Google chrome eller microsoft edge, vad kör ni?

Permalänk
Medlem

Firefox primärt och nya Edge och Brave som andra alternativ. Har confat FF så att den tillåter inga cookies, blockar olika scripts och sparar ingen historik. Det gör att jag ser nästan inga reklam och minimerat spårningen. Edge och Brave använder jag till sajter när jag behöver logga in nånstans.

Permalänk
Medlem

Edge Chrome

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har använt chrome enda sen jag hörde talas om den, men nu häromdagen så provade jag på nya edge och har inte hittat något att klaga på än. Kommer att använda båda de närmsta veckorna innan jag bestämmer vilken jag ska behålla. Ni som är lite mer avancerade användare, finns det någon egentlig klar fördel med endera valet?

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem

Chrome med ett par tillägg.
Efter flera års vana känner jag inget sug att testa något annat då jag är mer än nöjd!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av qwzxqwzx:

Har använt chrome enda sen jag hörde talas om den, men nu häromdagen så provade jag på nya edge och har inte hittat något att klaga på än. Kommer att använda båda de närmsta veckorna innan jag bestämmer vilken jag ska behålla. Ni som är lite mer avancerade användare, finns det någon egentlig klar fördel med endera valet?

Kör ingendera, tycker Firefox har bättre säkerhets lösningar, har helt och hållet slutat med Chrome och Edge har jag testat men jag gillar Firefox bättre och jag kan synka den mellan Windows och Linux.

Kollar man diverse tester så ligger Firefox i topp då de gäller säkerheten medan Chrome och Edge är sämre.

http://utanvirus.se/den-sakraste-webblasaren/

Permalänk
Medlem

Körde Chrome men hoppat tillbaka till Firefox

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tycker att jag varit öppen för förslag och provat flera varianter, men faller alltid tillbaka på Chrome.

Förutom privacy, varför väljer man en annan webbläsare? T.ex. Hastighetsaspekten finns väl inte kvar längre då webbläsarna idag redan är så snabba som dom kan vara med rätt utrustning?

Skrivet av qwzxqwzx:

Har använt chrome enda sen jag hörde talas om den, men nu häromdagen så provade jag på nya edge och har inte hittat något att klaga på än. Kommer att använda båda de närmsta veckorna innan jag bestämmer vilken jag ska behålla. Ni som är lite mer avancerade användare, finns det någon egentlig klar fördel med endera valet?

Det är fortfarande ett lotteri att starta om Chrome för man vet aldrig hur många fönster och flikar som stängs, Edge har jag egentligen inte provat nått seriösare för det är helt enkelt inte nödvändigt eftersom Firefox är stabil och kan komma ihåg fönster och flikar även om man startar om den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Opera alla gånger

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Skrivet av CrazyDriver:

Någon som vet när Edge kommer till Linux?

Lär knappast hända, Edge är huvudsakligen tillkommet för att hjälpa Microsoft snoka efter användardata.

Visa signatur

Ignorante

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignorante:

Lär knappast hända, Edge är huvudsakligen tillkommet för att hjälpa Microsoft snoka efter användardata.

Haha, exakt det är faktiskt på väg att hända.
https://www.omgubuntu.co.uk/2019/11/its-official-microsoft-ed...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Ingen kör Linux som Operativ och Firefox som webbläsare då den ingår i distron sen föredrar jag Firefox över Chrome.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Inaktiv

Webbläsare som inte övervakar.

Firefox och Opera. Man vill ju inte att Google och Microsoft ska snoka i ens förehavanden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är fortfarande ett lotteri att starta om Chrome för man vet aldrig hur många fönster och flikar som stängs, Edge har jag egentligen inte provat nått seriösare för det är helt enkelt inte nödvändigt eftersom Firefox är stabil och kan komma ihåg fönster och flikar även om man startar om den.
https://i.imgur.com/rlZwOpy.png

Wow. Hur surfar ni egentligen? Jag tror max att jag har haft kanske ett tiotal flikar uppe, haha.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Kör Chrome mest för att jag har allt kopplat via googles ekosystem med mail och molntjänst mm. Gillar Chrome väldigt mycket kan dock dra en del minne särskilt om man har många flikar igång samtidigt. Har förr i tiden innan Chrome fanns alltid kört Firefox vilket är också en av de absolut bästa webbläsarna och väldigt snabb. Så skulle jag inte köra chrome så är firefox ett givet andra val

Permalänk

Privat så använder jag bara Chrome, men i arbetet så använder jag Chrome, Edge och Internet Explorer. En del viktiga arbetsverktyg funkar bara med specifika webbläsare.

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem

Opera sedan 20 år snart, på alla OS inklusive mobil (men då oftast opera mini, sedan, öh... 2005 kanske, tror jag var tidigt ute där), synkar bokmärken osv.

Kör även Safari ibland på MacOS då den tycks dra mindre kräm eventuellt. Firefox och Chrome för korkade websiter och chromecast.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Edge

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Just nu är det Brave som används mest eller Bromite på mobilen.

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 3700X | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem

På min stationära: Chrome primärt och använder Firefox och Chromium Edge för att felsöka/jämföra olika sidor om något är på tok.

På min sega laptop: Chromium Edge beta och Firefox. Men vissa sidor funkar bara inte så bra med CE så måste köra med Firefox ibland. De två webbläsarna som funkar bäst för mig när man kollar på Twitch, Youtube, Netflix och Viaplay.