[Löst]Disken går till 100% sen blir det blue screen

Permalänk
Medlem

[Löst]Disken går till 100% sen blir det blue screen

Hej! Har suttit uppe hela natten och provat alla förslag jag har fått upp på google men inget verkar funka för mig så gör ett sista försök genom att fråga här och beskriva problemet från mitt perspektiv.

Problemet som uppstår är följande: Datorn startar som vanligt men efter 10-30min så går ssd disken från 0-100% på 1 sekund sedan så låser datorn sig och efter någon minut så blir det blue screen of death med errorkoden: critical process died.

Jag har precis installerat windows 10 och formatterat hårddisken eftersom att jag uppgradrade moderkort, processor och ramminne.

Jag tror inte att det är något fel på mina nya datorkomponenter då detta har inträffat förut med mina gamla datorkomponenter när jag försökte uppgradera från windows 7 till 10 men då gav jag upp relativt snabbt och gick tillbaka till 7 utan problem. Nu dock så måste jag ju köra windows 10 och har ju redan formatterat så sitter lite i skiten just nu.

Har beställt en ny ssd för att se om problemet ligger där och ser det som en sista utväg annars vet jag inte rikitgt hur jag ska göra. Postar denna tråd för att få höra om någon har varit med om något liknande eller kanske har något tips.

Datorkomponenter:

Moderkort: asus rpg strix b450-f gaming
Ram: Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz 16GB
Processor: AMD Ryzen 5 3600X
Grafikkort: geforce gtx 1060
Ssd: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB
Hdd: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA
6Gbit/s
Chassi: BitFenix outlaw svart
Nätagg: XFX Core Edition 550W 80+ Bronze

Permalänk
Vila i frid

Vad säger Memtest86+ om din dators internminne? På mydigitallife's forum finns det kreativa personer som påstår att w7 har ett liv efter detta - även för privatpersoner som INTE får köpa ESU och inte bara för betalande företag.

Permalänk
Medlem

har du provat dra ner ny firmware till ssd ?

Samsung magician

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Defender:

har du provat dra ner ny firmware till ssd ?

Samsung magician

Funkar det inte med ny firmware så är det nog tyvärr SSD'n som är slut. Har sett liknande symptom för många år sedan med en trasig SSD.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Funkar det inte med ny firmware så är det nog tyvärr SSD'n som är slut. Har sett liknande symptom för många år sedan med en trasig SSD.

Provade att installera magician men blev ingen skillnad. Står dock i programmet att sdd’n mår bra och tycker att det är märkligt att windows 7 skulle funka men inte windows 10 om det var problem med själva ssd’n men som sagt så har jag beställt en ny så får se om det funkar.

Permalänk
Medlem

Update: Det var visst SSD'n som var problemet... Fick hem en ny och nu funkar allt som det ska.