Intel Core i9-10900K får små vinster med "delidding" och flytande metall

Permalänk
Melding Plague

Intel Core i9-10900K får små vinster med "delidding" och flytande metall

Erfarne överklockarprofilen der8auers test av Intel Core i9-10900K visar små vinster med "delidding" och flytande metall.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Kul grej, men jäklar va jobb för väldigt lite. För en del är de här stort, och för mig är de här inte lockande alls. Säger Roman att marginalerna är små då är dom de också. Men vi är ju alla entusiaster på olika nivåer 🙂

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd

@HC-8315: Hehe, flytande metall har väl alla hemma? Bara skära lite av kökselementet och slänga i stekpannan tills det smält!

Personligen har jag lite svårt för dessa superentusiastiska lösningar för processorer vad gäller överklockning och kylning. Att behöva använda flytande kväve för att kunna maxxa Crysis känns lite överdrivet och opraktiskt för min smak.

Det ska ju vara praktiskt med driften när man vill få ut något av sin överklockning så tillvida inte det bara är världsrekordförsök på agendan.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Håller inte med om att 5-10 grader är "små vinster".. Framförallt på sommaren om man inte har en ac i rummet som datorn står i.

Sedan tycker jag själv inte att det var så mycket jobb med delidding. Testade det på min 6700k och det gick snabbt och smidigt.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Skäggig legend

Jag tycker det är grymt. Läckert gjort av Intel att äntligen lägga lite krut på saker som man tycker, egentligen borde ligga på bordet sedan en lång tid tillbaka. Jag gillar faktiskt Comet Lake-S, synd att moderkorten är lite saftiga i prislappen bara.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Inaktiv

Jag gissar utan att ha sett hela videon att vi är tillbaka till att köra direct die "inte går" som på 8th gen eftersom den är tunnare utan IHS. 9900k såg väldigt små förbättringar med LM men ca. 10c i kombination med direct die

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Håller inte med om att 5-10 grader är "små vinster".. Framförallt på sommaren om man inte har en ac i rummet som datorn står i.

Sedan tycker jag själv inte att det var så mycket jobb med delidding. Testade det på min 6700k och det gick snabbt och smidigt.

Din 6700k hade ju dock inte en fastlödd värmespridare...

Permalänk
Skrivet av livsnjutaren:

Framförallt på sommaren om man inte har en ac i rummet som datorn står i.

Jag förstår inte hur delidding kan sänka rumstemperaturen?

Med deliding så blir det snarare så att värmeutvecklingen från cpun lättare sprids till rummet och det öppnar möjligheter till att låta cpun jobba ännu hårdare utan att sänka klock, vilket leder till mer värme i rummet.

Samma sak är det med vattenkylning och liknande, man kan få en grymt sval cpu. Men om värmen från radiatorn går rakt ut i rummet. Ja då är inte vattenkylning svaret på att få ner rumstemperaturen vid 24h drift. (vattnet tar en tid att värmas upp)

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Håller inte med om att 5-10 grader är "små vinster".. Framförallt på sommaren om man inte har en ac i rummet som datorn står i.

Sedan tycker jag själv inte att det var så mycket jobb med delidding. Testade det på min 6700k och det gick snabbt och smidigt.

Men 6700k använde väl fortfarande kylpasta mellan cippet och IHSen? Vill minnas att de började löda fast IHSen igen vid 8000 serien. Känns som det blir betydligt jobbigare då.

Edit: hade fel, 9000 serien återgick till fastlödda IHSer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Håller inte med om att 5-10 grader är "små vinster".. Framförallt på sommaren om man inte har en ac i rummet som datorn står i.

Sedan tycker jag själv inte att det var så mycket jobb med delidding. Testade det på min 6700k och det gick snabbt och smidigt.

Nja du tänker fel där!
Man får ingen sänkning av avkylningsluften (dvs rummets luft) för att man får en bättre temp överföring mellan die och kylfläns.
Dvs med bättre temp överföring så blir kylflänsen varmare och hettar därmed upp luften mer (heller var tror du att värmen tar vägen annars?).

Går vi lite längre så får man troligen tvärtemot vad du tänker MER värme i rummet överlag då cpu'n med bättre temp överföring inte behöver klocka ner lika mycket/heller behöver klocka ner senare=mer watt in i cpu som omvandlas till värme.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hjälpsam

Trevligt att Intel lyckts med ett bra paket från fabrik som inte kräver en massa efterpyssel.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

@HC-8315: Hehe, flytande metall har väl alla hemma? Bara skära lite av kökselementet och slänga i stekpannan tills det smält!

Personligen har jag lite svårt för dessa superentusiastiska lösningar för processorer vad gäller överklockning och kylning. Att behöva använda flytande kväve för att kunna maxxa Crysis känns lite överdrivet och opraktiskt för min smak.

Det ska ju vara praktiskt med driften när man vill få ut något av sin överklockning så tillvida inte det bara är världsrekordförsök på agendan.

Flytande metall kunde göra under på 7000/8000-serien, det är relativt enkelt men kostar typ 600kr för tub med metall + delider. Nyare serier not so much om det inte är fel på lödningen.

Vet inte vad du får in kväve i ekvationen, det är en promille som håller på med det dvs dom som försöker sig på världsrekord på gpu och cpu.

Skrivet av livsnjutaren:

Håller inte med om att 5-10 grader är "små vinster".. Framförallt på sommaren om man inte har en ac i rummet som datorn står i.

Sedan tycker jag själv inte att det var så mycket jobb med delidding. Testade det på min 6700k och det gick snabbt och smidigt.

Stor skillnad å delida när IHS inte är lödd, Intels 6/7/8k-serier deliddar man och smetar på flytande metall ganska fort, är det lött måste man även skrapa bort alla rester för att få ett bra resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Men 6700k använde väl fortfarande kylpasta mellan cippet och IHSen? Vill minnas att de började löda fast IHSen igen vid 8000 serien. Känns som det blir betydligt jobbigare då.

Förmodligen 9 serien för min 8700k behövde deliddas och jag tjänade runt 20c på det.

Skulle aldrig göra om det dock

Permalänk
Datavetare

Tittar på bilderna och tänker: kretsen till 10900K är rätt stor!

Ett par sökningar senare för att sätta det i kontext: man nu nått samma nivå som var "normalt" för ca 10 sedan för konsumentledet... Intel fyrkärniga Sandy Bridge, t.ex. 2600K, var något större med sina 216 mm² (32 nm). Även i "modern" tid är det ingen gigantisk storlek, Zen+ är 213 mm² (14 nm).

Ur det perspektivet är det ändå rätt imponerande att man fixar kylningen på dagens kretsar. Antalet transistorer per areaenhet har ökat rejält, samtidigt som normalstorleken på konsumentkretsar minskat. Kyleffekten givet ett specifikt temperaturdelta är linjärt beroende av kretsytan, så små kretsar är svårare att kyla om effekten är konstant.

Då Dennard scaling (utvecklad effekt per areaenhet är konstant vid nodkrympning) slutade fungera runt 45-65 nm har man fått ta till lite andra metoder. Att använda flytande metall har samma grundpåverkan som den tunnare paketeringen och tjockare IHS Intel slängde på Comet Lake: hur Watt som kan pressas ut från kretsen till ytan på IHS är beroende av temperaturdelta mellan kretsen och IHS-ytan, avståndet mellan kretsen och ytan på IHS samt genomsnittlig värmeledningsförmåga på sträckan från kretsen till ytan på IHS.

Om prislapp inte vore en parameter att beakta, finns det något icke-strömledande material med mekaniska egenskaper likt de man idag packar in kretsar med men långt bättre värmeöverföringsförmåga? Kanske någon "nanomaterial"?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Förmodligen 9 serien för min 8700k behövde deliddas och jag tjänade runt 20c på det.

Skulle aldrig göra om det dock

Samma här, det var vid 9 serien de började med fastlödda IHSer.
Jag tjänade också ca 20 grader med min 8086k så där var det värt, idag vetifan, förmodligen inte.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Din 6700k hade ju dock inte en fastlödd värmespridare...

Skrivet av DevilsDad:

Men 6700k använde väl fortfarande kylpasta mellan cippet och IHSen? Vill minnas att de började löda fast IHSen igen vid 8000 serien. Känns som det blir betydligt jobbigare då.

Skrivet av fesen:

Stor skillnad å delida när IHS inte är lödd, Intels 6/7/8k-serier deliddar man och smetar på flytande metall ganska fort, är det lött måste man även skrapa bort alla rester för att få ett bra resultat.

Sant det är enklare med min gamla prolle som hade kylpasta.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag förstår inte hur delidding kan sänka rumstemperaturen?

Med deliding så blir det snarare så att värmeutvecklingen från cpun lättare sprids till rummet och det öppnar möjligheter till att låta cpun jobba ännu hårdare utan att sänka klock, vilket leder till mer värme i rummet.

Samma sak är det med vattenkylning och liknande, man kan få en grymt sval cpu. Men om värmen från radiatorn går rakt ut i rummet. Ja då är inte vattenkylning svaret på att få ner rumstemperaturen vid 24h drift. (vattnet tar en tid att värmas upp)

Skrivet av grizzly666:

Nja du tänker fel där!
Man får ingen sänkning av avkylningsluften (dvs rummets luft) för att man får en bättre temp överföring mellan die och kylfläns.
Dvs med bättre temp överföring så blir kylflänsen varmare och hettar därmed upp luften mer (heller var tror du att värmen tar vägen annars?).

Går vi lite längre så får man troligen tvärtemot vad du tänker MER värme i rummet överlag då cpu'n med bättre temp överföring inte behöver klocka ner lika mycket/heller behöver klocka ner senare=mer watt in i cpu som omvandlas till värme.

Sant tänkte fel här.

Men däremot så är man ju längre ifrån temps där processorn kommer att throttlar.
Då hjälper det ju att processorn är på en lägre temperatur.

Min 6700k var uppe i runt 80 grader och fick ner den till mellan 60-65 grader. Vet inte om jag själv hade gjort det ifall jag skulle skaffa en intel idag, det beror på vilka load temperaturer man skulle komma upp i vid vanligt användande.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

Kul grej, men jäklar va jobb för väldigt lite. För en del är de här stort, och för mig är de här inte lockande alls. Säger Roman att marginalerna är små då är dom de också. Men vi är ju alla entusiaster på olika nivåer 🙂

En del jobb, men skulle säga att typ få -8 till -10 grader är galet bra. Kan ju vara skillnaden i temps när det kommer till sämre VS bättre kylare.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Håller inte med om att 5-10 grader är "små vinster".. Framförallt på sommaren om man inte har en ac i rummet som datorn står i.

Sedan tycker jag själv inte att det var så mycket jobb med delidding. Testade det på min 6700k och det gick snabbt och smidigt.

Ja. Missvisande rubrik i mina ögon. Det

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Värt att nämna, processorn ligger på 5,1 GHz all core, 1.305V i load. Det är också flera faktorer som hindrar direkta jämförelser mellan olika generationer.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Samma här, det var vid 9 serien de började med fastlödda IHSer.
Jag tjänade också ca 20 grader med min 8086k så där var det värt, idag vetifan, förmodligen inte.

Samma med 7700K, delid+flytande metall så hade man plötsligt hanterbara temperaturer med överclockningsmån.

Permalänk
Medlem

Kul att intel gör det ordentligt från början. Någon som gjort det med zen2 möjligen, finns det något att vinna på det eller är det något helt annat under ”lucka” hos amd?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Sitter "fortfarande" med 8700K som jag deliddade med ca 20c temperatursänkning. Lite mekigt, men väl värt ansträngningen

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova