Permalänk
Medlem

Skarvkoppling inkommande fiber fasad

Hej, jag har en fråga.

Jag är i planeringsstadiet att beställa fiber.

Tanken är att göra installationen enligt följande:

•Fiber i rör ingrävt till fasad.
•På fasad monteras en abonnentlåda (exempel enligt bild)
•I abonnentlådan monteras ett fiberskarvstycke (oklart vilken sorts kontakt)
•Från abonnentlådan dras sedan en färdigkontakterad fiberpatch á 2m till mediakonvertern i huset.
•När jag sedan fixat iordning teknikrummet i huset så byts simpelt fiberpatchen ut mot en längre färdigkontakterad á ca 10m som förläggs i rör inuti vägg för att komma till rätt ställe i huset.

Frågor:
1. Är det negativt med en skarv i dosa på utsidan fasad?
2. Kommer installatören gissningsvis ha några invändningar mot detta installationsförslag?
3. Något annat jag bör tänka på?

Tack på för hand

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem

Du lär ju få fukt i den och få problem över tid.
Låt dem dra in den i huset och så kan du skarva vidare därifrån med en dubbelhona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Du lär ju få fukt i den och få problem över tid.
Låt dem dra in den i huset och så kan du skarva vidare därifrån med en dubbelhona.

Är det verkligen ett problem? Jag tänker mig att skåpet där fibern kommer ifrån inte är ett uppvärmt torrt utrymme, så därför borde ju inte en värderbeständig dosa vara ett problem?

Om jag måste gå permanent till mediakonvertern så blir jag tyvärr tvungen att vänta med installationen, då hela huset skall helrenoveras och kan inte ha nått på insidan under renovering, och vill dessutom inte ha en skarvdosa på insida vägg efter renovering.

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem

Jag ser inget problem. En del fibernät installerar så, men många drar in fiberducten i huset och kontakterar direkt i mediaomvandlaren. Som du säger blir det problem vid renovering, där man antingen får renovera runt fibern, eller plocka ner grejorna och be leverantören sätta upp dem igen sedan.

Men troligen så går många installationer enligt en mall och de kommer inte gå med på din specialare direkt. Men hör också om de har några bättre alternativ

Permalänk
Medlem

Det är ju standard. Oftare inne än ute, men även ute sätts skarvlådor. Skarv = svetsar på en fibersvans med färdig kontakt och lindar in fibern i dosan, vanligt skarvstycke på det och en patch.

Byta patch är väl möjligt, men rekommenderas inte oftast då mikroskåp för fiber är något gemene man inte har. Peta på fibern kontaktens ände och den ser ut som kriget och ud kommer få fel på din uppkoppling.

Det blir nog alldeles utmärkt installation dock

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad du är ute efter. Visst kan de skarva i en box utanför huset, men du kommer inte köra fiberpatchkabel till utsidan av huset utan de skulle bara skarva på kabeln som de kör direkt till överlämningspunkten vid mediaomvandlaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Förstår inte vad du är ute efter. Visst kan de skarva i en box utanför huset, men du kommer inte köra fiberpatchkabel till utsidan av huset utan de skulle bara skarva på kabeln som de kör direkt till överlämningspunkten vid mediaomvandlaren.

Tanken är att kunna simpelt kunna byta ut patchkabeln mellan boxen på fasad och mediakonvertern mot en längre när det behovet finns i framtiden, detta då utan dyra omkostnader så som att blåsa in ny fiber.

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem

Precis såhär det installerades i vår sommarstuga.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar, då kommer följdfrågan, vad är det som avgör vilken sorts skarvstycke/kontakt som används? Bör man försöka få till någon speciell sort? Eller undvika någon?

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Walkhome:

Tackar för alla svar, då kommer följdfrågan, vad är det som avgör vilken sorts skarvstycke/kontakt som används? Bör man försöka få till någon speciell sort? Eller undvika någon?

Det är bara en plastbit vars enda syfte är att hålla fast två SC eller LC kontakter, (Stor / Liten Contact). Det finns olika färger, men det spelar ingen roll egentligen bara färgen som skiljer. Skarvstycket i sig är ointressant.

Dom två svarta är dammskydd, anledningen till att du har ett metallbläck på vänster sida är för att kunna skjuta fast skarvstycket i en hållare

https://www.direktronik.se/globalassets/_product-images--pdf/...

.Om du är nyfiken på om det är någon speciell typ av kontakt du vill att nätägaren kontakterar med så vet vi inte om dom vill, eller har material med sig för det, men det brukar vara en rakslipad stor kontakt (sc upc) men det kan lika gärna bli en liten lc kontakt istället. Det spelar ingen roll alls, men jag föredrar att hantera sc kontakter om man inspekterar/meckar med anslutningar.

Enda anledningen att gå över till LC är väl för att få in mer fiberanslutningar i samma rack/skena.

Enda gången man använder snedslipade kontakter är om reflektioner är viktigare än dämpning, brukar bara användas där det sänds ut kabel-tv till ett område där dom plockar ut det från sin mediaomvandlare till koax. Men då är det två fiber, en för lan en för tv. Vanliga rakslipade kontakter har blå färg, snedslipade har grön färg.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Det är bara en plastbit vars enda syfte......

Perfekt så det enda jag behöver efterfråga och försöka få igenom är alltså att dem lägger en skarv i en abonnentlåda på fasaden som inte är svetsad, utan det skall vara är en skarvkontakt.

Mer behöver jag alltså inte oroa mig över

Tackar för hjälpen!

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Walkhome:

Perfekt så det enda jag behöver efterfråga och försöka få igenom är alltså att dem lägger en skarv i en abonnentlåda på fasaden som inte är svetsad, utan det skall vara är en skarvkontakt.

Mer behöver jag alltså inte oroa mig över

Tackar för hjälpen!

Nästan, men inte riktigt. Den fiber som blåses in är som ett hårstrå, utan kontakt givetvis, på den fibern använder operatören en fibersvets för att svetsa på en fibersvans (pigtail) För att få en kontakt på din fiber/terminera anslutningen. https://www.hexatronic.se/wp-content/uploads/2013/01/TSRA9061...

Halva poängen med den boxen du länkat är för att kunna svetsa in en pigtail på en inkommande fiber, du kan välja att svetsa en fibersvans med grön stor, blå liten, osv. Skarven = Svetsen, Skarvstycke=Plastbiten.

En fördel med att ha en patchkabel sista biten från överlämningen till mediaomvandlaren är för att det är mycket enklare och billigare, om en kund tar sönder en patchkabel, jämfört med att behöva blåsa in ny fiber och svetsa och göra värsta projektet, när man kan hänga upp en ny patch.

Sista notis: Det finns patchkablar som är | sc apc --- lc upc | och alla andra kombinationer. Du kan således ha en lc kontakt i skarvboxen men en sc i andra änden utan problem. :=)

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian