Vilket 10gbe nätverk ska man satsa på?

Permalänk
Medlem

Vilket 10gbe nätverk ska man satsa på?

Som jag fattar det finns det flera typer rj45 , sfp och sfp+

Jag har förstått det som att rj45 är enkelt att installera och dra kabel medans sfp är svårare.

Detta är för hemmabruk och kommer behöva dra max tre kablar.

NAS till två workstations

Sen kan jag dra vanligt 1gbe till annat som AP

Vilket ska man satsa på?

Permalänk
Medlem

SFP är upp till 1 Gbps länkat
SFP+ är upp till 10 Gbps länkat

RJ45 är en anslutningskontakt, används oftast av standarder så som 1000BASE-T (1 Gbps), och 10GBASE-T (10 Gbps) över TP-kablage (Twisted Pair), men även många andra, speciellt äldre.

SFP-baserade lösningar är superenkla att dra, men ifall man önskar dra mellan rum som kanske redan har ett fastighetsnät installerat som är baserat på TP ("RJ45") så kanske det är smidigare att köra på det istället.

För SFP/+ finns det DAC:ar (direktanslutna, passivt kablage, oftast koppar, finns även med aktiv utrustning för lite längre sträckor), sedan har man även möjlighet att använda fibermoduler och fiber mellan dem.

Beroende på hur din NAS ser ut så kanske det är bäst att köra direktanslutning till datorerna istället för att lägga en switch mellan?

Vi började hemma med att dra fiber och köra SFP+ eftersom det är mycket billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Som jag fattar det finns det flera typer rj45 , sfp och sfp+

Jag har förstått det som att rj45 är enkelt att installera och dra kabel medans sfp är svårare.

Detta är för hemmabruk och kommer behöva dra max tre kablar.

NAS till två workstations

Sen kan jag dra vanligt 1gbe till annat som AP

Vilket ska man satsa på?

SFP får du inga 10G med, då är det SFP+ som gäller.

Så ett spår är nätverksutrustning med vanliga RJ45-kontakter som kör 10GBASE-T (med cat6-kablage eller bättre).

Ett annat spår är nätverksutrustning med SFP+, där du då kopplar in en SFP+-modul för att sedan kunna ansluta något.
Alternativen för detta delas upp i flera konkreta alternativ för vad man kan ansluta:

* SFP+-modul för anslutning för olika typer av fiber
* SFP+-modul för 10GBASE-T (RJ45)
* SFP+-modul för DAC (specialvariant, färdig kabel med SFP+ i båda ändarna)
* kanske finns något mer?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

DAC är enkelt och billigt att komma igång med om du har små avstånd mellan prylarna.

Sitter själv och funderar och har kommit fram till att jag ska köpa en CRS309-1G-8S+IN och köra DAC-kablar mellan switch och servrar.

För NIC, jag tänkte slå till på HP 530SFP, finns billigt på eBay, någon som har avvikande åsikt om setupen?

Visa signatur

RIPE LIR