Svenska IT-återförsäljares resultat 2019

Permalänk
Medlem

maxfps har hittat en bra nish. 5.5% vinst på så låg omsättning är ju faschinerande.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

har en anställd ca 45000 månaden så stämmer en miljon , tror inte många på tex inet har sådan lön

Skrivet av medbor:

En miljon är bara en tumregel, men man ser då enkelt att två miljoner räcker till 2-3 anställda så mycket tveksam att webhallen har den lilla omsättningen.

Över 40000 är iaf en vanlig lön inom it och i stockholm är det ofta över 50

Ni glömmer bort att en anställd inte kostar bara lön det är arbetsgivaravgiften som är bra hög % utanför lönen som många företag inte skriver ut på lönespecen och andra avgifter.

Imponerande att Elgiganten lyckas gå plus iaf för både Elgiganten och mediamark strategi har varit att dumpa priserna för att konkurrera ut de svaga så man får större marknadsandelar för att sen trissa upp priserna och tjäna igen pengarna.

De som fått packa ihop är ju Onoff, Expert och Siba. Men siba lever fortfarande kvar tack via Netonnet.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Marginalerna är kassa. Minns när jag lyckades med bedriften att gå med plusresultat på totalbeloppet av alla mina sälj i butiken under Black Friday. Betänk då att det var rea! Men det var i ett annat liv

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Jag blir genuint ledsen när jag ser Alina där nere.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

It? Personalen på webbhallen är väl säljare/butikspersonal mest, där en högre andel är intresserade av it jämfört med Ica ja absolut högst troligtvis. Knappast att dom som står i butikerna bakom kassan/jobbar på lagret säger att dom jobbar med IT och tjänar 50 papp. Den som får 50papp lär vara en mindre del av företaget som är deras "last mile" inom deras infrastruktur eller liknande.

Alltså försöker ni båda missförstå eller kan ni läsa lite mellan raderna? Jag ville mest säga att 2 miljoner i omsättning på Webhallen var absurt eftersom det skulle räcka till typ 2 pers i löner, sen om det i verkligheten är så att en anställd på webhallen tjänar lite mindre är väl inte ens relevant? Om en anställd kostar 700k eller en miljon är inte riktigt där skon klämmer. Men som ett normalt överslag kan man lätt räkna på att ett företag behöver ha absolut minst en miljon i omsättning per anställd för att klara lönerna, det finns ju andra utgifter som ska täckas också... chilla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

I grund och botten är det samma ägare. Stein Erik Hagen via Canica. Han är också största ägare av Orkla AS. Komplett, komplett bank, webhallen, Itegra osv. Gå in på proff.no för att se drift, resultat, osv.
Jag skulle tippa på att webhallen ligger pyrt till framöver. Är väl snart ett stopp på hur mycket pengar det skall stoppas in i det företaget.

En annan sak, är inte Elgiganten inom Dixon koncernen? Elgiganten i sverige och elkjöp här i norge alltså?

Komplett Group AS äger Komplett, Itegra och Webhallen. Hur som helst, pengar från Komplett Bank går inte in i Komplett och Canica äger bara en minoritet i Komplett Bank.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dinkefing:

Kan du förklara vad EBIT är?

EBIT = Earnings Before Interest and Taxes

Alltså den vinst bolaget gjorde efter att de räknat pengarna i kassan, betalat lönerna och sina räkningar men INNAN de betalat räntan på sina lån och sina skatter

Siffran berättar alltså inte hela bilden av hur stor ett företags vinst är. Men eftersom just skatt och räntor är sånt som ofta skiljer mellan länder används siffran (bland annat) för att jämföra mellan liknande bolag som ligger i två olika länder och därför betalar olika mycket skatt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

@sesese: Vi i Sverige ska dock vara väldigt tacksamma för att man i resten av världen inte (bara) tänkt så. Vi exporterar mer än vi importerar och vår utlandshandel är väldigt stor del av vår totala ekonomi.

Jag menar produkt du köper över disk 25% moms produkt du får hemskickad 40% moms.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Komplett Group AS äger Komplett, Itegra och Webhallen. Hur som helst, pengar från Komplett Bank går inte in i Komplett och Canica äger bara en minoritet i Komplett Bank.

Canica är största ägare av Komplett bank med 34157285 aktier. Det står ju i registret.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Canica är största ägare av Komplett bank med 34157285 aktier. Det står ju i registret.

Fortfarande inte del av samma företag och de äger bara runt 20 %.

Permalänk
Skrivet av siglolmic:

Någon som har en förklaring till varför denna period inte var lönsam för it-handeln?

Intensivt priskrig som drivs på att vara överst på prisjakt, inte vettigt i längden för någon aktör. Jag har fått information om att t.ex. Dustin.se kan förlora 500kr på varje såld Core i7 för att hamna överst vid sökning, i hopp om att kunden ska köpa fler komponenter med högre marginaler. Men eftersom alla komponenter har låga marginaler så slår det istället på resultatet.

Överetablering och mättad marknad är andra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@hellmix: Jupp, får den anställde 25.000 kr i månaden så kostar det arbetsgivare cirka 35.000 kr i månaden (Sen försvinner cirka 17.000 kr av dessa 25.000 kr i olika skatter men det är ett annat ämne).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

De som fått packa ihop är ju Onoff, Expert och Siba. Men siba lever fortfarande kvar tack via Netonnet.

Lite missvisande, Siba gick inte under. Siba köpte upp Netonnet, inte tvärtom. Netonnet finns kvar tack vare Siba.
Sen valde Siba att byta namn till Netonnet, bland annat för att Netonnet hade bättre rykte och för att lagershopparna är mer kostnadseffektiva på dagens marknad.

Permalänk
Medlem

Glad att se att Kjell & Co faktiskt går plus! Med tanke på den oerhört trevliga service man fått där så är det roligt att se! Inet behöver vi väl inte nämna

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Någon som har en förklaring till varför denna period inte var lönsam för it-handeln?

En stor anledning är ju att Mediamarkt har ju haft som strategi att gå in i den svenska marknaden med pressade priser och gå med förlust för att skaffa sig en stark marknadsposition på bekostnad av andra som inte kan matcha deras aggressiva prissättning.
Men den taktiken har inte riktigt lyckats verkar det som.

https://it24.idg.se/2.2275/1.666481/media-markt-tio-ar-forlus...
https://computersweden.idg.se/2.2683/1.709220/experts-comebac...
https://www.sweclockers.com/nyhet/23401-media-markt-overger-s...

Nu finns Media Markt kvar men det känns ändå lite svajigt. Snart 15 år av förlust och den totala kostnaden för en Sverigelansering är väl snart uppe i 5 miljarder.
Det sätter dessutom en stor press på andra aktörer att ha lika pressade priser och vinstmarginalerna blir minimala.

Skrivet av Sando:

Räknar man bort Mediamarkt så blir det ju lite bättre. Tittar man på hela branschen så blir EBITDA (antagligen) -0,67%, och utan Mediamarkt 0,36%.

Och som detta visar, om en räknar bort Media Markt så går branschen överlag med vinst, även om den är väldigt liten.

Permalänk
Medlem

Superintressant! Kul artikel att läsa. Det går bra för mina favoriter! Elgiganten, Netonnet och Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Glad att se att Kjell & Co faktiskt går plus! Med tanke på den oerhört trevliga service man fått där så är det roligt att se! Inet behöver vi väl inte nämna

Vad är det för fel på Inet? Tycker jag alltid fått bra service där.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Vad är det för fel på Inet? Tycker jag alltid fått bra service där.

Absolut ingenting! Jag kanske var lite oklar. Jag tror det är väldigt få som har något mer än positivt att nämna om Inet. Världsklass!

Permalänk
Medlem

maxfps var verkligen större än jag trodde.

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Lite missvisande, Siba gick inte under. Siba köpte upp Netonnet, inte tvärtom. Netonnet finns kvar tack vare Siba.
Sen valde Siba att byta namn till Netonnet, bland annat för att Netonnet hade bättre rykte och för att lagershopparna är mer kostnadseffektiva på dagens marknad.

Var det inte snarare så att både Siba och NetOnNet vid det laget hade samma ägare, Familjen Bengtsson?

Permalänk
Medlem

Kommer bli intressant att se hur detta förändras när Amazon etablerar sig i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Var det inte snarare så att både Siba och NetOnNet vid det laget hade samma ägare, Familjen Bengtsson?

Jag vet inte hur den detaljerade ägarstrukturen såg ut och tycker inte det är särskilt relevant.
Familjen Bengtsson är liksom Siba och har styrt det i eget ägande sedan start. Sedan köpte dom upp Netonnet och slog senare ihop verksamheten.

Min poäng var iaf att det var "Siba-koncernen", alltså Familjen Bengtsson, som köpte upp krisande Netonnet. Personen jag svarade på fick det att se ut som att Netonnet köpte upp krisande Siba.

Permalänk
Medlem

Intressant. Inet ligger mig varmt om hjärtat då deras kundservice är helt fantastiskt. Kommer fortsätta handla där, även om de sällan är absolut billigast och Amazon etablerar sig. Några kronor extra per produkt är deras service värd alla dagar i veckan!
Webhallen har inte alls lyckats lika bra som Inet med kundtjänsten, så fortsätter heja på Inet. Kul att de även går med vinst, om än liten. Det är de värda!

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Lite missvisande, Siba gick inte under. Siba köpte upp Netonnet, inte tvärtom. Netonnet finns kvar tack vare Siba.
Sen valde Siba att byta namn till Netonnet, bland annat för att Netonnet hade bättre rykte och för att lagershopparna är mer kostnadseffektiva på dagens marknad.

Siba hade bara två val alt skylta om till Netonnet eller gå i total konkurs.

Siba sig själv blödde pengar medans Netonnet gick plus.

Det här kommer jag bra ihåg för när Onoff plockade ner skylten så kollade jag upp vilken nästa aktör det skulle bli och det föll på Siba som hade förlorat många miljoner varje år och det sa sig själv att de kommer att klappa i hop förr eller senare eftersom de inte har samma resurser som backar upp dom som både Elgiganten och Mediamarkt har.

Jag själv misstänker att Siba höll sig flytande pass så länge tack vare att man flyttade pengar mellan bolagen men tillslut så måst man inse att det är ohållbart med den strategin så då är det bättre att lägga ner ena och flytta över all fokus på den kedja som går bra.

https://www.expressen.se/dinapengar/siba-nya-offret-i-prylkri...

Samt finns en tråd är på SC där man gissade rätt https://www.sweclockers.com/forum/trad/1255057-nasta-butik-so...

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snyft:

maxfps var verkligen större än jag trodde.

Samma här, alltid haft någon känsla av småföretag hos maxfps. Maxfps verkar även ha högst vinstmarginal om jag ser rätt

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Skrotnisse92:

Samma här, alltid haft någon känsla av småföretag hos maxfps. Maxfps verkar även ha högst vinstmarginal om jag ser rätt

De låg ganska länge och puttrade runt 10 miljoner fram till 2014 då det drog iväg rejält.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det är väl iof bra att du gynnar lokala aktörer men du behöver nog läsa på lite om hur Mervärdesskatt fungerar och vart pengarna tar vägen.

Finns en anledning till varför Regeringen nu kan stötta med 400`000`000`000kr när det är kris. Så va glad att vi har en regering som gör sitt jobb.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

@siglolmic: IT har inte varit lönsam på länge. Det enda som gör att vissa klarar sig är företagsförsäljning och tillbehör. Det går i princip inte tjäna pengar på hårdvara som datorer i dag. Många modeller säljs med förlust.

Visa signatur

Golemtosh, medlem i Asgardgaming.se

Permalänk

@kino: Det har talats om amazon över 10 år och inget har hänt. Vet inte om företagsklimat eller logistik inte passar eller vad det är som gör att det inte blir av. Jag har mina teorier men vet inte om det gäller amazon. Sverige är ett väldigt dåligt "sälja på omsättning land".

Visa signatur

Golemtosh, medlem i Asgardgaming.se

Permalänk

@hellmix: Sida hade väldig "backning" av finansiering som ägdes av sibas ägare. Annars hade dom rasat långt tidigare.

Visa signatur

Golemtosh, medlem i Asgardgaming.se