GTX 1070 Coilwhine i CIV 5.

Permalänk
Medlem

GTX 1070 Coilwhine i CIV 5.

Hej,

Jag har ett ganska specifikt problem: Coilwhine i just precis CIV 5 med mitt GTX 1070. Jag hör inget coilwhine i nya(re) spel som RDR2, GTA V, BF 1, BF V etc. Om jag minns rätt så är tjutet också mera märkbart i gamla spel som t.ex. NWN 1. Varför är det så och finns det någon relativt enkel lösning/workaround på problemet?

Jag googlade runt lite och kan det vara så att dessa spel helt enkelt är för lättdrivna så grafikkortet jobbar på högvarv och spottar ut hundratals fps? Dock så är min FPS i CIV 5 inte så enormt hög (100+, varierar) enligt någon in game FPS-mätare. Jag spelar på en 1080p 144 Hz skärm förresten, om det är relevant.

Borde jag ändå prova med att begränsa FPS i CIV 5 på något sätt? FPS i det spelet är ju inte direkt relevant.

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du spela Civ 5 så ställ ner din monitor till 60Hz i Windows, så bör du slippa CW:t.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@Jalle64: Det var just något sådant jag tänkte. Jag kan inte ställa frekvensen specifikt till spelet då? Måste jag ställa frekvensen til l60 Hz manuellt varje gång jag ska spela CIV 5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

@Jalle64: Det var just något sådant jag tänkte. Jag kan inte ställa frekvensen specifikt till spelet då? Måste jag ställa frekvensen til l60 Hz manuellt varje gång jag ska spela CIV 5?

Jag har aldrig använt det själv, men jag har hört att man kan sätta fps-limit för individuella spel i Nvidia Profile Inspector. Borde lösa problemet.

Jag har också läst att samma effekt ska kunna fås genom Rivstuner och Afterburner. Exakt hur vet jag emellertid inte.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

@Frazeur: Du kan ställa din fps för individuella spel i Nvidia Settings om du har en ny drivrutin.
Använd annars RTSS.

Prova med 60 fps först. Blir du nöjd där så är allt frid o fröjd. Annars är det bara att prova högre.

Btw.. rör inte din skärms Hz.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Tack, jag ska prova justera i Nvidia Settings ikväll. 60 fps lär räcka bra till Civ 5.

Egentligen skulle jag vilja spela Civ 5 på min 60 Hz IPS men än så länge kan man inte välja vilka spel man spelar i vilken skärm och jag orkar inte byta main display varje gång...

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Japp, det fungerade, åtminstone tillräckligt bra. Jag ställde in max FPS till 72 (hälften av 144 är ett bra tal tänkte jag) och då hörs endast lite tjut då kartan "ritas upp". Detta kan jag utan vidare leva med. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@Frazeur: Vad bra

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.