Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Halva skärmen funkar inte med finger, men med s pen?

Permalänk
Medlem

Halva skärmen funkar inte med finger, men med s pen?

Hej!

Jag har en Note 8 som jag tappade och skärmen sprack lite (dessutom har en liten del av skärmen slutat fungera, dvs, helt svart).

Efter ett par veckor så slutade den övre delen av min skärm att sluta fungera när jag använder mina fingrar, men hela skärmen fungerar med min s pen.

https://i.gyazo.com/96d6b2e1d0789476c9af9285eadcaadc.png

Där ser ni delen av skärmen som är svart och det röda är skärmen som bara fungerar med min s pen.

2 frågor

1. wtf is going on? varför funkar den med s pen och inte fingrar?
2. Vad kostar det att fixa en sådan här skada? Tänker om det är värt att laga den eller sälja den och köpa en ny.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

1. "Skärmen" består av ett helt gäng olika lager. Utöver det som ger färger och ljus till skärmen så har du ett glaslager - typ gorilla glass. Du har vanligen en oliofobisk film som stöter bort fett/vatten, polariseringsfilter, ljusdiffusering och du har ett lager som känner av kapacitiv beröring så att skärmen fungerar med touch.
Alla dessa komponenter är vanligen ihopbakade i ett stycke.

Dessa delar känner emellertid inte av en styluspenna. Eller ja, det finns flera typer av stylus. Men den typen av penna du har är en aktiv styluspenna som är mer exakt. För att denna ska fungera krävs ett helt lager till i skärmen med sensorer i ett rutnät som känner av var pennan är, och kan ta emot data från pennan om hur hårt du trycker spetsen. Det är väl nån wacom-liknande teknik de avänder antar jag.

Rimligen är det väl så att du har skadat sensorlagret som hanterar touch på skärmen. Det lagret som gör att dina fingrar kan styra telefonen. Trasigt sensorlager innebär att du inte kan trycka på skärmen överallt längre med fingrarna.
Sensorlagret i skärmen som läser av pennans position är antagligen inte skadat däremot. Det innebär att pennen fortsätter fungera fint över hela skärmen.

2. Vad kostar det att byta skärm på en note 8 då?
Ja det där får man kanske kolla närmre på vad som finns i utbud. En snabb googling på det ger svar kring 2800 spänn. Kanske går det att göra billigare? Kanske är det svårt att få det gjort för 2800. Jag vet inte riktigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

1. "Skärmen" består av ett helt gäng olika lager. Utöver det som ger färger och ljus till skärmen så har du ett glaslager - typ gorilla glass. Du har vanligen en oliofobisk film som stöter bort fett/vatten, polariseringsfilter, ljusdiffusering och du har ett lager som känner av kapacitiv beröring så att skärmen fungerar med touch.
Alla dessa komponenter är vanligen ihopbakade i ett stycke.

Dessa delar känner emellertid inte av en styluspenna. Eller ja, det finns flera typer av stylus. Men den typen av penna du har är en aktiv styluspenna som är mer exakt. För att denna ska fungera krävs ett helt lager till i skärmen med sensorer i ett rutnät som känner av var pennan är, och kan ta emot data från pennan om hur hårt du trycker spetsen. Det är väl nån wacom-liknande teknik de avänder antar jag.

Rimligen är det väl så att du har skadat sensorlagret som hanterar touch på skärmen. Det lagret som gör att dina fingrar kan styra telefonen. Trasigt sensorlager innebär att du inte kan trycka på skärmen överallt längre med fingrarna.
Sensorlagret i skärmen som läser av pennans position är antagligen inte skadat däremot. Det innebär att pennen fortsätter fungera fint över hela skärmen.

2. Vad kostar det att byta skärm på en note 8 då?
Ja det där får man kanske kolla närmre på vad som finns i utbud. En snabb googling på det ger svar kring 2800 spänn. Kanske går det att göra billigare? Kanske är det svårt att få det gjort för 2800. Jag vet inte riktigt.

Tack för en grym förklaring. Hm.. 2500kr, får se vad man eventuellt kan få för telefonen genom att sälja den... Men lyckas man få runt 2500 är det nog värt att sälja, annars laga.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro