Permalänk
Medlem

fungerande nätverk?

Hej jag har en fråga.

Ska flytta in i en ny lägenhet. I lägenheten har vi fiber som är kopplat till en tjänstefördelare, som man i sin tur kan koppla till en switch för att få ut olika tjänster till olika uttag i lägenheten.

Jag vill koppla upp min stationära dator direkt i uttaget i ett rum.
I vardagsrummet vill jag koppla en router för att kunna fördela uppkopplingen trådlöst och till tv, ps4 osv.

Kommer min stationära dator tillhöra samma nätverk och hitta enheter som är kopplade genom routern?

Permalänk
Medlem

För att vi skall fullt förstå hur du har det i lägenheten så är en ritning bra. Hur många TP-uttag har du på respektive ställe och var kommer inkommande in?

Om du har IP-TV så har du oftast det på ett separat VLAN från din ISP och då behöver du tänka på det när du drar fram det till din TV.

Permalänk
Medlem

Nej, det ska vara så här, CPE-> Router - > switch - > patch panel, routern skall vara fw för ditt nätverk.

vill du ha wifi i rum och speciellt om du bor stort så kolla upp ex ubiquti accesspunkter. Så sätter du ap:orna längst ut, annars får du 1 dator med externt ip direkt på internet, sen ett wifi i en egen liten bubbla.

Det går såklart lösa på andra sätt men kopplar du saker direkt i CPE så får de mest troligt extern ip nummer.

Går också sätta en del routrar i ap läge.
Finns lite mesh lösningar m.m som borde funka men kan inte rekommendera någon mesh med gott samvete. Speciellt om du har uttag i alla rum.

Iptv m.m kan också bli lite problem.

Permalänk
Medlem

Du kan göra det du vill om du har en patchpanel vid inkommande fiber och dubbla uttag i rummen. Inte annars . Då kan du patcha först från skåpet till routern i vardagsrummet. Sedan från routern och tillbaka till skåpet. Sedan en switch i skåpet och från den ut till alla rum, tex datorns rum.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hansar:

Finns lite mesh lösningar m.m som borde funka men kan inte rekommendera någon mesh med gott samvete. Speciellt om du har uttag i alla rum.

Jag skulle säga precis tvärt om. Om man köper ett mesh-kit där alla enheter har möjlighet att kopplas in via tråd samt att åtminstone den enhet som ska användas som router har WAN + ett eller flera LAN uttag så kan du förutsatt att du kopplar in alla enheterna med tråd få ett mycket bra nätverk. Ett mesh-nät med backhaul via kabel är i själva verket inget annat än ett antal AP som skapar ett gemensamt nät.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

Nej, det ska vara så här, CPE-> Router - > switch - > patch panel, routern skall vara fw för ditt nätverk.

vill du ha wifi i rum och speciellt om du bor stort så kolla upp ex ubiquti accesspunkter. Så sätter du ap:orna längst ut, annars får du 1 dator med externt ip direkt på internet, sen ett wifi i en egen liten bubbla.

Det går såklart lösa på andra sätt men kopplar du saker direkt i CPE så får de mest troligt extern ip nummer.

Går också sätta en del routrar i ap läge.
Finns lite mesh lösningar m.m som borde funka men kan inte rekommendera någon mesh med gott samvete. Speciellt om du har uttag i alla rum.

Iptv m.m kan också bli lite problem.

Tack så mycket för svaret. Kör på det.