Permalänk
Medlem

Min dator har slutat att fungera

Jag har en datorsimuleringar inte fungerar längre. Varje gång jag startar den så kraschar den med meddelandet video_tbe_fail

Permalänk
Hedersmedlem

Du får gärna fylla på med lite detaljer, d.v.s. vilken hårdvara du har, en bild på problemet, och om du gjort något nyligen som kan ha orsakat detta.

Permalänk
Medlem

AMD Ryzen 5 3600
Processorkylare
Cooler Master Hyper 212 Black Edition
Moderkort
Asus ROG Strix B450-F Gaming
Minne
Corsair Vengeance LPX 16 GB
Grafikkort
Asus Radeon RX 5700 Dual Evo
SSD
Kingston A2000 1 TB
Chassi
Fractal Design Define C
Nätaggregat
Corsair RM650x V2 650 W

Permalänk
Hedersmedlem

Okej, då har du svarat på 1/3 av frågorna.

Permalänk
Medlem

Hur läger jag till en bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Okej, då har du svarat på 1/3 av frågorna.

Hur lägger jag till en bild

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Kolla min signatur

Är på telefon min dator fungerar inte

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OKEJ101:

Är på telefon min dator fungerar inte

Så här lägger du till bilder:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1552045-guide-lagga-up...

Kan ju dock vara lite annorlunda från mobilen. Men kortfattat: släng upp på imgur och skicka in länken här.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har inte gjort något speciellt

Permalänk

Det felmeddelandet brukar betyda strul med drivrutinen, blåskärmen referar till AMD's grafikkortsdrivrutin i detta fall. Lösningen brukar vara att få sig in i felsäkert läge och rensa bort drivrutinerna med DDU(Display Driver Uninstaller), starta om i vanligt läge och installera nyaste grafikkortsdrivrutinerna.

Hinner du in till skrivbordet innan du får blåskärm? I sådana fall har du chans att hinna starta om i felsäkert enkelt genom att hålla in shift medan du klickar på starta om. Sedan välja felsökning och avancerade startalternativ och därefter Starta datorn i felsäkert läge. I annat fall måste du troligen boota på ett Windows 10-USB-minne och få dig in i felsäkert läge genom att slå på felsäkert läge via återställningskonsolen vilket är betydligt mer invecklat. Ibland kan man ha tur och komma in i återställningskonsolen om windows blåskärmar vid rätt tillfälle innan du kommit till Desktop. Men får du bara blåskärm innan du kommer in till desktop och aldrig får några reparationsval så är det USB-metoden som gäller.

Låter detta bara som rappakalja är sannolikheten stor att du kommer behöva assistans av någon lokalt som förstår dessa instruktioner.

EDIT: Att du inte gjort något kan betyda att det är Windows Update som installerat andra drivrutiner åt dig om du inte hållit dessa uppdaterade manuellt, och då kan något ha gått snett där exempelvis.

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett vanligt fel med Asus strix B450-F moderkort och 5700XT kort.
Testa att gå in i bios & ställ in pci-e från 4 eller auto till 3.
Tror det kommer lösa dina problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Tack för bilden, det gjorde att jag kunde hitta rätt sak att söka efter.

Jag hittade t.ex. denna tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1581475-atikmpag-sys-v...

Detta matchar typ till 100% vad som händer på din dator.

Kortfattat, gå in i BIOS och stäng av PCIe Generation 4, alternativt uppdatera BIOS på din dator.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är det här var jag ska sätta det till gen 3
Advanced
onboard Devies configuration
PCIEX16_1

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hej!

Tack för bilden, det gjorde att jag kunde hitta rätt sak att söka efter.

Jag hittade t.ex. denna tråd: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1581475-atikmpag-sys-v...

Detta matchar typ till 100% vad som händer på din dator.

Kortfattat, gå in i BIOS och stäng av PCIe Generation 4, alternativt uppdatera BIOS på din dator.

Är det här var jag ska sätta det till gen 3
Advanced
onboard Devies configuration
PCIEX16_1

Permalänk
Medlem

Hur ställer jag in PCI-E Gen 3 i BIOS

Jag har ett problem med som gör att jag miste ställa in PCI-E Gen 3 i BIOS men jag hittar inte den.
Mina delar
AMD Ryzen 5 3600
Processorkylare
Cooler Master Hyper 212 Black Edition
Moderkort
Asus ROG Strix B450-F Gaming
Minne
Corsair Vengeance LPX 16 GB
Grafikkort
Asus Radeon RX 5700 Dual Evo
SSD
Kingston A2000 1 TB
Chassi
Fractal Design Define C
Nätaggregat
Corsair RM650x V2 650 W

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@OKEJ101: Trådar sammanfogade och flyttade till support forumet. Ett ämne = en tråd. Lycka till med datorn.
/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@OKEJ101: Enligt manualen är det Advanced -> Onboard Devices Configuration -> PCIEX16_1 / PCIEX16_2, beroende på vilken av PCIe-portarna du vill ställa in.

Tillägg: Fast nu när jag ser varför du vill göra det så bör den rätta lösningen snarare vara att uppdatera BIOS:et istället, för om problemet är att ditt BIOS slår på PCIe 4.0 så är det från innan 3000-serien lanserades.