. Allt annat är bara chansningar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@Noob_To_Computers: Att det inte skrivs om just den skärmen eller testas just den skärmen är väntat. Det kommer hundratals skärmar av den här typen varje år med i grunden snarlika specar i lite olika utföranden. Jag skulle behöva klona mig själv eller besöka ett gäng parallella universum för att hinna titta på allt. Än mindre testa och lämna omdömen. Det mesta av det här är ungefär likadant med olika former av OEM och ODM-byggen som ska fylla någon form av nisch enligt något produktstrategi.

Problemet med "djungeln" är därför att man inte riktigt vet. Och det finns för mycket att välja mellan. Så vad man kan göra är att fokusera på de modellerna där du kan finna information. Hittar du inget om en viss skärm, hoppa över den skärmen – eller bli den förste att sätta skärmen på kartan – eller välj bland skärmar där du faktiskt kan läsa något om och få ett omdöme som pekar på att det är en skärm som passar dina behov. Allt annat är bara chansningar.

Så du skulle alltså valt AOC-skärmen då den är mycket mer omtalad? Har ju läst t.ex. här på sweclockers att AOC 24G2U är en väldigt omtyckt och mycket omtalad så tror jag satsar på den.
Men tack för hjälpen, då vet jag tills nästa gång!

Permalänk
Bildexpert 📺

@Noob_To_Computers: Du kan ju läsa dig till vad den ena skärmen går för på väldigt många ställen runt om internet. Medan den andra skärmen står helt utan information om hur den faktiskt fungerar. Där den dessutom använder en VA-panel vilka är ännu osäkrare kort om hur skärmen beter sig.