Dator uppkopplad till TV med hemmabio, kan ej välja 5.1 Surround

Permalänk
Medlem

Dator uppkopplad till TV med hemmabio, kan ej välja 5.1 Surround

Hej Sweclockers! Jag har nu felsökt i snart 3h och provat jag vet inte hur många olika saker utan att ha kommit någonstans, så tänkte jag skulle fråga här.

Problemet jag har är ganska komplicerat, jag ska försöka beskriva det så gott jag kan. Jag köpte igår en ny 4K OLED TV, och för att nyttja 4K@60Hz så kopplade jag denna gången in datorn direkt in i TV:n. Tidigare har jag låtit dator och konsoler gå igenom min hemmabioförstärkare som sedan matade video-output till TV:n. Det begränsade dock videon till 4K@30Hz, vilket är varför jag denna gången kopplat datorn direkt in i TV:n och sedan matar vidare ljudet via ARC.

Problemet i sig är att nu när ljudet går från Dator (Via HDMI ur ett GTX1060) > TV > förstärkare via ARC så kan jag enbart välja 2.1 i Windows inställningarna, alltså när man går till control panel > Sounds > Configure speakers kan jag då alltså enbart välja stereo och inte 5.1 som tidigare.

Jag har försökt avinstallera drivers och installera dem igen, installera Realtek HD Audio drivers, använt Driver Talent för att leta efter utdaterade drivrutiner, försökt uppdatera Windows (10) drivrutiner, manuellt byta ut drivrutiner i Device Manager... Jag förstår mig inte på det. HDMI-kabeln jag använder mellan datorn och TV:n är för övrigt en 2.0 certifierad: https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/hdmi...

Som ett test så satte jag upp mitt Playstation 4 precis likadant, alltså med HDMI till TV:n och sedan ljudet genom ARC, och där funkar 5.1 surround-ljudet felfritt precis som innan.

Är det någon som har stött på detta problemet innan och vet av någon lösning?

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vilken 4k oled tv och reciver du har, men det är inte något sådant att hdmi porten moste stå vald för PC i tvin eller så?
Sedan med att ps4an kanske är instäld på pcm medan datorn vill använda bitström eller tvärt om. Fast det borde inte spela någon roll.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

@Zebatsu:
Har en liknande setup.

Hmdi från datorns grafikkort till recievern. Displayport till TV.n, också från grafikkortet (dock dp till hdmi adapter men det spelar ingen roll)
Man behöver inte ändra med ljudet via datorn för att få mer än 2.1 system att funka, utan det är enbart din reciever som styr detta. Exempelvis när jag först kopplade ihop mitt system koplett så var recievern inställd som standard på sin "stereo" mode/simulation. Detta ändrade jag genom att byta mode/simulation till "multi channel stereo" vilket startar alla kopplade högtalarutgångar på recievern.
Sen är det inte säkert att just din reciever fungerar som min. Men för att få mer än 2.1 ljud från datorn så måste ljudet gå via en hdmi till revievern. Annars funkar det inte. Jag har provat alla lösningar och endast hmdi "släpper" igenom då t.ex mitt befintliga 5.1 system eller förra 7.2 system.

Jag rekommenderar att du kopplar så som jag har gjort, sedan provar att knappa med inställningarna i din reciever istället.

Hoppas du min information kan hjälpa.