Bygger dator, skulle gärna gå ner till mindre formfaktor. Nybörjare.

Permalänk

Bygger dator, skulle gärna gå ner till mindre formfaktor. Nybörjare.

Hej alla!

Sätter ihop en dator då min nuvarande sjunger sina sista visor. Något jag inte gillat med min nuvarande är storleken, men kan ingenting om att gå ner i storlek så därför vänder jag mig till er kunniga.

Kundvagnen nedan är byggd med den begränsade kunskap jag har, någon som kan hjälpa mig på traven på hur jag kan gå ner i storlek och ändå vara säker på att t.ex. grafikkortet kommer att rymmas?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13719083

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D Svart | ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 ATX | Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB (4.7Ghz) | 2st MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB Gaming | EVGA Supernova G2 1000W, 80+ Gold, Modulär | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB | 3TB WD Red 7200rpm 64MB | Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600Mhz DOMINATOR | 2st Noctua NF-P14s, redux-1500, PWM, 140mm (på H110) | Corsair Hydro H110 | ett gäng Corsair Air series SP/AF Quiet edition, PWM |

Permalänk
Keeper of the Bamse

Inet är faktiskt så jäkla asbra på sitt jobb att dom specar max storlek för grafikkort för sina chassin!

Från ditt TUF-chassi: Max längd grafikkort (standardutförande) 420 mm

Och ditt Asuskort: Längd 267 mm

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

@Printscreen: Tack för svar, men vilka formfaktorer på moderkort kan man välja om man vill gå ner i storlek på datorlådan?

Jag kanske var lite otydlig innan, den här datorn har jag koll på att allt passar men när man går ner i storlek så tycker jag att allt blir mer riskabelt och inte lika självklart.

T.ex. vilka moderkortstorlekar är mindre än "det vanliga" och i så fall är det något man behöver tänka på när man går ner i storlek.

Sett något skräckexempel där fläkten för grafikkortet nästan ligger direkt emot väggen på chassiet och då tror jag inte det blir så bra flöde med sämre livslängd och högre ljud som följd.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D Svart | ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 ATX | Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB (4.7Ghz) | 2st MSI GeForce GTX 780 Ti 3GB Gaming | EVGA Supernova G2 1000W, 80+ Gold, Modulär | Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB | 3TB WD Red 7200rpm 64MB | Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600Mhz DOMINATOR | 2st Noctua NF-P14s, redux-1500, PWM, 140mm (på H110) | Corsair Hydro H110 | ett gäng Corsair Air series SP/AF Quiet edition, PWM |

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Rawhammer:

@Printscreen: Tack för svar, men vilka formfaktorer på moderkort kan man välja om man vill gå ner i storlek på datorlådan?

Jag kanske var lite otydlig innan, den här datorn har jag koll på att allt passar men när man går ner i storlek så tycker jag att allt blir mer riskabelt och inte lika självklart.

T.ex. vilka moderkortstorlekar är mindre än "det vanliga" och i så fall är det något man behöver tänka på när man går ner i storlek.

Sett något skräckexempel där fläkten för grafikkortet nästan ligger direkt emot väggen på chassiet och då tror jag inte det blir så bra flöde med sämre livslängd och högre ljud som följd.

Just det där med moderkortsstandarder verkar det vara lite sådär med:

Men du vill kanske ha ett mATX eller mini-ITX-moderkort, dom är i mindre storleksklasser.

Sen får du nog snällt kolla youtube för t.ex. "MSI 2080ti Fractal Design core" för att se hur de bygger in vissa grafikkort i vissa chassin.

Jag har alltid tyckt att bygga mindre än ATX är läskigt, så nu sitter jag här med stor fult chassi

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns absolut folk som kan hjälpa!

Vill du ha en tornmodell (vanlig dator men mindre, t.ex. Fractal Design Nano S), skolådemodell (googla t.ex. Sugo SG13) eller en konsoll-liknande modell (googla Fractal design node 202)?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tänk på att komponenter i mini datorer ligger ganska nära varandra och värmer upp varandra.
Att ha super överklockade komponenter kan vara svårt i en pytte liten låda.

Dessutom ska du veta att små chassin är ofta dåliga på att isolera ljud. DVS ingen ljudisolering och då kan datorns låta en del.

Dessutom så är det inte ovanligt att små chassin saknar dammfiler. vilket kan leda till ökade damm samlingar i ett helvetes trångt chassi med ytterst begränsat kylningsförmåga och låga luftflöden.

Själv sitter jag med ett R6 och tycker att den är lagom=)

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@Rawhammer: ATX är "normal" storlek fortfarande, det finns E-ATX som är större men är ingen fastslagen standard på exakt vilka dimensioner det ska ha.
För mindre moderkort än ATX finns mATX (micro ATX) som är snäppet mindre, vill man ha riktigt litet så är mITX (mini ITX) även en bra standard. Det finns något som heter mDTX(mini DTX) också som är ännu mindre och likt E-ATX inte har en lika fastlagen mall för dimensionerna.

Om du inte vill göra det för klurigt så sikta på ett mATX de börjar bli allt mer vanliga och du förlorar väldigt lite på det.
Vanligen är det bara färre expansionsplatser, även om vissa även går ner från 4 till 2 RAM-platser, mITX är dock i princip uteslutande 2 RAM platser och sällan fler än 1 expansionsplats. mITX tenderar även att vara dyrare, medans mATX ofta säljs 10% billigare än deras ATX motsvarighet.

Personligen har jag byggt mina 3 senaste egna datorer med mATX och har aldrig känt att jag hade velat ha full ATX istället.
För 10 år sedan fanns det inte så många mATX chassin, men idag är dem ganska vanliga.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Byggde ihop detta, hinner inte skriva så ingående nu, får fördjupa mig senare ikväll =). Men snabbare minnen, 16gb mer behövs inte om du bara ska spela, annars kan du såklart köra 32gb men se till att ha högre hastighet. Tog två ssd'er en NVME och en vanlig då jag tycker det är bättre optimerat. Skulle även köra ett RX 5700 XT i väntan på de nya generationens grafikkort

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawhammer:

Hej alla!

Sätter ihop en dator då min nuvarande sjunger sina sista visor. Något jag inte gillat med min nuvarande är storleken, men kan ingenting om att gå ner i storlek så därför vänder jag mig till er kunniga.

Kundvagnen nedan är byggd med den begränsade kunskap jag har, någon som kan hjälpa mig på traven på hur jag kan gå ner i storlek och ändå vara säker på att t.ex. grafikkortet kommer att rymmas?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13719083https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13719083

Du verkar inte vara rädd för att spendera pengar.
Så gör dig svälv en tjänst och skaffa ett NCASE M1.
Det kräver som alla mindre chassin planerning innan hårdvara införskaffas.
Men resultatet är fantastiskt.
Lagom stort för att husera kraftfull hårdvara utan att kompromissa för mycket.

Permalänk
Medlem

Du kan ju beställa en sån här,https://simplynuc.co.uk/9i9qnx-full/ blir lite dyrare med frakt, skatter, valutaväxling osv. Men den är fan bra liten

https://www.youtube.com/watch?v=v71vugKdkO4

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Byggde ihop detta, hinner inte skriva så ingående nu, får fördjupa mig senare ikväll =). Men snabbare minnen, 16gb mer behövs inte om du bara ska spela, annars kan du såklart köra 32gb men se till att ha högre hastighet. Tog två ssd'er en NVME och en vanlig då jag tycker det är bättre optimerat. Skulle även köra ett RX 5700 XT i väntan på de nya generationens grafikkort

https://komponentkoll.se/bild/KeopE.png

Annars ett bra bygge, men det är ju inte litet direkt. NR400 är ju 35 liter, så det är ju ett fullstort tower. I vanliga fall brukar 20 liter och under räknas som små ("small form factor"), och riktigt små brukar ligga runt 10-12 liter.

Eftersom trådskaparen verkar ha lite bättre budget så kunde kanske något av Sliger's chassin vara en bra idé? Alla har överlag fått bra reviews, men det finns lite olika varianter av dem:

https://www.density.sk/product-category/case-configurator/

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Annars ett bra bygge, men det är ju inte litet direkt. NR400 är ju 35 liter, så det är ju ett fullstort tower. I vanliga fall brukar 20 liter och under räknas som små ("small form factor"), och riktigt små brukar ligga runt 10-12 liter.

Eftersom trådskaparen verkar ha lite bättre budget så kunde kanske något av Sliger's chassin vara en bra idé? Alla har överlag fått bra reviews, men det finns lite olika varianter av dem:

https://www.density.sk/product-category/case-configurator/

Stämmer bra, jag har så dålig koll på små burkar och drog då bara till med en ren skär killgissning på chassi, skönt att det finns andra som räddar upp det <3 Men jag tror mig vara rätt ok på resterande komponenter iaf

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.