Dell XPS 13 9300 – årgång 2020

Permalänk
Skrivet av SiRai:

Bra recension! Är själv sugen på 17" versionen av denna som kommer nu i sommar. Nån som har erfarenhet av hur mycket fingeravtryck och annat skit som syns på det här svarta carbon fiber materialet samt om det är lätt att putsa bort det?

Måste även säga att det fortfarande känns väldigt overkligt att se en bärbar med AMD-processor i top i alla prestandatester, haha.

Jag har kört Dell M3800, Precision 5510, 5530 och 5730 på jobbet, alla med kolfibertopp.
De har inte varit några problem att hålla och göra rent dem.
Är nu sugen på Precision 5750 , CAD varianten av XPS 17
Mycket bra datorer jämfört med motsvarande HP eller Lenovo varianter

Permalänk
Medlem
Skrivet av lallassu:

@smurfb: Inget slår ju macbook touchpad (tyvärr). Så är det ju, men för att vara på en icke-macbook så är touchpadden riktigt bra.

Såg att du endast körde Linux. Om du kör Windows med precision drivers på XPS så tycker jag att den känns på samma nivå som mina Macar.

Däremot tycker jag att både Apple och Microsoft fortfarande ligger snäppet högre upp i både design och byggkvalitet, även XPS kommer ganska nära.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av squix:

Jag har haft XPS 13 sedan 2017. De flesta av alla problem har varit med Intel grafikdel UHD620. Även om Iris verkar något bättre så kan jag bara rekommendera att välja en laptop med annan grafikdel t.ex geforce.

Håller med. För mig så är dedikerad grafik från helst Nvidia (i andra hand bättre AMD-krets) nästan ett personligt krav nu när jag skall köpa en ny bärbar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Verkar onekligen som en bra dator

Permalänk
Medlem

Någon mer med denna laptop (9300) som har extremt långa boot-tider?
Datorn tar ca 50sek på sig till loginskärm... jämfört med typ 15sek på min 5år gamla XPS13.

Jag hade både detta ur kartong, och efter blank nyinstallation av Win10v2004, alla drivrutiner på plats som de ska, inga märkligheter i event-loggen.
Min felsökning hittills har resulterat i att det är PreSMSS-fasen (av win10) som tar nästan all tid, den står ev. å idlar i 34sek, men inte kommit svaret närmre än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Någon mer med denna laptop (9300) som har extremt långa boot-tider?
Datorn tar ca 50sek på sig till loginskärm... jämfört med typ 15sek på min 5år gamla XPS13.

Jag hade både detta ur kartong, och efter blank nyinstallation av Win10v2004, alla drivrutiner på plats som de ska, inga märkligheter i event-loggen.
Min felsökning hittills har resulterat i att det är PreSMSS-fasen (av win10) som tar nästan all tid, den står ev. å idlar i 34sek, men inte kommit svaret närmre än så.

Fixat i BIOS-uppdateringen som kom i slutet av juli. Vi drev en stor tråd om detta på Dells supportforum och tillslut så.

Permalänk
Medlem

Slog till på en XPS 9310 med 11:th Gen CPU. Lite overkill kanske, men en laptop som man har i flera år framöver (hade min 9343 i 5 år) känns det ändå värt det.

Kör Ubuntu och det funkar prima!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se