Permalänk
Medlem

Dator låser sig direkt vid uppstart.

Datorn låser sig direkt vid uppstart, oftast långt innan Windows har startat. Inga bluescreens heller. Den låser sig även i UEFI och när jag försökt formatera den.

Problemet uppstod efter av och på stängningar av säkringar.

Specs:
Asus x99 pro
I7 5820k
Evga 980ti.
4x4 GB Corsair minnen 2600 eller 2800 XMP.

Det jag testat hittills är att köra memtest vilket inte gav några fel. Annars kommer jag uppenbarligen inte långt då datorn låser sig direkt. Har även resettat cmos.

Känns att ganska uppenbart att det är antingen moderkortet eller CPUn som är trasigt. Mest troligt moderkortet (?)

Någon som kan bekräfta eller förneka min teori, och finns det någon annat jag kan göra för att ta reda på detta? Har inte tillgång till varken ett till moderkort eller en till CPU med rätt socket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Datorn låser sig direkt vid uppstart, oftast långt innan Windows har startat. Inga bluescreens heller. Den låser sig även i UEFI och när jag försökt formatera den.

Problemet uppstod efter av och på stängningar av säkringar.

Specs:
Asus x99 pro
I7 5820k
Evga 980ti.
4x4 GB Corsair minnen 2600 eller 2800 XMP.

Det jag testat hittills är att köra memtest vilket inte gav några fel. Annars kommer jag uppenbarligen inte långt då datorn låser sig direkt. Har även resettat cmos.

Känns att ganska uppenbart att det är antingen moderkortet eller CPUn som är trasigt. Mest troligt moderkortet (?)

Någon som kan bekräfta eller förneka min teori, och finns det någon annat jag kan göra för att ta reda på detta? Har inte tillgång till varken ett till moderkort eller en till CPU med rätt socket.

Börja med att göra en återställning av bios genom att plocka ut batteriet och koppla bort nätagget från väggen.
Kan vara bios som bråkar efter en sådan avstängning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Börja med att göra en återställning av bios genom att plocka ut batteriet och koppla bort nätagget från väggen.
Kan vara bios som bråkar efter en sådan avstängning.

Redan gjort. Tyvärr så hjälpte inte det.

Permalänk
Medlem

Det enda som jag kan komma på som återstår är väl att eventuellt "baka" moderkortet.

Med det sagt, om vi antar att datorn är körd nu vad är mest troligt att vara boven i dramat? Moderkortet eller CPUn? Processorn rullade även i en lättare överklockning men inget som borde skada den. (Ca 1.25vcore på 4350mhz)

Antar att man skulle kunna försöka sälja moderkort + CPU för ett pris där man får båda men betalar för "en" del. Minnena slänger jag så klart på också då de är ganska oattraktiva för allt annat än x99 plattformar.