Permalänk

Tips på bygge för runt 20k

Hej allesammans!

Jag ska nu köpa en stationär dator och kommer att lägga runt 20k på datorn, kan gå lite över med om det skulle göra stor skillnad.

Det jag ska göra på datorn är:

Programmering och design, så kommer att ha 2 skärmar från början och sedan gå över till 3, så måste klara av det.

Jag kommer att spela spel som:

CS:GO, LoL, Diablo 3, (fornite, COD)

Vill kunna streama spelen via twitch utan problem,

Är inte så super bra själv på detta med ihop bygge, men har kollat in ryzen 9 3900x som verkar vara väldigt bra, men kanske är ute och cyklar där.

I priset så ska ej skärmar ingå, det är alltså 20k+ på bara datorn.

Visa signatur

Big Bang Theory
Howard Wolowitz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardtheory:

Hej allesammans!

Jag ska nu köpa en stationär dator och kommer att lägga runt 20k på datorn, kan gå lite över med om det skulle göra stor skillnad.

Det jag ska göra på datorn är:

Programmering och design, så kommer att ha 2 skärmar från början och sedan gå över till 3, så måste klara av det.

Jag kommer att spela spel som:

CS:GO, LoL, Diablo 3, (fornite, COD)

Vill kunna streama spelen via twitch utan problem,

Är inte så super bra själv på detta med ihop bygge, men har kollat in ryzen 9 3900x som verkar vara väldigt bra, men kanske är ute och cyklar där.

I priset så ska ej skärmar ingå, det är alltså 20k+ på bara datorn.

Här har du lite att tänka på
https://www.youtube.com/watch?v=YKlfVe4qxyk

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Howardtheory:

Hej allesammans!

Jag ska nu köpa en stationär dator och kommer att lägga runt 20k på datorn, kan gå lite över med om det skulle göra stor skillnad.

Det jag ska göra på datorn är:

Programmering och design, så kommer att ha 2 skärmar från början och sedan gå över till 3, så måste klara av det.

Jag kommer att spela spel som:

CS:GO, LoL, Diablo 3, (fornite, COD)

Vill kunna streama spelen via twitch utan problem,

Är inte så super bra själv på detta med ihop bygge, men har kollat in ryzen 9 3900x som verkar vara väldigt bra, men kanske är ute och cyklar där.

I priset så ska ej skärmar ingå, det är alltså 20k+ på bara datorn.

Hej

En Ryzen 3900x borde vara en utmärkt processor för det område du beskriver. Mitt förslag är att du sätter dig med sidan https://komponentkoll.se/ och testar att bygga ett system för att sedan "publicera" det här i tråden och mottaga positiv kritk.

Glhf!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Hej

En Ryzen 3900x borde vara en utmärkt processor för det område du beskriver. Mitt förslag är att du sätter dig med sidan https://komponentkoll.se/ och testar att bygga ett system för att sedan "publicera" det här i tråden och mottaga positiv kritk.

Glhf!!!

Vad är "positiv kritik"? Typ: "Vad underbart att du valt ett så undermåligt nätaggregat, bra jobbat".

Förstår att du kanske menade "konstruktiv kritik".

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

Här har du något att utgå ifrån. Kan komma undan billigare genom att välja ett nästan likvärdigt RX 5700 XT. Valde dock 2070 super pga NVEC-encodern som ska vara bra för streaming. Det jag är lite osäker på är om det faktiskt skulle ge en fördel när man har så mycket processorkraft som en 3900X ger.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Vad är "positiv kritik"? Typ: "Vad underbart att du valt ett så undermåligt nätaggregat, bra jobbat".

Förstår att du kanske menade "konstruktiv kritik".

All kritik är "positiv" men jo, tänkte nog egentligen skriva konstruktiv

Edit: föresten, utmärkt bygge imo!

Permalänk
Medlem

Här har du en riktigt bra dator för under 20K. För att spara en del pengar så är det en hel del fyndvaror, däribland en 3900X som det står inte är i lager men Netonnet brukar då skicka ut en helt ny istället då det är lite av en bugg eftersom man fortfarande kan genomföra köpet, det brukar åtgärdas efter några timmar.

Bygget innehåller en 3900X som är kanonprocessor, i synnerhet om du kan få den för 4500:-. Sen är det supersnabba minnen på 4133mhz vilket kommer göra datorn extra kvick i kombination med cpu'n då Ryzen processorer älskar snabba minnen.

Har kört på en 5700 XT då de är ungefär lika bra som ett 2070 Super men här till ett enormt bra pris. Det finns dock en liten risk att få problem med mjukvara men det brukar gå att lösa genom att undervolta kortet lite alternativt bara få det utbytt, Netonnet brukar vara shyssta med att byta mot splitter nya kort utan att ta mellanskillnad även när man köpt en fyndvara från början.

Har kört i en supersnabb ssd på 500gb för att ha till workloads och som boot drive, sen en extra ssd som är lite långsammare för att ha spel osv på.

Ett 750W nätagg från Seasonic är även det ett rent fynd och ger mer kraft än du behöver, men med tanke på det låga priset så är det bara att tacka och ta emot.

Har även kört på en riktigt shysst och tyst vattenkylare som borde gå att montera såväl i toppen som i fronten.

Chassit ett P400A är ett av (om inte det) bästa i prisklassen med ett riktigt bra luftflöde, det vann även årets chassi från Gamers Nexus förra året. Och här talar jag även av egen erfarenhet, ett riktigt toppchassi för under tusenlappar som kommer med tre förmonterade fläktar i fronten.

På det stora hela så är det verkligen ett galet bra bygge för "blyga" 18K med tanke på vad du får för pengarna. Men det gäller att va snabb om man vill köpa fyndvaror, 3900X kommer troligtvis vara borta inom några timmar så även om du tvekar på andra delar så klipp iaf den direkt

(Notera att det inte är länkar till varukorgen eftersom man inte kan dela sin varukorg på Netonnet, det är alltså bilder).

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.