Vilken amd ryzen processor är prisvärd för 1080p gaming?

Permalänk

Vilken amd ryzen processor är prisvärd för 1080p gaming?

Hej!

Ska hjälpa min flickvän att bygga en dator och är lite inne på Ryzen processorer. Ska ha en processor med bra spelprestanda för pengarna och har kommit in på en ryzen 1600 af. För vad den lanserades för, 85 dollar var det ett väldigt bra alternativ. Men nu i dagsläget ligger den på ca 1300 kr här i sverige och funderar på om det är värt så mycket eller om steget mellan denna och ett lite bättre alternativ kanske ryzen 5 3600 för ca 2000 kr är mer värt det. Någon som är mer kunnig/har tips som kan hjälpa mig?

Mvh Alfons

Permalänk
Medlem

Det verkar ju som 3300x är prisvärd. Jag har inte sett några svenska priser, men den kan ju vara bra att ha i åtanke. Gamers Nexus testade här: https://www.youtube.com/watch?v=NM2fFpzPKPg

EDIT: Inet vill ha 1490kr för den. (beställningsvara 10 dagar)

Permalänk
Medlem

Ryzen 3600 är prisvärd och har två kärnor fler än 3300X vilket kan vara bra med tanke på framtiden.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

@Frisell:

Tack för tipset. Kollar på videon nu

Verkar som den ligger på 1500 kr nu när jag kollade prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfonsg00:

@Frisell:

Tack för tipset. Kollar på videon nu

Verkar som den ligger på 1500 kr nu när jag kollade prisjakt.

Här har du Swecs genomgång oxå: https://www.sweclockers.com/test/29571-amd-ryzen-3-3300x-och-...

Permalänk
Skrivet av Frisell:

Det verkar ju som 3300x är prisvärd. Jag har inte sett några svenska priser, men den kan ju vara bra att ha i åtanke. Gamers Nexus testade här: https://www.youtube.com/watch?v=NM2fFpzPKPg

EDIT: Inet vill ha 1490kr för den. (beställningsvara 10 dagar)

Vad tror du om Ryzen 3 3100? Kostar ca 1200kr. Har lika många cores och trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alfonsg00:

Vad tror du om Ryzen 3 3100? Kostar ca 1200kr. Har lika många cores och trådar.

Nja, Den är uppbyggd på ett annat sätt och verkar klart sämre. 3300X är klart bättre och värd att lägga 300kr extra på. Jag tror Steve(Gamers Nexus) tar upp det i den där videon.

"the 3300X runs a 4+0 core configuration with everything on one CCD, on one CCX, while the 3100 runs a 2+2 configuration on two CCXs on that CCD." https://www.gamersnexus.net/hwreviews/3581-amd-ryzen-3-3300x-...

Permalänk

@Frisell:

Tack för förklaringen. Blir helt klart en Ryzen 3 3300X. Vet du hur man ska tänka när man ska leta moderkort? Kan den överklockas på alla kort eller hur funkar det? Har själv skylake och läst tidigare att det ska vara annorlunda med amd.

EDIT: Står tex AM4 v3 på denna processor. Är det bara ett sådant v3 kort som funkar till den?

Permalänk

@Frisell:

Vad jag har uppfattat är om processorn är v3 och moderkortet är v3 betyder det att moderkortet stödjer denna processor. Men om moderkortet är tex v2 kan en bios uppdatering behövas för att stödja v3?

Permalänk
Medlem

@alfonsg00

Köp ett B450 från MSI som har suffixet MAX. Då funkar det direkt ur lådan och du har iaf en chans att kunna uppgradera hyggligt enkelt* till ryzen 4000-serien om ni skulle vilja det lite senare. På dessa kort kan man överklocka.

*MAX-korten har 32MB ROM(utrymme för BIOS) medans de flesta andra B450 korten har 16MB.

Permalänk

@Frisell:

Tack får kolla upp

Söker runt på grafikkort nu. Vad hade du själv tyckt vara bra "matchning" med processorn? Kollar på rx 580 men kanske är för klent?

Permalänk
Medlem

@alfonsg00: Jag passar på GPU-frågan då jag inte är så vass på det segmentet. Prova att lägga upp en tråd i forumdelen "köpråd" med budget så får du säkert massa hjälp. Lycka till!

EDIT: Man kanske kan hitta något i swec's marknad om begagnat är OK.

Permalänk

@Frisell:

Tack för allt