Logitech avtäcker G915 TKL – trådlöst och kompakt tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woaini:

Kan ju köra med laddarsladden konstant inkopplad.

Jo, jag tänkte på att det får nog bli lösningen i så fall

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem

Om den är mindre skulle den kostar mindre också?

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Förstår dock inte varför denna ska vara dyrare än normala varianten..

Saker som säljs i små volymer kostar oftast mer än sånt som kan massproduceras.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Aktsu: Elgiganten har vanliga G915 i clicky och tactile. Linear tror jag blir svårt att klämma på, logitech har dock schysst returpolicy om man är sugen på att klicka hem alla intressanta och testa.

Tack för tipset! Kanske får svänga förbi så har jag testat 2 av dem iaf. Tror dock att det är linear jag vill ha men är ju bra att testa annat med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Nej, max 1500 kr för ett tangentbord. Och 1000 kr för en mus!

För 5-10 år sen sa man max 1000 spänn för båda mus och tangentbord, vad tiderna snabbt förändras.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Hur är det tänkt att studenter får rabatt? Direkt via logitechs webshop eller vadå?

För studentpriset som nämnts i tråden (1600) skulle jag köpa direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Jag uppskattar att Logitech lägger tid på lågprofil, men priset är dubbla det jag förväntade mig.

Hela poängen med att ta bort tangenter är ju att få ett mindre tangentbord, men här har man en extra rad för ett fåtal mediaknappar..? Logitech har förmodligen bäst kvalitet i segmentet, men enligt mig ser tex. Dareu EK820 mer intressant ut.

https://i.redd.it/cr27dn0pwi701.jpg

Gillar inte tangentuppsättningen. Varför ska man t.ex. ha piltangenterna kvar? Skulle föredra t.ex. Ducky 60%.

Men jag använder ett 80%/TKL eftersom jag spelar en del spel med väldigt många keybinds och då behövs funktionstangenterna med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Gillar inte tangentuppsättningen. Varför ska man t.ex. ha piltangenterna kvar? Skulle föredra t.ex. Ducky 60%.
https://inetimg2.se/img/1600x900/6100987_0.jpg

Men jag använder ett 80%/TKL eftersom jag spelar en del spel med väldigt många keybinds och då behövs funktionstangenterna med mera.

Hehe, "varför ska man ha piltangenterna kvar?". Jag skulle aldrig klara mig utan piltangenterna, används ju sjukt ofta. Vad gör du framför datorn egentligen om du aldrig använder piltangenterna?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Hehe, "varför ska man ha piltangenterna kvar?". Jag skulle aldrig klara mig utan piltangenterna, används ju sjukt ofta. Vad gör du framför datorn egentligen om du aldrig använder piltangenterna?

Vad gör du med dem? Styr cursor eller?

Permalänk
Medlem

Oj det va dyrt! Skulle aldrig komma på tanken att betala 2,5 lax på ett tangentbord men i övrigt är det ju najs! För mig har jag haft tangentbord med färger men tycker det ser alldeles för tonår/ravigt så om de skulle kunna ge ut en billigare model med endast en färg vore det great!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Fulci: Hur markerar du text utan piltangenterna och utan att pilla på musen?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag hurrade tills jag såg priset, då skrattade jag istället. Jag får vänta ett tag till med att göra hela setupen trådlös, med undantag för skärm och dator.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

@Fulci: Hur markerar du text utan piltangenterna och utan att pilla på musen?

Styr du muspekaren med tangentbordet? Ärlig fråga, mitt Ducky har nämligen funktion för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Vad gör du med dem? Styr cursor eller?

Allt möjligt, bland annat det, men även annat. Varför använda musen om man inte behöver?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

@carlbanan: studentkortets studentrabatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Allt möjligt, bland annat det, men även annat. Varför använda musen om man inte behöver?

Det är bara min åsikt och jag skrev också vad jag använde mitt tangentbord till. Det jag länkade är en rätt vanlig modell, så uppenbarligen finns det fler än jag som klarar sig utan piltangenter. I övrigt är det är också enklare att skriva siffror snabbt med en numpad än nummerraden. Trots det finns det många som klarar sig utan numpad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ser verkligen inte meningen alls med trådlöst till en stationär dator.
Och behöver man verkligen ett så snordyrt keyboard till tv-soffan?

Nej trådlöst keyboard kommer jag aldrig köpa till datorn, har nog aldrig känt att sladden till keyboardet är i vägen

Bara tanken att kladda med att ladda ett keyboard titt som tätt lol.

Om ett trådlöst tangentbord presterar likadant som en kabelansluten modell så ser jag inga vettiga argument idag för att välja det med kabel.

Hur få saker man än har på sitt skrivbord så är det ändå betydligt smidigare att flytta bort ett trådlöst tangentbord. Dessutom blir det mer lättstädat också.

Sedan så är det många av oss som har sin stationära dator ansluten till tv:n i vardagsrummet istället för att sitta vid ett vanligt skrivbord. Där använder man inte kabelanslutna möss och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det är bara min åsikt och jag skrev också vad jag använde mitt tangentbord till. Det jag länkade är en rätt vanlig modell, så uppenbarligen finns det fler än jag som klarar sig utan piltangenter. I övrigt är det är också enklare att skriva siffror snabbt med en numpad än nummerraden. Trots det finns det många som klarar sig utan numpad.

Men hur navigerar du i text eller vad som helst? Som utvecklare skulle man ju aldrig klara sig utan piltangenterna. Klickar du med musen så fort du vill ändra ställe på din cursor? Det måste ju vara våldsamt ineffektivt?

Ja, men skillnaden med att vara utan numpad är att det fortfarande finns siffror som går att använda
Personligen skulle jag inte vilja vara utan numpad heller.
Om man jobbar mycket med text eller kod så måste det vara jättebesvärligt att vara utan piltangenter iaf. Själv använder jag tangentbordet mer än musen för att navigera då det går fruktansvärt mycket snabbare än att använda en mus.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Typiskt att jag väntat på detta men nyss köpte ett nytt då jag inte trodde det skulle komma.

Blev ett Havit med lågprofilsbrytare och TKL men med tråd.

Aja, sparade några kronor i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

I och med att det är poänglöst att köra trådat nu för tiden, så är det väldigt skönt att slippa så mycket sladdar som möjligt.

Kör man med trådad mus så är det ju rätt gött att ha pass through USB via tangentbordet som G815 har... Jag skulle gärna haft ett G815 TKL.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Reiker:

Kör man med trådad mus så är det ju rätt gött att ha pass through USB via tangentbordet som G815 har... Jag skulle gärna haft ett G815 TKL.

Självklart kör man trådlös mus Finns som sagt ingen mening med sladd längre (förutom att man måste ladda lite för ofta fortfarande).

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Men hur navigerar du i text eller vad som helst? Som utvecklare skulle man ju aldrig klara sig utan piltangenterna. Klickar du med musen så fort du vill ändra ställe på din cursor? Det måste ju vara våldsamt ineffektivt?

Ja, men skillnaden med att vara utan numpad är att det fortfarande finns siffror som går att använda
Personligen skulle jag inte vilja vara utan numpad heller.
Om man jobbar mycket med text eller kod så måste det vara jättebesvärligt att vara utan piltangenter iaf. Själv använder jag tangentbordet mer än musen för att navigera då det går fruktansvärt mycket snabbare än att använda en mus.

Själv är jag fast i mellantinget, jag vill gärna ha numpad men det är ärligt talat rätt sällan jag använder det.

Permalänk
Medlem

Man får börja skilja på att inte ha en fysisk numpad och att inte ha någon numpad alls.

Min numpad är på 789uiojklm,.. Såhär ungefär

Försöker motarbeta det här missförståndet att tangentbord med mindre fysiska tangenter innebär att man blir av med tangenter. Poängen är att man inte behöver flytta handen en halvmeter åt höger för att komma åt, i det här fallet, en piltangenterna eller numpaden.

Missförståndet har tyvärr även drabbat tangentbordstillverkare som inte låter användarna programmera sina tangentbord hur de vill och hoppar på hyper utan att förstå det bakomliggande resonemanget. Så det är inte konstigt att en del tror att man nödvändigtvis blir av med tangenter, men synd. Tanken är inte att man ska bli av med piltangenterna för att man använder ett 60% tangenbord, tanken är tvärtom att man får piltangenterna till ett ställe där fingrarna redan befinner sig.

Permalänk
Medlem

Det har dykt upp lite Youtube videos från streamers som visar upp Logitech G915 TKL. Här är en t.ex. som visar en hel del närbilder. Man ser fortfarande Kailh loggan (9:40) på switcharna även fast Logitech inte nämner dem i specen utan kallar dem "Logitech GL". Han visar också hur lågt det är i förhållande till ett K95 (efter 10:05).

Är man ute efter ett lågprofiltangentbord utan numpad är detta nog ett av de bästa alternativen. Fast priset är högt som sagt.

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett med linjära. Räknar med att det skickas på fredag 😊

Permalänk
Medlem

Nån som har nån bra "mappning" mellan Kailh och Cherry MX switcharna? Vem säljer linear förresten? Gillar MX Red och det verkar vara Linear som gäller, sen är jag lite osäker på om low profile har samma känsla som full height? Testade ett G915 Tactile (fullstort) tidigare men tyckte tangenterna var lite "wobbliga", är det något som förbättrats?

Edit:

"The new GL Switches are available in three variants — linear, tactile, and clicky —which would make them the equivalent of Cherry MX Red switches, Brown switches, and Blue switches respectively. Whichever variant you prefer, Logitech says the GL Switches are half the height of standard mechanical switches. It also claims that they are 25 percent faster to press, since you don’t have to press them down as far before they actuate."

Permalänk
Medlem

Ångrar nästan att jag precis köpte ett tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Testade ett G915 Tactile (fullstort) tidigare men tyckte tangenterna var lite "wobbliga", är det något som förbättrats?

Tangenterna är mer vingliga än en normalt mekaniskt tangentbord vilket jag gissar är svårt kommar runt med lågprofil. Du kan kolla videon jag länkade ovanför strax efter 8 min.

Permalänk
Medlem

Så vad är skillnaden mellan denna och Logitech G Pro Gaming Tangentbord...? förutom att den kostar mer än 2x så mycket pengar och är trådlös...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Så vad är skillnaden mellan denna och Logitech G Pro Gaming Tangentbord...? förutom att den kostar mer än 2x så mycket pengar och är trådlös...

G915/G815 och G915 TKL är lågprofiltangentbord. Höjdjämförelse mot ett Corsair K95 som väl ungefär motsvarar ett Logitech G Pro Gaming i höjd.