Permalänk
Medlem

Grannen blir störd

Nyss flyttat in i en 2a (bostadsrätt) och efter 2 veckor när jag bott i min nya lägenhet fick jag klagomål om att jag var högljudd (grannen har sovrum framför min setup. Betongvägg)

Jag och polarna brukar spela kring 20:00-02:00 (csgo, gta) och brukar hålla en god ton men ibland blir de lite hojt och fniss och min fråga är hur jag ska göra? Flytta settupen till andra sidan rummet? Så jag pratar imot köksväggen istället för väggen mot grannen. Köpa nåt ljudabsoberande? (heltäckandematta, tavlor etc) eller vad ska jag göra tycker ni?

Stav
Permalänk
Medlem

Sänk volymen i hörlurarna så slipper du skrika. Brukar ta till det tricket själv.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Kan ju prova att flytta grejjerna om du kan, att komma ifrån grannens vägg kan absolut hjälpa. men generellt så är väl det tråkiga svaret att hålla nere ljudnivån efter 22 när man bor i lägenhet

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

@joddeCS: vill du vara kvar kan du ju köpa ljuddämpade matta på tex biltema eller en kinabutik om du vill komma billigare undan som du klär väggen eller taket med beronde på var grannen är

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Möblera om, lägg in en tjockare matta, och tänk på att du har grannar när du gör ljud ifrån dig. Så svårt är det inte att hålla sig från att störa. Det är inte en ljudisolerad musikstudio du behöver ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Kan ju prova att flytta grejjerna om du kan, att komma ifrån grannens vägg kan absolut hjälpa. men generellt så är väl det tråkiga svaret att hålla nere ljudnivån efter 22 när man bor i lägenhet

Ja förstår det, men de är ju då alla kan spela, men ska byta sida på rummet och testa vara något tystare

Permalänk
Medlem

Regla upp en ny vägg framför betongväggen med 70mm isolering. Kostar mindre pengar än man tror.
Det kommer dämpa det lite högre tonerna rätt rejält men tjoar du och såvidare kommer inget att hjälpa.
Köp en villa istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Sänk volymen i hörlurarna så slipper du skrika. Brukar ta till det tricket själv.

Det är ett bra tips, har man hög volym så är det lätt att man höjer rösten automatisk.

Flytta skrivbordet till motsatt vägg borde väl göra en del. Dämpande material osv. tror jag inte kommer göra tillräckligt stor skillnad för att det ska vara värt besväret. Såvida du inte har helt tomt i rummet så att det ekar.

Enklaste och billigaste lösningen förutom att sänka volymen är väl att försöka ändra vanor Ställ ett alarm vid 21-22 eller något och vänj dig vid att tänka på att inte hojta efter det. Har själv bott i lägenhet med pappväggar och då fick man vänja sig vid att visa hänsyn för allas trevnad. Det kan ta ett par veckor innan man kommer in i det men sen blir det ren vana och ingen större uppoffring.

Att snacka med grannen och visa att du tar det på allvar och ska försöka ändra på det är alltid bra, slipper det bli dålig stämning och grannen har förhoppningsvis mer överseende under en period.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Det enklaste är som sagt att vara tystare. Bor man i lägenhet så ska man inte hojta efter 22, så enkelt är det. Fnissande är det nog ingen som störs av, å andra sidan så vet jag att vissa personer kallar sitt högljudda gälla skratt för fniss, så...

Att sätta upp mattor på golv och väggar kommer hjälpa lite men det är osannolikt att det är tillräckligt. Om du bor själv så är det enklaste nog att du flyttar till det andra rummet.

Edit: Säg till grannen ifall du testar något nytt så att han dels förstår att du tar det på allvar och dels så att han kan säga ifall det hjälper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Det är ett bra tips, har man hög volym så är det lätt att man höjer rösten automatisk.

Flytta skrivbordet till motsatt vägg borde väl göra en del. Dämpande material osv. tror jag inte kommer göra tillräckligt stor skillnad för att det ska vara värt besväret. Såvida du inte har helt tomt i rummet så att det ekar.

Enklaste och billigaste lösningen förutom att sänka volymen är väl att försöka ändra vanor Ställ ett alarm vid 21-22 eller något och vänj dig vid att tänka på att inte hojta efter det. Har själv bott i lägenhet med pappväggar och då fick man vänja sig vid att visa hänsyn för allas trevnad.

Jo jag förstår det, ska sänka volymen något på dc och spel och kanske testa att höja micen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joddeCS:

Jo jag förstår det, ska sänka volymen något på dc och spel och kanske testa att höja micen.

Sätt Discord på automatisk gain så sköter det volymen av din röst förvånansvärt bra enligt mig. Jag kan gå från att prata högt till att viska och volymen för åhörarna hålls ändå jämn.

Om du inte redan gjort det, öka på mic sidetone (hur mycket du hör av dig själv genom micken) på kvällarna (eller vänj dig vid det alltid). Jag vet folk som kör slutna lurar och mic sidetone på 0 - när de tror att de pratar så skriker de högt, så det är ett hett tips. Det här kommer att hjälpa dig att märka när du låter för mycket då du hör det själv i lurarna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd

@joddeCS:

Jag läste det som "Grannen är stöd".

Sätta upp lite ljudisolering, så kanske det blir bättre.

Sen är frågan hur mycket grannen hör, det kanske är liten ljud som ändå stör grannen, och då har du en granne som är jätteljudkänslig och då är det svårt att lösa det.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Sätt Discord på automatisk gain så sköter det volymen av din röst förvånansvärt bra enligt mig. Jag kan gå från att prata högt till att viska och volymen för åhörarna hålls ändå jämn.

Om du inte redan gjort det, öka på mic sidetone (hur mycket du hör av dig själv genom micken) på kvällarna (eller vänj dig vid det alltid). Jag vet folk som kör slutna lurar och mic sidetone på 0 - när de tror att de pratar så skriker de högt, så det är ett hett tips. Det här kommer att hjälpa dig att märka när du låter för mycket då du hör det själv i lurarna.

Ska testa, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Regla upp en ny vägg framför betongväggen med 70mm isolering. Kostar mindre pengar än man tror.
Det kommer dämpa det lite högre tonerna rätt rejält men tjoar du och såvidare kommer inget att hjälpa.
Köp en villa istället

En bekant gjorde detta.
Grannen stördes inte alls efter och då var det enda en lyhörd kåk.
Så ja ett bra tips bygg en extra vägg.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

Nästa gång grannen kommer o klagar ber du snyggt men bestämt att han/hon ska flytta ut till skogen!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem

Rent krasst så "går" det inte att ljudisolera på det sättet. Jag tror som många andra att det enklaste sättet är att vänja sig vid att vara tyst. Det är inte alltid så lätt dock, mitt bästa tips är nog att försöka prata med grannen. Visa att du bryr dig och försöker bättra dig. Vem vet, ni kanske kan mötas på mitten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Nästa gång grannen kommer o klagar ber du snyggt men bestämt att han/hon ska flytta ut till skogen!

TS: Glöm inte bort att det är ett paketerbjudande, AshyStyle hänger med i flytten

Permalänk
Skrivet av AshyStyle:

Nästa gång grannen kommer o klagar ber du snyggt men bestämt att han/hon ska flytta ut till skogen!

Grannen har i det här fallet rätt och det blir OP som blir uttvingad till skogen.

Skrivet av joddeCS:

Nyss flyttat in i en 2a (bostadsrätt) och efter 2 veckor när jag bott i min nya lägenhet fick jag klagomål om att jag var högljudd (grannen har sovrum framför min setup. Betongvägg)

Jag och polarna brukar spela kring 20:00-02:00 (csgo, gta) och brukar hålla en god ton men ibland blir de lite hojt och fniss och min fråga är hur jag ska göra? Flytta settupen till andra sidan rummet? Så jag pratar imot köksväggen istället för väggen mot grannen. Köpa nåt ljudabsoberande? (heltäckandematta, tavlor etc) eller vad ska jag göra tycker ni?

Ni kan ju också köra discord om ni pratar med varandra pch du kan ljudisolera för att ta bort lågfrekvent buller, men jag tror att det snarare är hojtandet som är problemet och du kanske helt enkelt får prata med dina kompisar att de dämpar sig. Även lite ljud är riktigt störande när man måste sova.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det jag gjorde var att jag byggde en ram i trä som jag ställde på mitt datorbord som jag stämplade fast sängöverkast på.

Fungerade mycket bra. enligt mig själv. Men ja, det hjälper ju inte direkt skrik.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Munskydd kanske skulle hjälpa här.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Det är väl uppntill grannen att sätta upp något om han blir störd. TS lever ju som vanligt man måste få prata i sin lägenhet vilken tid på dygnet somhelst. Lika mycket som man ska få laga mat och duscha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Det är väl uppntill grannen att sätta upp något om han blir störd. TS lever ju som vanligt man måste få prata i sin lägenhet vilken tid på dygnet somhelst. Lika mycket som man ska få laga mat och duscha.

Vanliga regler när man bor i lgh är att man inte stör efter kl22.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

@Weuffelhjaern:
Det är ju helt upp till hur faktiskt TS stör. Använder han hög röst när han spelar spel är det självklart TS fel, men om han sitter och pratar i VOIP med normal röst så tror jag inte det räknas som störning. Då det helt enkelt skulle bli aktuellt att aldrig kunna prata de man bor med då.

Tror aldrig någon förening har som regel att det ska vara knäpptyst efter 22,

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Det är väl uppntill grannen att sätta upp något om han blir störd. TS lever ju som vanligt man måste få prata i sin lägenhet vilken tid på dygnet somhelst. Lika mycket som man ska få laga mat och duscha.

Eller så kan väl grannen kanske ringa störningsjouren om de blir störda.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Möblera om, lägg in en tjockare matta, och tänk på att du har grannar när du gör ljud ifrån dig. Så svårt är det inte att hålla sig från att störa. Det är inte en ljudisolerad musikstudio du behöver ...

Om inte det går - skaffa ett hus på landet.

Permalänk

Att spela kl 22-02 med polare är som bäddat för problem. Det går att spela tyst, men har man headset och pratar etc så hör grannen. Så kan det vara så att man får tänka över ens vanor eller skaffa ett hus.
Självklart går det spel tyst och det går att spela tidigare på kvällen.

Vissa ska upp kl 05:00 och liknande för att börja jobba kl 06:00, att då ha oväsen till 02:00 så blir det lite sömn.

Skrivet av skyw00lker:

Det är väl uppntill grannen att sätta upp något om han blir störd. TS lever ju som vanligt man måste få prata i sin lägenhet vilken tid på dygnet somhelst. Lika mycket som man ska få laga mat och duscha.

Hade en bekant som hade tappat bakre ljuddämparen. Under tiden den nya var på väg löste han detta med att ha på sig hörselskydd. Nå i måna hyreskontrakt står det att man ej får väsnas efter kl 22:00.
Och det handlar om att visa hänsyn för andra. Nu är det spel på ett datorforum och då blir många upprörda. Men samma sak gäller annat som matlagring. Det går både att spela och laga mat tyst. Men drar man igång en mixer eller annat så kan man bli vräkt efter kl 22:00. I en bostadsrätt handlar det väl om man får klagomål, som sedan på något sätt kan dras vidare.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av joddeCS:

Nyss flyttat in i en 2a (bostadsrätt) och efter 2 veckor när jag bott i min nya lägenhet fick jag klagomål om att jag var högljudd (grannen har sovrum framför min setup. Betongvägg)

Jag och polarna brukar spela kring 20:00-02:00 (csgo, gta) och brukar hålla en god ton men ibland blir de lite hojt och fniss och min fråga är hur jag ska göra? Flytta settupen till andra sidan rummet? Så jag pratar imot köksväggen istället för väggen mot grannen. Köpa nåt ljudabsoberande? (heltäckandematta, tavlor etc) eller vad ska jag göra tycker ni?

En bra början kan väl vara att fråga grannen vad det är som stör? Är det att du ibland skriker, dunkar/sparkar till väggen etc. Så kan du ju försöka sluta med just det. Då kanske du inte behöver köpa eller göra större förändringar alls? Är det istället den generella ljudnivån så kanske det är svårare att lösa helt utan att flytta på skrivbord etc.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

Vanliga regler när man bor i lgh är att man inte stör efter kl22.

Skrivet av CubaCola:

Eller så kan väl grannen kanske ringa störningsjouren om de blir störda.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att spela kl 22-02 med polare är som bäddat för problem. Det går att spela tyst, men har man headset och pratar etc så hör grannen. Så kan det vara så att man får tänka över ens vanor eller skaffa ett hus.
Självklart går det spel tyst och det går att spela tidigare på kvällen.

Vissa ska upp kl 05:00 och liknande för att börja jobba kl 06:00, att då ha oväsen till 02:00 så blir det lite sömn.

Hade en bekant som hade tappat bakre ljuddämparen. Under tiden den nya var på väg löste han detta med att ha på sig hörselskydd. Nå i måna hyreskontrakt står det att man ej får väsnas efter kl 22:00.
Och det handlar om att visa hänsyn för andra. Nu är det spel på ett datorforum och då blir många upprörda. Men samma sak gäller annat som matlagring. Det går både att spela och laga mat tyst. Men drar man igång en mixer eller annat så kan man bli vräkt efter kl 22:00. I en bostadsrätt handlar det väl om man får klagomål, som sedan på något sätt kan dras vidare.

Och andra har tid att vara vakna på natten, vem ska ta hänsyn? Jag står fast vid om TS pratar i normal ton så ligger problemet hos hyresvärden/grannen.

Han bor inte i ett fängelse. Jag är för att man ska visa hänsyn men det är faktiskt två parter här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joddeCS:

Nyss flyttat in i en 2a (bostadsrätt) och efter 2 veckor när jag bott i min nya lägenhet fick jag klagomål om att jag var högljudd (grannen har sovrum framför min setup. Betongvägg)

Jag och polarna brukar spela kring 20:00-02:00 (csgo, gta) och brukar hålla en god ton men ibland blir de lite hojt och fniss och min fråga är hur jag ska göra? Flytta settupen till andra sidan rummet? Så jag pratar imot köksväggen istället för väggen mot grannen. Köpa nåt ljudabsoberande? (heltäckandematta, tavlor etc) eller vad ska jag göra tycker ni?

Varför tänker jag på detta klipp?

OnT: Kan vara så enkelt att ställa datorn vid en annan vägg i rummet kan få bort mycket av ljudet.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies