Extern hårddisk fungerar inte med ny dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Skriver hårddiskarna i ett filsystem som Windows 10 kan läsa?

Skrivet av perost:

Det har de inte, frågan var vilket filsystem som du använt på diskarna. Ubuntu använder som standard Ext4 som Windows normalt inte kan läsa, så om du haft Ubuntu installerat på SATA-disken så är det troligtvis det som är problemet.

Det finns mjukvara som lägger till stöd för Ext4 i Windows, men det är mer till för om man har både Linux och Windows på datorn och ibland vill komma åt filer från Linux-partitionerna. Om du bara ska ha Windows på disken så bör du formatera om den till NTFS med diskhanteraren i Windows. Detta kommer dock ta bort alla filer på disken.

Skrivet av mrqaffe:

Jag förstår inte riktigt vad du menar för du skriver externa diskar men pratar samtidigt om andra interface än usb, är de externa ansluts de väl med usb eller e sata ?

Ja hej ni alla, så här blev det; jag uppdaterade till Ubuntu 18.04 och då allt funkar kanonbra och jag får en automatisk uppdatering senast i augusti så behåller jag min externa SATA disk som en USB-disk på min gamla Dell Intel Celeron D och problem solved and case closed.

Jag har ju dessutom både skanner och skrivare inkopplade där och som skulle bli skrot även det ifall jag skrotar min Dell och det går bara inte då det inte är något skrot utan fullt fungerande relativt nya grejer. Sen är det ju lite kul också att labba runt lite i Linuxsfären. Hittade också en USB-hub som jag applicerade. Det var nog en Guds försyn att den vägrade funka till min nya dator denna SATA-disken är vad jag nu känner.

Till sist filsystemet såg jag är FUSE på disken som inte funkade till min Lenovo Windows 10. Säger det er något? Vad jag undrar vad jag har på min externa ATA/IDE-disk som också var uppkopplad till Ubuntumaskinen - såg nu det är NTFS...ok jag tror jag fattar

Tack alla ni som hjälper mig så

En sak till då - om det går att koppla min SATA-disk direkt till moderkortet i en SATA-port - hur mycket skiljer det sig då i hastighet mot att jag har den som en USB-disk?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nobbens:

Ja hej ni alla, så här blev det; jag uppdaterade till Ubuntu 18.04 och då allt funkar kanonbra och jag får en automatisk uppdatering senast i augusti så behåller jag min externa SATA disk som en USB-disk på min gamla Dell Intel Celeron D och problem solved and case closed.

Jag har ju dessutom både skanner och skrivare inkopplade där och som skulle bli skrot även det ifall jag skrotar min Dell och det går bara inte då det inte är något skrot utan fullt fungerande relativt nya grejer. Sen är det ju lite kul också att labba runt lite i Linuxsfären. Hittade också en USB-hub som jag applicerade. Det var nog en Guds försyn att den vägrade funka till min nya dator denna SATA-disken är vad jag nu känner.

Till sist filsystemet såg jag är FUSE på disken som inte funkade till min Lenovo Windows 10. Säger det er något? Vad jag undrar vad jag har på min externa ATA/IDE-disk som också var uppkopplad till Ubuntumaskinen - såg nu det är NTFS...ok jag tror jag fattar

Tack alla ni som hjälper mig så

En sak till då - om det går att koppla min SATA-disk direkt till moderkortet i en SATA-port - hur mycket skiljer det sig då i hastighet mot att jag har den som en USB-disk?

Fuse verkar vara nått virtuellt filsystem enligt det jag får upp om jag söker, mycket märkligt om du har det och jag har ingen aning om vad man ska göra med det men det är inget normalt.
Hur prestandan skiljer mellan usb och sata är svårt att säga nått bestämt om för usb kan dela hub, vilket kan göra väldigt stor skillnad om det sker, sata kan bara ha en enhet per port.
skillnaden kan alltså vara mellan nästan obefintlig till jättestor, det enda du kan vara säker på är att sata kommer att vara snabbast och stabilast eftersom det inte delar resurser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fuse verkar vara nått virtuellt filsystem enligt det jag får upp om jag söker, mycket märkligt om du har det och jag har ingen aning om vad man ska göra med det men det är inget normalt.
Hur prestandan skiljer mellan usb och sata är svårt att säga nått bestämt om för usb kan dela hub, vilket kan göra väldigt stor skillnad om det sker, sata kan bara ha en enhet per port.
skillnaden kan alltså vara mellan nästan obefintlig till jättestor, det enda du kan vara säker på är att sata kommer att vara snabbast och stabilast eftersom det inte delar resurser.

Jo jag är helt säker på att det är fuse filsystem på den disken (såg det i egenskaper) och den funkar i Linux men tydligen ej i Windows. En jäkla massa mp3-musik har jag på den disken såg jag nu - från DC+ tiden (den hette väl så - kanske finns kvar) ett fildelningsprogram där man bytte musik med varandra och så en massa foton och fullt med konsertfilmer. Kul med gamla diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Jo jag är helt säker på att det är fuse filsystem på den disken (såg det i egenskaper) och den funkar i Linux men tydligen ej i Windows.

Du kan inte ha FUSE som filsystem på disken eftersom FUSE inte är ett filsystem. FUSE står för Filesystem in Userspace, och är ett gränssnitt som program kan använda för att implementera virtuella filsystem.

Jag brukar t.ex. använda FUSE i form av SSHFS för att mounta en mapp från en annan dator via SSH. SSHFS är ett vanligt program som kommunicerar med FUSE, som i sin tur sköter kommunikationen med kärnan så att en vanlig användare kan använda det utan att behöva adminrättigheter.

Vad säger lsblk -no name,fstype att det är för filsystem på disken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du kan inte ha FUSE som filsystem på disken eftersom FUSE inte är ett filsystem. FUSE står för Filesystem in Userspace, och är ett gränssnitt som program kan använda för att implementera virtuella filsystem.

Jag brukar t.ex. använda FUSE i form av SSHFS för att mounta en mapp från en annan dator via SSH. SSHFS är ett vanligt program som kommunicerar med FUSE, som i sin tur sköter kommunikationen med kärnan så att en vanlig användare kan använda det utan att behöva adminrättigheter.

Vad säger lsblk -no name,fstype att det är för filsystem på disken?

Så här ser det ut

och det här gav kommandot

Permalänk
Medlem

filsystem

@mrqaffe: Ja du ser på bilderna i mitt förra inlägg ovan hur det ser ut - kommandot jag skrev in visar ju på NTFS men det är väl på disken jag har OS:et på och inte extra disken som enligt egenskaperna har FUSE

Permalänk
Medlem

@nobbens: Enligt lsblk har du två diskar. Den ena har en EXT4-partition samt swap, så det bör vara disken som Ubuntu är installerat på. Och den andra är ju NTFS. Vilken som är monterad via FUSE framgår dock inte på första bilden, men rimligtvis borde det vara NTFS-disken eftersom NTFS ofta sköts via NTFS-3G som använder FUSE.

Och för att svara på din tidigare fråga så är det stor skillnad att ansluta en disk direkt till SATA jämfört med USB, särskilt på en så gammal dator som du verkar ha. Om du tänker fortsätta använda OS-disken till den datorn så skulle det nog vara en bra idé att koppla in den på SATA istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@nobbens: Enligt lsblk har du två diskar. Den ena har en EXT4-partition samt swap, så det bör vara disken som Ubuntu är installerat på. Och den andra är ju NTFS. Vilken som är monterad via FUSE framgår dock inte på första bilden, men rimligtvis borde det vara NTFS-disken eftersom NTFS ofta sköts via NTFS-3G som använder FUSE.

Och för att svara på din tidigare fråga så är det stor skillnad att ansluta en disk direkt till SATA jämfört med USB, särskilt på en så gammal dator som du verkar ha. Om du tänker fortsätta använda OS-disken till den datorn så skulle det nog vara en bra idé att koppla in den på SATA istället.

Ok, det är alltså en SATA-disk med filsystem NTFS kopplad över USB som är min externa hårddisk och funkar perfekt på min gamla Dell Optiplex745 Intel Celeron D inside med Linux Ubuntu 18.04 OS!

Varför i all sin dar fungerar den då inte på min Lenovo A10 AMD Windows 10 >> Det här visar diskhanteraren (finns det något jag kan göra?)

Det är ju disk 3 som är denna externa NTFS disk som jag nu kopplat upp på exakt samma sätt på min Lenovo - varför visas "ogiltig" Det kan ju inte bero på USB heller då min över USB externa IDE-disk funkar på båda datorerna - Vad menas med "dynamisk"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Vad menas med "dynamisk"?

Min amatör förklaring.

Diskar kan vara i olika format eller vad det kallas. Det dynamiska är ökänd för att göra att diskar försvinner, inte syns mm. Kommer man fortfarande åt innehållet på disken bör man flytta på sina grejer så man kan fixa det.

Höger klicka på disk 3 (vänstra rutan). I menyn som dyker upp finns 2 st rader som börjar med konvertera till. Väljer det över. Tror man förlorar allt man har på disken då. Sen höger klickar man i den högra rutan för att skapa ny partitioner, formatera mm.

Dynamiska som fortfarande syns tror jag är gröna i diskhanteraren. Dom behöver man bara ta bort alla partitioner på disken så att utrymmet blir svart. Blir det nån annan färg så väljer man ta bort igen tills utrymmet blir svart.

Edit:
Även om andra diskar verka funka med USB adaptern så håller jag med dom som vill att du testar att koppla i dator för att utesluta konstiga fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Ok, det är alltså en SATA-disk med filsystem NTFS kopplad över USB som är min externa hårddisk och funkar perfekt på min gamla Dell Optiplex745 Intel Celeron D inside med Linux Ubuntu 18.04 OS!

Varför i all sin dar fungerar den då inte på min Lenovo A10 AMD Windows 10 >> Det här visar diskhanteraren (finns det något jag kan göra?)https://i.imgur.com/v5DTwbx.png Det är ju disk 3 som är denna externa NTFS disk som jag nu kopplat upp på exakt samma sätt på min Lenovo - varför visas "ogiltig" Det kan ju inte bero på USB heller då min över USB externa IDE-disk funkar på båda datorerna - Vad menas med "dynamisk"?

Kan ju vara så att din gamla disk är formaterad på gammal windows på nåt sätt som win10 inte gillar. Har haft några bekanta som haft liknande problem när de bytt till win10.

Dynamisk: https://www.easeus.com/resource/dynamic-disk-recovery.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Min amatör förklaring.

Diskar kan vara i olika format eller vad det kallas. Det dynamiska är ökänd för att göra att diskar försvinner, inte syns mm. Kommer man fortfarande åt innehållet på disken bör man flytta på sina grejer så man kan fixa det.

Höger klicka på disk 3 (vänstra rutan). I menyn som dyker upp finns 2 st rader som börjar med konvertera till. Väljer det över. Tror man förlorar allt man har på disken då. Sen höger klickar man i den högra rutan för att skapa ny partitioner, formatera mm.

Dynamiska som fortfarande syns tror jag är gröna i diskhanteraren. Dom behöver man bara ta bort alla partitioner på disken så att utrymmet blir svart. Blir det nån annan färg så väljer man ta bort igen tills utrymmet blir svart.

Edit:
Även om andra diskar verka funka med USB adaptern så håller jag med dom som vill att du testar att koppla i dator för att utesluta konstiga fel.

När jag använder exakt samma USB-portar och exakt samma adapter som jag använder till min IDE-disk så kan det inte vara där felet ligger när IDE-disken fungerar både i Win 10 och i Ubuntu 18.04 och SATA-disken fungerar i Ubuntu 18.04 men inte i Win 10.

Ok, att jag åter igen kopplade upp SATA-disken till Win-maskinen var för att jag skulle utesluta att jag kopplat fel på något sätt men det hade jag ju inte. Nu sätter jag tillbaka disken till min gamla Linuxdator och lägger upp det jag har där på en stor sticka jag har och lägger in det på IDE-disken så får det vara sen. Tack alla!

Permalänk
Rekordmedlem

En dynamisk diskosa fungerar endast inkopplad där den skapades eller så krävs det en massa avancerad handpåläggning, de är i vart fall inte särskilt lätta att flytta på och dynamiska diskar är nätt man inte gärna använder i normala fall.

avstavfelat
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En dynamisk diak fungerar endast inkopplad där den skapades eller så krävs xcdet en massa avancerad handpåläggning, de är i vart fall inte särskilt lätta att flytta på och dynamiska diskar är nätt man inte gärna använder i normala fall.

Aha, då har vi lösningen där alltså. Då får den bli kvar där vid Linuxapparaten som kuriosa. Tur att jag inte började kuckla in den inuti min Lenovo som förövrigt ÄR full med de två diskar där redan är. Jag har för den delen 900 Gbit kvar på den största så jag har inget skriande behov av utrymme. Kul å lära sig det som ni ger mig här på forumet. Jag återkommer säkerligen framöver...

BTW ser du kom åt A istället för S där i början - skulle du ha tryckt ner A så hade du kommit åt CAPS LOCK

Permalänk
Medlem

Problemet löst

@mrqaffe: Yes - äntligen är allt på plats - har fört över allt till USB-stickor och tömde disken genom gnome/gparted och formaterade sen i Windows 10 och allt klart att användas. Tack alla för hjälpen!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nobbens:

@mrqaffe: Yes - äntligen är allt på plats - har fört över allt till USB-stickor och tömde disken genom gnome/gparted och formaterade sen i Windows 10 och allt klart att användas. Tack alla för hjälpen!

Bra att det ordnade sig

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bra att det ordnade sig

Jo det var fint men jag kan inte låta bli att vara lite krokig på att USB-minnena inte håller vad de lovar, 128 GB är i verkligheten bara 115 GB - att de får hålla på så med falsk varudeklaration!?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Jo det var fint men jag kan inte låta bli att vara lite krokig på att USB-minnena inte håller vad de lovar, 128 GB är i verkligheten bara 115 GB - att de får hålla på så med falsk varudeklaration!?!

Minnena är säkert 128 GB (SI-prefix, G = 1000³), men om du kollar på storleken i Windows så kommer Windows visa storleken i GiB (binära prefix, Gi = 1024³) men skriva GB. Det är en evig källa till anklagelser att tillverkarna försöker lura folk, men det handlar bara om att Windows använder fel enhet. Linux använder i regel enheterna korrekt, t.ex. df -h skriver ut med binära prefix medan df -H skriver ut med SI-prefix.

Sen är 128 GB egentligen ca 119 GiB, men beroende på vilket filsystem du använder så kan en del utrymme gå förlorat av olika anledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Minnena är säkert 128 GB (SI-prefix, G = 1000³), men om du kollar på storleken i Windows så kommer Windows visa storleken i GiB (binära prefix, Gi = 1024³) men skriva GB. Det är en evig källa till anklagelser att tillverkarna försöker lura folk, men det handlar bara om att Windows använder fel enhet. Linux använder i regel enheterna korrekt, t.ex. df -h skriver ut med binära prefix medan df -H skriver ut med SI-prefix.

Sen är 128 GB egentligen ca 119 GiB, men beroende på vilket filsystem du använder så kan en del utrymme gå förlorat av olika anledningar.

Men vänta nu - det var ju från Linux jag fyllde mitt 128 GB och det fick bara plats 115 enligt Linux sätt att mäta. Jag trodde jag skulle få plats med allt då det visade att jag bara hade 122 GB på disken men se nej - jag var tvungen att använda ett sk 64 GB:s också för att få med mig allt.

EDIT: Eftersom disken jag satte allt på är samma som jag hade på Linuxdatorn så kan jag nu se hur mycket den visar på i Windows - ska bli intressant - ska flytta mig bara. Eller kanske vänta ett tag å se ditt svar först - jo jag gör så. Ska duscha så det tar ett tag.

EDIT 2: Kunde inte hålla mig och förvånad blev jag när jag ser att disken nu endast innehåller 114 GB!!!

EDIT 3: Förklara det den som kan - och nej jag har inte tagit bort något förutom ett enda dokument som kunde skrivas ut på ett A4

EDIT 4: Jo nu kom jag på - hade några kopior som jag inte visste om och som jag tog bort - kan nog ha varit 8 GB - kan kolla det sen för jag vet vilka det var men utgår från att det var 8 GB så länge.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nobbens:

Men vänta nu - det var ju från Linux jag fyllde mitt 128 GB och det fick bara plats 115 enligt Linux sätt att mäta. Jag trodde jag skulle få plats med allt då det visade att jag bara hade 122 GB på disken men se nej - jag var tvungen att använda ett sk 64 GB:s också för att få med mig allt.

EDIT: Eftersom disken jag satte allt på är samma som jag hade på Linuxdatorn så kan jag nu se hur mycket den visar på i Windows - ska bli intressant - ska flytta mig bara. Eller kanske vänta ett tag å se ditt svar först - jo jag gör så. Ska duscha så det tar ett tag.

EDIT 2: Kunde inte hålla mig och förvånad blev jag när jag ser att disken nu endast innehåller 114 GB!!!

EDIT 3: Förklara det den som kan - och nej jag har inte tagit bort något förutom ett enda dokument som kunde skrivas ut på ett A4

EDIT 4: Jo nu kom jag på - hade några kopior som jag inte visste om och som jag tog bort - kan nog ha varit 8 GB - kan kolla det sen för jag vet vilka det var men utgår från att det var 8 GB så länge.

Filer har 2 storlekar som ibland kan vara olika och gäller det små skillnader så kan det spela roll om du tar hänsyn till klusterstorlek på lagringsenheten eller inte, är filen mindre än en hel kluster blir det oftast ett litet tomrum på lagringsenheten så filens storlek komerm att visas som mindre än platsen som krävs på lagringsenheten. Om du kollar på bilden så ser du att storlek och storlek på disk anges separat.

Listar du filstorlek så blir det mindre än platsen på disken och flyttar du data mellan diskar med olika klustersorlek. så kan det också göra att data inte ryms på en som har större kluster än den man flyttar från även om filstrlekaan är densamma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@perost: Ja nu har jag plockat bort det jag inte fick plats med på 128GB stickan och min Win hårddisk visar på 112 GB och stickan enligt Linux fick med sig 115 GB - så det skiljer alltså ca 3 GB mellan Linux och Windows sätt att mäta. Hur som så var det exakt det jag fick plats med på stickan det som jag nu mätte upp till 112 GB - så hur man än mäter så fattas det enligt Windows 16 GB och enligt Linux 13 GB. Detta anser jag bevisar att USB-minnena inte håller vad de lovar - eller hur?

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Det är detta USB-minne som jag använde - köpte alla fyra 128 - 64 - 32 - 16 GB - hur mycket blev jag blåst på - ca i win-siffror ca 16 + 8 + 4 + 2 = 30 GB ungefär 150 kr alltså

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/l...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nobbens:

@mrqaffe: Det är detta USB-minne som jag använde - köpte alla fyra 128 - 64 - 32 - 16 GB - hur mycket blev jag blåst på - ca i win-siffror ca 16 + 8 + 4 + 2 = 30 GB ungefär 150 kr alltså

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/l...

Hur många bytes rymmer det, alltså det exakta värdet i bytes utan prefix ?
Som påpekats så blandas Gibibyte och Gigabyte ofta ihop så kolla storleken i Bytes.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur många bytes rymmer det, alltså det exakta värdet i bytes utan prefix ?
Som påpekats så blandas Gibibyte och Gigabyte ofta ihop så kolla storleken i Bytes.

Ok, först vill jag säga att på de tre största av mina fyra på NetOnNet (varför igen?!? min dummer) inköpta blev jag blåst på 140 kr bara på priset som var så mycket billigare hos Webhallen ok, jag fick de med posten till dörren

Ja så här visade mitt Kingstone DataTraveler G4 - 128 GB - i Win totalt 115 GB >> 123 967 045 632 byte - i Ubuntu totalt 124 GB och där gavs ingen uppgift om hur många bytes minnet var på.

Märk väl att jag inte fick plats med de 122 GB som Ubuntu visade jag hade på disken trots att Ubuntu visar att jag ska ha plats med 124 GB på stickan!!

Permalänk
Medlem

@nobbens: Vad säger lsblk -b att USB-minnena har för storlek? Det kommer visa storleken i byte för hela minnet och inte bara partitionen som du skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@nobbens: Vad säger lsblk -b att USB-minnena har för storlek? Det kommer visa storleken i byte för hela minnet och inte bara partitionen som du skapat.

Kan inte läsa den infon men det kan nog du - hoppas du kan översätta så det blir begripligt även för mig
Jo nu ser jag 124 001 189 888 byte blir det väl - = Ca 124 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobbens:

Kan inte läsa den infon men det kan nog du - hoppas du kan översätta så det blir begripligt även för mig
Jo nu ser jag 124 001 189 888 byte blir det väl - = Ca 124 GB

Då har du mitt tillstånd att känna dig lurad, för det är faktiskt ett 124 GB-minne och inte 128 GB. Läser man det finstilta i Kingstons datablad för minnena så har de en fotnot som säger:

Citat:

Some of the listed capacity on a Flash storage device is used for formatting and other functions and is thus not available for data storage. As such, the actual available capacity for data storage is less than what is listed on the products. For more information, go to Kingston’s Flash Memory Guide at kingston.com/flashguide.

Så USB-minnet har troligtvis minneskretsar på totalt 128 GB, men Kingston har reserverat en del av det minnet för stickan att själv använda (jag kan dock inte hitta att de någonstans säger hur mycket).

Jag vet att det i alla fall är vanligt på SSDer att ha reserverat minne eftersom de behöver en del arbetsyta för att hålla prestandan uppe, men då brukar det reserverade minnet vara extra minne och inte en del av den utlovade kapaciteten. Att som i det här fallet reservera en del av den utlovade kapaciteten är rätt fult gjort måste jag säga.

Permalänk
Medlem

@perost: Ja speciellt som det nu var i mitt fall att jag trodde jag skulle få plats med hela diskinnehållet på stickan. Ja det är t.o.m. så illa så även fast det står i Linux att det är ett 124 minne så stämmer inte det heller eftersom mina 122 inte fick plats utan endast 115. Det är ju bara för mycket....eller hur?

Fast ok - jag kan leva med det också som med så mycken annan skit i dessa tider. Ha det bra nu både du och mrgaffe

Permalänk
Medlem

På SSD var 240 GB vanlig storlek och det var egentligen 256 GB invändigt i dess då 15-16 GB användes för dess egna interna hantering när det raderar gamla block och gör färdig nya block för skrivning i beredskap

man sålde inte SSD på 240 GB som disk med 256 GB, men tydligen har man inte sådana hämningar längre när USB-stickor säljs...

---

Generellt görs USB-stickor av skräpminneschip som köps billigt från de stora flashminnestillverkarna (skall du ha kvalitet så kostar de 10 ggr. pengarna som gubbdagispriserna du betalar nu och hittas bara hos företag som säljer SD-minne och USB-stickor för industriell användning och typ boot-diskar i servrar där det inte får krångla med tiden).

USB-stickorna duger för att flytta data mellan enheterna (utan att radera orginalet innan överföringen är kontrollerad på mottagar-enheten) men inte att långtidslagra data som arkiv.

man offrar alltså retention-tid för att få in mer data på flashchipen med hjälp av flera nivåer per minnescell (idag med QLC så är det 16 nivåer) vilket gör att det inte tål att ligga utan strömmatning någon längre tid innan det börja bli läsfel.

Skall man långtidslagra så gör man det på snurrdisk (extern USB-snurrdisk är OK) då de är designade för att klara hålla datan läsbart på skivan minst 10 år och är det viktig data så gör man det på minst 2 olika fysiska lagringar och detta gäller ännu mer när flashminnena börja vara av QLC-typ då det kan börja ha läsfel redan efter några månader i skrivbordslådan.

Se de externa snurrhårddiskarna som en modern version av bandbackup så kanske det är lättare att förstå skillnaden mellan arkivering (på snurrdisk) för backup och sällananvänd data och vanlig lagring (på SSD/NVMe) för data som används aktivt mest hela tiden. och SD/USB-minnen skall ses som den moderna versionen av floppydisk för högst tillfällig lagring när det inte går skicka data över nätverk eller annan väg.