Permalänk
Medlem

AC/DC-adapter till skärm sönder.

Hej! För ca 5 år sedan så köpte jag mig en datorskärm (Acer Predator 144hz GN246HL) Allt funkade jättebra genom åren, förutom att den lilla "dosan" som strömförsörjer skärmen blev väldigt varm.. En dag då jag startade skärmen så blinkade det bara till och blev svart, och ac/dc adaptern var kall.. Alltså med största sannolikhet strömförsörjningen till skärmen som är felande och inte skärmen själv, så jag skulle vilja hitta en ny strömadapter.

Nu till problemet.. Jag är inte så kunnig, och detta är extremt jävla förvirrande. Vet inte var jag ska börja leta, eller hur! Jag vill alltså ha en adapter identisk den på bilderna nedan

Vore underbart om någon kunde säga vad jag ska söka efter, eller hitta en adapter och länka till mig! Helst ifrån svensk butik. TACK!

Permalänk
Medlem

ADP-40PH BB är produktnamnet på den.

(edit) fel kontakt på kabeln på den jag hittade tyvärr.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en exakt samma, så kan du ju försöka köpa en via Acer om det går.
Vad du behöver är en nätadapter som ger 19 Volt och minst 2.1 Ampere, och så rätt kontakt till att ansluta till skärmen (med pluspolen i mitten). Känns som det finns många nätdelar från bärbara datorer som skulle passa.

Permalänk
Hedersmedlem

19V är/var väldigt vanligt till laptops, så vilken laddare som helst som ger minst 2,1A bör fungera så länge du anpassar kontakten.

En sådan här bör fungera: https://www.webhallen.com/se/product/252510-Deltaco-AC-Adapte...

Det absolut billigaste och ändå hållbart är att leta en begagnad laptopladdare till t ex HP (iaf äldre brukar vara runt 19V) och löda dit den gamla kontakten, med rätt polaritet såklart.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@Mac83: Verkar stämma men osäker på om kontakten är samma, tycker inte det ser ut så på bilden? Kanske produktbilden är fel, inte helt ovanligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Denna är på 18,5V och mer än tillräcklig effekt för en billig peng. Som sagt, passar inte kontakten ta den gamla och sätt dit. https://www.tradera.com/item/301844/400381851/hp-n193-65w-dat...

0,5V för lite kommer inte ha någon betydelse.

Bara 6 timmar kvar på auktionen om du tänker slå till!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

@Mac83: Verkar stämma men osäker på om kontakten är samma, tycker inte det ser ut så på bilden? Kanske produktbilden är fel, inte helt ovanligt.

Nej det var fel såg jag nu, stod i specs, 2,5x0,7mm är alldeles för litet.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

@Mac83: Verkar stämma men osäker på om kontakten är samma, tycker inte det ser ut så på bilden? Kanske produktbilden är fel, inte helt ovanligt.

"Strecket" över kontakten som går in i skärmen ser ut att bara vara astetiskt?.. Den går att vrida och vända när den är inpluggad. Verkar inte vara någon speciell kontakt, utan bara ett hål. Länken från webhallen ser mest lovande ut tror jag, men dyrt för en strömkabel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robkar32:

"Strecket" över kontakten som går in i skärmen ser ut att bara vara astetiskt?.. Den går att vrida och vända när den är inpluggad. Verkar inte vara någon speciell kontakt, utan bara ett hål. Länken från webhallen ser mest lovande ut tror jag, men dyrt för en strömkabel!

N17908 Heter dom med rätt kontakt hittade jag.
Universal funkar också om man bara vet vilken storlek på änden det är.
Det är en jäkla djungel med såna här adaptrar.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ingen "strömkabel" utan ett komplett nätaggregat, kan inte blir hur billigt som helst även om allt sådant är dyrt i Sverige pga alla skatter och liten marknad.

Som sagt, enligt mitt andra inlägg så får du en kvalitetsnätdel inklusive frakt för under 100kr (om ingen bjuder över). Men det kräver troligen att du byter kontakten vilket kan göras medelst lödning (bäst) eller på annat, mekaniskt sätt med sockerbit t ex (inte optimalt).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är ingen "strömkabel" utan ett komplett nätaggregat, kan inte blir hur billigt som helst även om allt sådant är dyrt i Sverige pga alla skatter och liten marknad.

Jo jag förstår och jag kan punga ut 500 spänn om jag blir tvungen. Känns lite osäkert dock att redan lägga en beställning när det verkat lite oklart om det kommer att funka eller inte! Kan mäta kontakten, visa uttaget i skärmen osv om det behövs? Om det är något som hjälper oss att hitta rätt så kan jag fixa fram det! Vill veta att jag får rätt grejer bara! Uppskattar verkligen att ni hjälper till!

Skrivet av MultiMan:

Som sagt, enligt mitt andra inlägg så får du en kvalitetsnätdel inklusive frakt för under 100kr (om ingen bjuder över). Men det kräver troligen att du byter kontakten vilket kan göras medelst lödning (bäst) eller på annat, mekaniskt sätt med sockerbit t ex (inte optimalt).

Jo, skulle spara rejält med pengar på tradera! Skulle du kunna komma med en lödstation då och lära mig att löda då också? Då löser det ju sig och jag sparar pengar! Går nog back om jag måste köpa lödstation och tenn och allt, det går inte serru!

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag också skrev, det går med sockerbit eller andra kabelskarvdon, t ex klämhylsor, då behöver du inte köpa lödstation, serru!

Bra inställning du har till hjälp. Lycka till!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

N17908 Heter dom med rätt kontakt hittade jag.
Universal funkar också om man bara vet vilken storlek på änden det är.
Det är en jäkla djungel med såna här adaptrar.

Djungel minst sagt!! Hjälper det om jag mäter kontakten eller någonting? Vad ska jag göra? Förklara det för mig som om jag vore ett dagisbarn för jag vet ännu inte med säkerhet vad jag behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Som jag också skrev, det går med sockerbit eller andra kabelskarvdon, t ex klämhylsor, då behöver du inte köpa lödstation, serru!

Bra inställning du har till hjälp. Lycka till!

Jag skämtade! Jag uppskattar all hjälp. Jag har inte hållt på med lödning, kabelskarvning eller någonting innan.. Det känns uteslutet för mig. Det känns inte helt 100 än vilken kontakt som är rätt, och som sagt så kan jag mäta den, eller visa uttagen i skärmen osv om det hjälper. Jag kan betala så mycket det behövs om det verkligen blir rätt

Permalänk
Hedersmedlem

Att kolla att nätdelen är kaputt är rätt enkelt om du äger en multimeter, men det tror jag inte att du har. Så det är ju svårt om du inte har rätt grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Att kolla att nätdelen är kaputt är rätt enkelt om du äger en multimeter, men det tror jag inte att du har. Så det är ju svårt om du inte har rätt grejer.

Nä, där har du rätt.. Äger ingen multimeter

Det jag vill komma fram till med tråden är att jag hittar rätt produkt, sedan får det kosta vad det vill. Är det skärmen som är körd och så är det synd, men så får det bli i värsta fall. Vill helst inte betala 3-500 spänn för ett nätaggregat som KANSKE passar, om ni förstår!

Permalänk
Medlem

Denna universal borde funka om du vill lägga dom pengarna på det.
https://www.inet.se/produkt/x133652/port-designs-notebookladd...

Bästa är ju då att försöka få tag i en multimeter och se om det är adaptern som är paj som ett första steg.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Hedersmedlem

Eller så köper du bara nätdelen och returnerar om den inte passar eller löser ditt problem. Inet har fria returer i alla fall, så du har inget att förlora på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Denna universal borde funka om du vill lägga dom pengarna på det.
https://www.inet.se/produkt/x133652/port-designs-notebookladd...

Bästa är ju då att försöka få tag i en multimeter och se om det är adaptern som är paj som ett första steg.

Ska se om någon jag känner äger en multimeter, annars så får jag väl pröva med den. Ser mycket rejälare ut än min. Något som håller längre också kanske? Det var inte så farligt dyrt oavsett Tack!

Edit: Är ganska säker på att det inte är skärmen! Jag slog igång skärmen, och den funkade som den skulle, fast den slocknade nästan direkt och nätaggregatet var kallt och skärmen startade aldrig igen. Jag tolkar det som att skärmen använde den sista strömmen som fanns kvar och sedan slocknade, för att nätaggregatet var dött. Precis som att man kan dra ur strömkabeln ur en stationär dator, trycka på powerknappen och den blinkar till.

Skrivet av pv2b:

Eller så köper du bara nätdelen och returnerar om den inte passar eller löser ditt problem. Inet har fria returer i alla fall, så du har inget att förlora på det.

Yes, alltid handlat på inet så det är perfekt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av robkar32:

Ska se om någon jag känner äger en multimeter, annars så får jag väl pröva med den. Ser mycket rejälare ut än min. Något som håller längre också kanske? Det var inte så farligt dyrt oavsett Tack!

Yes, alltid handlat på inet så det är perfekt!

Kan vara bra att du använder en multimeter oavsett, om du får tag på en, så kan du vara 100% säker på att du inte satt in själva DC-kontakten bak och fram med felaktig polaritet som följd.

Vilken polaritet det ska vara framgår iaf av bilden på din gamla adapter, d.v.s. plus i mitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robkar32:

Nä, där har du rätt.. Äger ingen multimeter

Det jag vill komma fram till med tråden är att jag hittar rätt produkt, sedan får det kosta vad det vill. Är det skärmen som är körd och så är det synd, men så får det bli i värsta fall. Vill helst inte betala 3-500 spänn för ett nätaggregat som KANSKE passar, om ni förstår!

Som folk har försökt förklara för dig ett antal gånger nu: Nätagget omvandlar 230V AC till 19V DC och så länge den kan leverera >= 2.1A så funkar det. Det som eventuellt inte passar är kontakten, men det är två trådar: + och -. Klipp av sladdarna i värsta fall och sätt en sockerbit...

Skrivet av Mac83:

Denna universal borde funka om du vill lägga dom pengarna på det.
https://www.inet.se/produkt/x133652/port-designs-notebookladd...

Bästa är ju då att försöka få tag i en multimeter och se om det är adaptern som är paj som ett första steg.

...eller köp den ovan så slipper du sannolikt sockerbit, den har "adaptrar" som byter den fysiska kontakten istället för att pula med att klippa kablar, i övrigt är konceptet detsamma.

Skrivet av pv2b:

Kan vara bra att du använder en multimeter oavsett, om du får tag på en, så kan du vara 100% säker på att du inte satt in själva DC-kontakten bak och fram med felaktig polaritet som följd.

Vilken polaritet det ska vara framgår iaf av bilden på din gamla adapter, d.v.s. plus i mitten.

Som flera nämnt ovan kan en multimeter vara bra för att se till så att du får just + i mitten av kontakten. Det finns flera sätt att lösa det på _om_ du behöver klippa kablarna och använda sockerbit, ett exempel:

1) Klipp av den gamla sladden (den sida som har kontakten), lämna en bra bit kabel så du har lite att jobba med. Gör likadant med den nya men klipp den närmre kontakten så du har mer kabel från nätdelen. Skala kablarna. Bara för att vara extremt tydlig: Klipp ALDRIG kabeln på den sida som pluggas in i väggen. Den ska inte röras, alls.

Alt 1.
Ta den nya nätdelen med avklippt sladd, håll isär trådarna. Plugga in nätdelen i väggen. Ställ multimetern på 20V DC (eller 200V DC), håll den röda mätproben på ena tråden, och den svarta på den andra. Står det då "19V" så är den tråd som du har den röda mätproben på plus-kabel och den andra minus. OM det står "-19" (minus nitton) så är den tråd du har den röda proben på MINUS-kabel och den andra plus. Märk upp pluskabeln med nånting (vira lite frystejp eller liknande)

Ställ multimetern på Buzzer (brukar se ut som en liggande WiFi-symbol). Ta nu fram den gamla kontakten med kabelstump. Sätt den röda proben i mitten på kontakten, sätt den svarta proben på nån av kablarna. Om det piper så är det den tråden som är pluskabel.

Sätt sockerbit (Wago-klämma, ubåt eller löd ihop dom) med plus-kabel till plus-kabel. Likadant med minus.

Plugga in skiten och voila, det bör fungera

(Det kan vara lurigt att testa om en nätdel fungerar eller ej med enbart multimeter, ibland när de är helt olastade så ser spänningen någorlunda OK ut men vid minsta last så störtdyker det. Man måste veta lite vad man gör här för att testa ordentligt. Det är heller inte omöjligt att det bara är lödningen i kontakten som har släppt. Jag hade det problemet på en Samsung-skärm.)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Som folk har försökt förklara för dig ett antal gånger nu: Nätagget omvandlar 230V AC till 19V DC och så länge den kan leverera >= 2.1A så funkar det. Det som eventuellt inte passar är kontakten, men det är två trådar: + och -. Klipp av sladdarna i värsta fall och sätt en sockerbit...

...eller köp den ovan så slipper du sannolikt sockerbit, den har "adaptrar" som byter den fysiska kontakten istället för att pula med att klippa kablar, i övrigt är konceptet detsamma.
Som flera nämnt ovan kan en multimeter vara bra för att se till så att du får just + i mitten av kontakten. Det finns flera sätt att lösa det på _om_ du behöver klippa kablarna och använda sockerbit, ett exempel:

1) Klipp av den gamla sladden (den sida som har kontakten), lämna en bra bit kabel så du har lite att jobba med. Gör likadant med den nya men klipp den närmre kontakten så du har mer kabel från nätdelen. Skala kablarna. Bara för att vara extremt tydlig: Klipp ALDRIG kabeln på den sida som pluggas in i väggen. Den ska inte röras, alls.

Alt 1.
Ta den nya nätdelen med avklippt sladd, håll isär trådarna. Plugga in nätdelen i väggen. Ställ multimetern på 20V DC (eller 200V DC), håll den röda mätproben på ena tråden, och den svarta på den andra. Står det då "19V" så är den tråd som du har den röda mätproben på plus-kabel och den andra minus. OM det står "-19" (minus nitton) så är den tråd du har den röda proben på MINUS-kabel och den andra plus. Märk upp pluskabeln med nånting (vira lite frystejp eller liknande)

Ställ multimetern på Buzzer (brukar se ut som en liggande WiFi-symbol). Ta nu fram den gamla kontakten med kabelstump. Sätt den röda proben i mitten på kontakten, sätt den svarta proben på nån av kablarna. Om det piper så är det den tråden som är pluskabel.

Sätt sockerbit (Wago-klämma, ubåt eller löd ihop dom) med plus-kabel till plus-kabel. Likadant med minus.

Plugga in skiten och voila, det bör fungera

(Det kan vara lurigt att testa om en nätdel fungerar eller ej med enbart multimeter, ibland när de är helt olastade så ser spänningen någorlunda OK ut men vid minsta last så störtdyker det. Man måste veta lite vad man gör här för att testa ordentligt. Det är heller inte omöjligt att det bara är lödningen i kontakten som har släppt. Jag hade det problemet på en Samsung-skärm.)

Tack för det långa välskrivna inlägget. Jag uppskattar det! Jag fick iallafall tag på en multimeter! Det fanns ström fram till nätaggregatet från väggen, men det var helt dött ut i andra änden in i kontakten. Bra nyheter.. Skärmen är nog inte död, yay! Blir o beställa universal från inet som någon tipsade om tidigare i tråden. Förhoppningsvis så behöver jag inte ge mig på att klippa kablar och hålla på med sockerbit.. Får hoppas rätt adapter finns... Men i värsta fall så har jag en bra guide här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robkar32:

Tack för det långa välskrivna inlägget. Jag uppskattar det! Jag fick iallafall tag på en multimeter! Det fanns ström fram till nätaggregatet från väggen, men det var helt dött ut i andra änden in i kontakten. Bra nyheter.. Skärmen är nog inte död, yay! Blir o beställa universal från inet som någon tipsade om tidigare i tråden. Förhoppningsvis så behöver jag inte ge mig på att klippa kablar och hålla på med sockerbit.. Får hoppas rätt adapter finns... Men i värsta fall så har jag en bra guide här!

Jag hade provat en runda till med multimetern och testat "vicka" på kabeln intill kontakten, se om du får något utslag. Bara för att säkerställa att adaptern har dött snarare än att det är en lödning i kontakten som släppt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux