Permalänk
Medlem

Gamingdator 10-15K

Hej,

Jag har ett tag funderat på köpa en gaming dator mellan 10-15k. Enda kravet är att den ska rulla på bra med spel som Apex, CoD och eventuellt en i nivå med RDR2 samt att delarna ska passa ihop med en skärm jag har redan idag. Undrar mest över vad jag behöver och vad som faktiskt är nödvändigt så alla tips tas emot gärna.

Skärm som används idag: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorskar...

Permalänk
Medlem

Något sådant här hade räckt dig gott och väl.

Dock är det en skum tid att köpa PC med AMD Cpu refresh och B550 på ingång inom kort.

Och lite längre fram nya generationer av grafikkort både från Nvidia och AMD.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Något sådant här hade räckt dig gott och väl.

Dock är det en skum tid att köpa PC med AMD Cpu refresh och B550 på ingång inom kort.

Och lite längre fram nya generationer av grafikkort både från Nvidia och AMD.

https://komponentkoll.se/bild/gSCAv.png

+1. Vill man spara lite pengar kan man eventuellt välja en lite billigare SSD, och kanske billigare RAM (men 3200Mhz) utan att gå miste om nämnvärt mycket prestanda.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@samlooh @pavl1sh tack för snabba svar!

PS. Är inte helt haj på det här datasnacket så vad är en SSD och RAM och vad bör jag välja istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av barkurt:

@samlooh @pavl1sh tack för snabba svar!

PS. Är inte helt haj på det här datasnacket så vad är en SSD och RAM och vad bör jag välja istället?

SSD = Solid State Drive. Hårdisken som rymmer allt på datorn. Betydligt snabbare än en traditionell snurrande hårddisk.

RAM = Primärminnet, det som i mitt förslag består av 16 GB.

Du kan säkert spara ca 400 kr på att byta ner dig något. Men tillåter budgeten så hade jag inte gjort det.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

@pavl1sh tog du hänsyn till skärmen också? Det är den som ska vara kvar och användas framöver. Går det att panta ner priset ytterligare för Cod, Apex eller RDR2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av barkurt:

@pavl1sh tog du hänsyn till skärmen också? Det är den som ska vara kvar och användas framöver. Går det att panta ner priset ytterligare för Cod, Apex eller RDR2?

Absolut, jag tog hänsyn till skärmen. Denna datorn kommer att kunna driva alla moderna spel i 1080p smärtfritt och med marginal.

Nedan förslag är nog det som är mest bang for the buck. Om jag hade hade köpt till mig själv och målet var att få ut så mycket som möjligt utan att kompromissa på komponenter och kunna driva alla spel i höga inställningar. Hade nog gått på denna.

Chassit jag valt är riktigt bra. Bra luftflöde och byggkvalitet. Med det sagt, så är chassi en smaksak. Vill att du ska bli nöjd med datorn du köper så kolla gärna runt på andra om det inte faller dig smaken. Behöver du hjälp med att bedöma om ett chassi är bra utöver det estetiska så hjälper jag och alla andra här på forumet mer än gärna.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av barkurt:

@pavl1sh tog du hänsyn till skärmen också? Det är den som ska vara kvar och användas framöver. Går det att panta ner priset ytterligare för Cod, Apex eller RDR2?

Kan du tänka dig att spela på medium kan du nöja dig med ett AMD 5600XT (grafikkort), men är riktigt bra pris på 5700XT så hade nog ändå valt det.

Men återigen så om du orkar vänta till efter sommaren så kan det vara väl värt det.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Kan du tänka dig att spela på medium kan du nöja dig med ett AMD 5600XT (grafikkort), men är riktigt bra pris på 5700XT så hade nog ändå valt det.

Men återigen så om du orkar vänta till efter sommaren så kan det vara väl värt det.

Jag tycker ändå att 4600 kr för ett kort som presterar nästintill likvärdigt som ett kort som kostar minst 6000 kr (2070S) är en bra deal. Sen att det är en modell med en av de bättre kylarlösningarna skadar inte.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Jag tycker ändå att 4600 kr för ett kort som presterar nästintill likvärdigt som ett kort som kostar minst 6000 kr (2070S) är en bra deal. Sen att det är en modell med en av de bättre kylarlösningarna skadar inte.

Jo, det är ju också det jag säger!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.