DP till HDMI-adapter fungerar inte med nytt grafikkort

Permalänk
Medlem

DP till HDMI-adapter fungerar inte med nytt grafikkort

Hej.

Jag har både skärm och tv kopplad till dator, och har då tidigare använt en displayport - hdmi adapter för att ansluta tv, nu bytte jag grafikkort till ett Rx 5600 xt som har 3x displayport 1.4 och en hdmi.
Datorn står så att jag använder Hdmi till skärmen, ej gaming skärm, en färgkorrekt skärm för fotoeditering främst och en del WoW, Civ VI.
Hur som haver, med det nya grafikkortet så fungerar det ej med den gamla displayport - hdmi adaptern, då tv inte längre kan visa bild.
Har det med att den adapter jag har förnärvarande inte är kompatibel med displayport 1.4 och om så, skulle då denna fungera?
Se länk
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/adapter/nedis-di...

Tacksam för svar.

Rubrik förtydligad från "Adapter elände. Dislplayport - Hdmi" /Vzano
Permalänk
Medlem

Har skärmen inte DP?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Rekordmedlem

DP och hdmi är inte kompatibla utan det krävs en aktiv adapter.
Du hade uppenbarligen tidigare en DP++ port och inte DP, DP++ innebär att hdmi signal matas ut via DP kontakt men det är alltså en helt annan signaltyp och då fungerar det att använda en kontaktadapter som inte gör om signalen.
DP++ portar brukar vara märkta med denna aymbol så man vet att det är DP++ och inte DP

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Har skärmen inte DP?

Skärmen har Dp, men dator står långt från skärmen, skulle behöva en 5m lång DP kabel.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:

Tack för svar, anade att det skulle bli besvärligt.

Så denna kommer inte att funka?
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/adapter/nedis-di...

Då är det isåf enklast att köpa en enkel media streamer och hoppa över att ansluta tv direkt till dator.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Falistar:

@mrqaffe:

Tack för svar, anade att det skulle bli besvärligt.

Så denna kommer inte att funka?
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/adapter/nedis-di...

Då är det isåf enklast att köpa en enkel media streamer och hoppa över att ansluta tv direkt till dator.

Det är ju mycket bättre att köra DP till skärmen och så ansluter du tvn med hdmi. Men vad är det du ska ha tvn till om du pratar "strömma" ska du spela upp film på den så kan den kanske göra det via lan?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju mycket bättre att köra DP till skärmen och så ansluter du tvn med hdmi. Men vad är det du ska ha tvn till om du pratar "strömma" ska du spela upp film på den så kan den kanske göra det via lan?

Tv för film, jag har alltid eller iaf så länge som det varit möjligt använt dator - tv för film. Som jag skrev tidigare, skulle jag köra hdmi till tv, så skulle jag behöva en 5m lång DP kabel till skärmen.
Jag har lagt stora slantar på en liten SFF dator som står vid tv av ren fåfänga, då jag lagt stora slantar på den, så ska den tusan stå där även

Permalänk
Medlem

Köpte en sån här och det funkade finfint för mig: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Club3D - Displayport 1.4 till HDMI 2.0b (CDON skickar rätt men skriver fel i rubriken)
https://cdon.se/hemelektronik/club3d-dp-1-4-to-hdmi-2-0a-hdr-...
https://www.club-3d.com/en/detail/2442/

Permalänk
99:e percentilen

Lyckas inte riktigt skapa mig en bild av problemet. Vänligen berätta alltid vilka prylar det handlar om när du startar en sådan här tråd, alltså i detta fall TV:n och skärmen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Falistar: Skaffa en mediaserver på datorn istället, typ plex eller kodi. Sen kopplar du en chromecast till TV:n och kör det hållet istället via din smartphone. Plex i vart fall är typ noll effort att få igång, det enda som kan vara lite kinkigt är hur mappstrukturen och filnamnen ser ut.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

@Alling:

Tack för input, jag förstår det, men i detta fall kändes det inte helt relevant med att specificera vilka modeller av grafikkort, tv och skärm det gäller, då det främst handlar om anslutningsteknik.

Any ho.
XfX Rx 5600 xt thicc 2 pro
Hp 27 Quantum Dot Skärm
Tv är så gammal att både den och jag glömt vad den heter.

Permalänk
Medlem

@Thor:

Ja jag lutar åt detta alternativ, dock är jag både gammal och teknikkonservativ, men jag tror du har bästa lösningen där.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Falistar:

Tack för input, jag förstår det, men i detta fall kändes det inte helt relevant med att specificera vilka modeller av grafikkort, tv och skärm det gäller, då det främst handlar om anslutningsteknik.

Det är alltid relevant. Skärmar är notoriskt svåra att säga något om utan att veta exakt modell, inte minst när det gäller just anslutningar.

Citat:

Any ho.
XfX Rx 5600 xt thicc 2 pro
Hp 27 Quantum Dot Skärm
Tv är så gammal att både den och jag glömt vad den heter.

Det är alltså denna skärm, om jag förstår rätt.

Om jag vore du skulle jag prova att ansluta skärmen med adaptern och TV:n med en vanlig HDMI-kabel, alltså tvärtom mot hur du gjort tidigare.

Som vanligt inte helt tydligt om det är en passiv adapter (för anslutning till DP++-utgång) eller en aktiv omvandlare. Den ser passiv ut, men NetOnNet skriver att den "konverterar DisplayPort-signaler till HDMI-signaler".

Eftersom det inte står något om aktiv på Nedis produktsida, och eftersom den är billig, utgår jag från att den är passiv. Det borde inte vara något problem eftersom ditt kort rimligen har DP++. Kanske inte på alla utgångar dock?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

@Alling:

Korrekt, den skärmen.

Jag har provat det du föreslår, men då får jag bara 1080p skärmen.

Det var en tanke, kolla samtliga utgångar på kortet, tack för det.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Falistar: Endast 1080p alltså. Skulle därför gissa att du sitter på en så pass gammal aktiv omvandlare att den helt enkelt inte kan handskaka ordentligt med nya grafikkortet. Tumregeln är att undvika alla former av adaptrar så långt det är möjligt. 2560x1440 i 60 Hz som du kör på din skärm är annars inget krävande och ryms med marginal inom första DP-specen. Därför bör du kunna köra en en 5 meter lång DP-kabel direkt från grafikkortet. Är ju en helt annan sak när diskussionen handlar om skärmar som kör 2560x1440 i 144+ Hz och värre.

Så börja där. HDMI-kabel till TV:n och Displayport-kabel till skärmen.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Falistar:

Jag har provat det du föreslår, men då får jag bara 1080p skärmen.

Hur vet du att du bara får 1080p? Ibland blir upplösningar dolda på olika sätt. Exempelvis har Nvidias kontrollpanel två kategorier: en för "PC-upplösningar" och en för "TV-upplösningar". I vissa fall kan grafikdrivaren misslyckas med att förstå vilka upplösningar skärmen stöder, varvid det kan krävas manuell handpåläggning med till exempel xrandr (på Linux).

I övrigt håller jag med Thomas: Använd inte adaptrar/omvandlare om du inte måste.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Tack alla för svar hjälp och god input!

Jag tror jag går på Thomas alternativ och köper en längre DP kabel och bortser från fåvitska försök med adapter elände.

Permalänk
Medlem

Den uppenbart bästa lösningen är givetvis att flytta datorn till skärmen och ansluta genom en vanlig DisplayPort-kabel, sedan en längre HDMI-kabel till TVn. Maxlängden på en passiv DP-kabel är avsevärt kortare än HDMI.

Har även varit med om att många 1440p-skärmar endast ger 1080p vid anslutning via HDMI. Men det kanske förstås också ha varit en begränsning på de gamla MacBooks vi hade på kontoret…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Har även varit med om att många 1440p-skärmar endast ger 1080p vid anslutning via HDMI. Men det kanske förstås också ha varit en begränsning på de gamla MacBooks vi hade på kontoret…

TS skärm har HDMI 2.0 enligt HPs specifikationer och ska klara full upplösning via HDMI, men äldre 1440p-skärmar brukar som du säger ofta vara begränsade till 1080p via HDMI. I det här fallet lär det dock handla om att adaptern som TS använt troligtvis är en passiv adapter som max ger 1920x1200@60Hz. En bättre adapter skulle antagligen fungera, men det är som sagt bättre att undvika adaptrar om man kan.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av perost:

I det här fallet lär det dock handla om att adaptern som TS använt troligtvis är en passiv adapter som max ger 1920x1200@60Hz.

Snarare aktiv väl; vilken passiv adapter skulle begränsa bandbredden på det sättet?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Snarare aktiv väl; vilken passiv adapter skulle begränsa bandbredden på det sättet?

En DP++-adapter begränsad till 165 MHz, vilket jag skulle säga är den mest sannolika typen om den är några år gammal. Även om DP++-adaptrar räknas som passiva så måste de innehålla en del elektronik som sätter en begränsning på hastigheten, och DP++-adaptrar som klarar 300 MHz kom först med DP 1.2.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av perost:

En DP++-adapter begränsad till 165 MHz, vilket jag skulle säga är den mest sannolika typen om den är några år gammal. Även om DP++-adaptrar räknas som passiva så måste de innehålla en del elektronik som sätter en begränsning på hastigheten, och DP++-adaptrar som klarar 300 MHz kom först med DP 1.2.

Som om skärmanslutningar inte var ett tillräckligt komplicerat ämne redan!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alling:

Som om skärmanslutningar inte var ett tillräckligt komplicerat ämne redan!

Det är som en en oändlig kabelrulle av "Jaha? Det är så det fungerar"

Passiva adaptern måste tala om för GPU hur den ska alstra en TMDS-signal för HDMI över DP, så elektronik någonstans där.