Tips på "jobba-hemifrån" skärm (även gaming). Gärna runt 24-tum.

Permalänk
Medlem

Tips på "jobba-hemifrån" skärm (även gaming). Gärna runt 24-tum.

Tja.

Behöver lite tips på skärm.
Med tanke på att man arbetar en del hemifrån nu (främst framför office-programmen) och sitter en del framför datorn behöver jag en bra arbetsskärm.

Gärna att den är bra till gaming också.
Har en 32-tums MSI med VA-skärm, men jag ångrar att jag köpte den. Den är alldeles för stor och upplever att jag får huvudvärk och ont i ögonen av den efter någon timme. Vill nog gå tillbaka till 24 igen, känns lagom.

Är en 1920x1080 IPS 24 tum med 144 hz bättre än exempelvis 2560x1440 IPS 24 tum med 60 hz

Skicka gärna några förslag.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag kör på Philips E-Line 275E1S och är supernöjd. 27", IPS, Freesync, 75Hz och 2560x1440 för det priset är lätt värt det 🙂

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyllevask:

Jag såg detta. Men blev ändå lite osäker.
När jag gick in på deras förfiltrerade prisjakt-länk fick jag fram följande skärmar när jag sökte på 23-26 tums.

Bra upplösning ja, men uppdateringsfrekvensen ligger på 60 hz. Duger detta för både arbete och spel? Arbete är dock prio.

Skrivet av JoL_:

Jag kör på Philips E-Line 275E1S och är supernöjd. 27", IPS, Freesync, 75Hz och 2560x1440 för det priset är lätt värt det 🙂

27 blir nog för stort också. Allt under 27 men över 23 är jag intresserad av.

Permalänk

@outbox: Där ser man, att det inte finnas mindre än 27'' med 144Hz visste jag inte.

Jag har själv kollat efter en 27'' skärm för framförallt arbete, men också för spel och begrännsat mig till 60Hz. Då framförallt pga kostnaden. Men alla har sina egna avvägningar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av outbox:

Bra upplösning ja, men uppdateringsfrekvensen ligger på 60 hz. Duger detta för både arbete och spel? Arbete är dock prio.

Duger för arbete gör det ju. Gör bara inte misstaget att tro att det inte skulle vara någon skillnad mellan låg och hög uppdateringsfrekvens om man inte spelar. Arbetar man med musen, scrollar osv är skillnaden högst påtaglig.

För (FPS-)spel är en 60 Hz-skärm för min del ungefär lika intressant som en 1 Hz-skärm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av outbox:

Är en 1920x1080 IPS 24 tum med 144 hz bättre än exempelvis 2560x1440 IPS 24 tum med 60 hz

Generellt är det sämre tills annat är uppenbart. Full HD-paneler måste man titta på individuella skärmar för att avgöra vilken kvaltetsnivå det rör sig om. Man kan räkna med att en 144 Hz FHD-panel bygger på gammal panelteknik med uppskrämda klockfrekvenser. 240 Hz-panelerna samt QHD-panelerna är av modernare snitt och är därför bättre, något som märkts på TN-panelerna och verkar även gälla IPS-modellerna. Håller på att testa mig igenom ett gäng sådana FHD-IPS:er så vet mer framöver.

Permalänk
Medlem

Då du säger att 27" nog är för stort så skulle jag rekommendera dig att tänka om. 32" kan vara något för stort ja, men 27" bör vara rimligt att välja.
Du får en betydligt större upplevelse, både i form av yta och inte minst upplösning.
Enda gångerna det är lämpligt att välja 24" framför 27" är dels om man behöver riktigt hög frekvens för spelande (240 Hz t ex), dels om man ska ha flera skärmar och inte vill att det ska vara så brett.
Enbart en 24" 1080p kan lätt upplevas som begränsande för annat än spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Generellt är det sämre tills annat är uppenbart. Full HD-paneler måste man titta på individuella skärmar för att avgöra vilken kvaltetsnivå det rör sig om. Man kan räkna med att en 144 Hz FHD-panel bygger på gammal panelteknik med uppskrämda klockfrekvenser. 240 Hz-panelerna samt QHD-panelerna är av modernare snitt och är därför bättre, något som märkts på TN-panelerna och verkar även gälla IPS-modellerna. Håller på att testa mig igenom ett gäng sådana FHD-IPS:er så vet mer framöver.

Hmm... beslutsångest nu haha.

Men här kommer några exempel:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4953819
Max upplösning: 2560x1440.
Bildstorlek: 24 tum.
Uppdateringsfrekvens: 75 Hz.
Panel: IPS.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5215019
Max upplösning: 1920x1080.
Bildstorlek: 24 tum.
Uppdateringsfrekvens: 144 Hz.
Panel: IPS.

Det dyrare alternativet blir
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5275061
Max upplösning: 1920x1080
Bildstorlek: 24.5 tum
Uppdateringsfrekvens: 240 Hz
Panel: IPS.

Lutar mer åt alternativ två.
Borde inte 1920x1080 duga åt arbete, sen så har man 144 Hz för spel?

Permalänk
Musikälskare

27" är trevligt om man använder den för jobb och spelande, hade inte gått under det personligen

1920x1080 duger men är inte optimalt, 2560x1440 skulle jag säga är optimalt för jobbande etc.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av outbox:

Borde inte 1920x1080 duga åt arbete, sen så har man 144 Hz för spel?

Klart det kan duga åt arbete – beror helt och hållet på var du sätter ribban. Och en låg ribba gör det enkelt, för då har man kanske 2000 bildskärmar att välja mellan, plocka vilken som.

I fråga om bild- och färgkvalitet är det i alla fall tydligt att 1440p/QHD-IPS:n är den typ av skärm som håller en viss grundnivå av kvalitet och att 144 Hz-varianterna adderar spelegenskaper utan att offra den kvaliteten. Medan Full HD-paneler kan vara jämnbördig men oftast inte är det och du har ingen aning innan du eller någon annan sett den. Du vet inte vad du får.

Permalänk
Medlem

@outbox:

1440p > 144Hz, särskilt om du ska ha den till mycket arbete också.

Självklart kan du spela på 60Hz eller 75Hz också. 144Hz är ju knappast ett krav för att kunna spela.

Om du inte har ett jättelitet skrivbord tycker jag också att 27 tum är att föredra, då kan du ha flera fönster uppe samtidigt utan att behöva förminska dem så mycket.

Om du kan tänka dig 27tum så finns denna med både 1440p och 144Hz för 2999kr. Många som tycker om den.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4914075

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Efter många om och men har jag hittat rätt - kollade youtube och läste artiklar.
Trodde först det var för bra för att vara sant när jag såg priset, men alla recensioner jag läst säger att denna skärm är fantastisk.
Det blev en AOC 24G2U.
24-Tum
IPS
144Hz
1080p

Beställdes för 2390 på NetOnNet.

Denna artikel från Sweclockers fick mig att välja denna skärm.

Tack för all hjälp!.

Permalänk
Medlem

@outbox: https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s443813944&catId=393

Kör själv på en sådan 1080p curved, utan KVM switch (då jag inte hittade någon modell med KVM som passade mig) 1080 då jag anser att allt blir för litet och tungdrivet. För arbete hade jag prioriterat KVM smidigt att bara kunna plugga in laptop'en och switcha input source på skärmen så flyttas tangentbord och mus med. Nu har jag löst det med en extern USB docka som har en brytare mellan dator 1 och 2

Permalänk
Skrivet av outbox:

Efter många om och men har jag hittat rätt - kollade youtube och läste artiklar.
Trodde först det var för bra för att vara sant när jag såg priset, men alla recensioner jag läst säger att denna skärm är fantastisk.
Det blev en AOC 24G2U.
24-Tum
IPS
144Hz
1080p

Beställdes för 2390 på NetOnNet.

Denna artikel från Sweclockers fick mig att välja denna skärm.

Tack för all hjälp!.

Hur är bilden när skärmen står i porträt/stående läge?
Är betrakningsvinklarna bra?
Skulle den funka bra för att t.ex läsa webbsidor eller pdf dokument i porträt läge?