Permalänk
Medlem

Bevisa att ett ram minne är dåligt?

Hejsan!
Har haft problem de senaste veckorna med att datorn kraschar på ett speciellt sätt:

Tangentbordet och musen slocknar, skärmen är frusen i det sista jag gjorde, efter 20 sekunder ändrar fläktarnas ledljus basic rengbågs färg. Start knappen fungerar inte.
Går bara att fixa genom att trycka på knappen på baksidan.

Detta har hänt slumpmässigt, vid spel, surf, film eller gör absolut ingenting.

Efter mycket felsökning, har jag siktar in mig på ram minnena. Gjort ramtest86, ramtest64, Windows egna diagnostik redskap för ram, samt stress testat med aida64.
Inga fel alls, får inga error alls!

Men!
Jag har testat använda mig av bara ett ram minne i taget i olika slots tills det krashar, och då bytte jag slot tills det kraschar igen, och så vidare.

Testat nu det andra ram minnet och inte haft en ända krash på 5 dagar!

Så till min fråga:

Behöver jag bevisa att ram minnet inte fungerar eller kan jag kontakta Inet och få det utbytt?

TL:DN
Går det att få ram minnen utbytt då jag misstänker att det är fel på ena trots att jag inte kan bevisa det?

Visa signatur

Operativsystem: Microsoft Windows 10 | Processor: AMD Ryzen 5 3600X | Processorkylare: Cooler Master Hyper 212 EVO | Moderkort: ASUS PRIME X570-P | Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 2070 SUPER 8GB GAMING OC | Hårddisk: Seagate BarraCuda 510, 512GB | Nätaggregat: Fractal Design Edison M 750W | Övrig kylning: 2x140mm insug och 3x120mm utblås i lådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceronic:

Hejsan!
Har haft problem de senaste veckorna med att datorn kraschar på ett speciellt sätt:

Tangentbordet och musen slocknar, skärmen är frusen i det sista jag gjorde, efter 20 sekunder ändrar fläktarnas ledljus basic rengbågs färg. Start knappen fungerar inte.
Går bara att fixa genom att trycka på knappen på baksidan.

Detta har hänt slumpmässigt, vid spel, surf, film eller gör absolut ingenting.

Efter mycket felsökning, har jag siktar in mig på ram minnena. Gjort ramtest86, ramtest64, Windows egna diagnostik redskap för ram, samt stress testat med aida64.
Inga fel alls, får inga error alls!

Men!
Jag har testat använda mig av bara ett ram minne i taget i olika slots tills det krashar, och då bytte jag slot tills det kraschar igen, och så vidare.

Testat nu det andra ram minnet och inte haft en ända krash på 5 dagar!

Så till min fråga:

Behöver jag bevisa att ram minnet inte fungerar eller kan jag kontakta Inet och få det utbytt?

TL:DN
Går det att få ram minnen utbytt då jag misstänker att det är fel på ena trots att jag inte kan bevisa det?

vet inte hur det är med inet men personligen har jag gjort felanmälan antingen mot företaget jag köpt det eller till tillverkaren om garantin mot försäljningsstället gott ut men det funnits garanti kvar mot tillverkare, sedan har jag fått skicka in kittet om minnet tillhört ett sådant eller enstaka minnen om det är köpt löst, sedan har det tagit 2-3veckor innan det kommit ett nytt. att bevisa något är ingen man vanligen behöver göra, dom kör ett test på det sedan kommer det ett nytt om minnet är trasigt annars lär dom höra av sig. Personligen har jag alltid fått dom utbytta utan problem, (har blivit ett par gånger under årens gång)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd

Testa minnena separat med memtest, det bör ge pålitlig objektiv info

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Kolla att minnenas timing (latency) och spänning är rätt inställd. Minnes tillverkaren och vissa butiker har siffrorna om det inte står på själva minnena.

Vissa gjorde misstaget att dom bara höja minnes hastighet (frekvens). XMP profil eller vad din dator kallar det kan ställa in minnena men det blir inte alltid rätt.