Nya uppgifter bekräftar dubblerad kapacitet till AMD "Big Navi"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Den där länken visar ju tvärtom att nuvarande RDNA1-arkitektur har problem att hänga med. Trots att den används på energieffektivare tillverkningsprocess (7 nm vs 12 nm) så ger RDNA1 ändå inget övertag över Turing.

Vi får hoppas att "+50 pref/watt" räcker då de båda kommer nyttja samma/liknande tillverkningsprocess. Påståendet lär inte vara omöjligt att uppnå. 5700XT ligger på gränsen utanför sweetspot. Samtidigt lovar RDNA2 högre klockfrekvenser, dvs sweetspot har flyttats uppåt. Inom sweetspot är det inte bara effekten som skalar bättre mot frekvensen; prestandan gör det oxå. Så att hiva ur sig 50% mer prestanda vid hög frekvens borde vara görbart.

Nej, jag håller med. Men nu gällde det ju påståenden om energieffektivitet på själva korten, och inte tillverkningsprocessen (i alla fall som jag förstod det). Sen är det ju så att AMD just nu har en effektivare tillverkningsnod, men mindre effektiv arkitektur. Då igen är det ju inte någon överraskning med tanke på att RDNA1 är en hybrid, och GCN var ju inte vidare effektiv.

Själv gillar jag små byggen, och då är det här ju något väldigt intressant. Nästa dator jag bygger kommer antagligen vara under 10 liter, men jag skulle ändå önska att grafikkortet var några snäpp vassare än RX 5700 utan högre ljudnivåer... så man får ju hoppas

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Entusiast
Skrivet av trickeh2k:

Besviken. Hur kan vi ha Intel, Nvidia och AMD på g med nya grafikkort och det finns inte ett spår av "Det blåser upp till storm" i vare sig rubrik eller ingress?

En fras Nvidia har använt sig av hur länge sedan som helst. Inget konstigt med frasen, men den inriktar sig mer på datacenterlösningar där det kan vara intressant. Det används ju i varje lansering, vare sig det är CPU eller GPU så slänger man sig med tjusiga saker som detta, även om det i regel är totalt ointressant för produkter ämnade för privatpersoner.

Tvärtom, prestanda per watt är en av de viktigaste aspekterna även för privatpersoner. Notera att högpresterande grafikkort väldigt sällan lägger sig över en strömbudget på ca 250 watt, samtidigt som tillverkare ofta försöker pricka vissa mål för mellan- och instegssegmenten. Eftersom grafikkort skalar rätt väl med fler kärnor (alltså, släng på så många kärnor som går tills strömbudgeten slår i taket) så är alltså strömförbrukningen en otroligt begränsande faktor för konsumentkort, eftersom de måste gå att kyla och samtidigt inte låta för mycket eller vara stora som hus

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Är det någon som är intresserad av AMDs grafikkort? 5%? (Alltså jag ställer en fråga och påstår inget, hur många av trådföljarna har Radeon i sin dator).

Det har varierat historiskt från ca 50/50 till 80/20
Nu mera tror jag att fördelningen är ca 60/40
Så ca 40% har Amd GPU men intresset är troligtvis mycket större än så beroende på vad dom släpper framledes och till vilka priser. Det är inte orimligt att Amd tom går om Nvidia i antal användare om dom släpet bra produkter med tanke på samarbetet dom har på konsol sidan, viket bör innebära att fler spel blir per automatik bättre anpassade till deras Gpuer ... tiden får utvisa 😊

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Samtidigt är det fler som sitter med ett 2080Ti än 470, 480, 5700 och 5700xt.

Vilket jag inte sagt något emot. Kan dock tillägga att min vän köpte rtx 2060 super för mer pengar än vad jag köpte mitt 5700xt. Jag undrade varför han inte köpte 5700xt när jag länkade i discord när komplett hade den på rea och han sa att det var för att RTX är för gaming. Kan tro att många kids tror att nvidia ska man köpa om man gamar och att resten är skit. I high end är det så men de köper inte high end.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Det finns k*k-förlängare inom många (de flesta) områden, Ferrari m fl i bilsegmentet som exempel. Man vet att dessa finns, men bryr sig inte nämnvärt. Så p&p (pris/prestanda) och specifikationer i de lägre nivåerna är det som är intressant för det stora flertalet kunder. Kan nu AMD bara fortsatt upprätthålla god kvalité till bra priser även med kommande produkter, så blir det intressant att se hur det kommer att påverka deras marknadsandel. Vi har bra kort från både nVidia och AMD, men det väger nog åt ett AMD-kort vid nästa köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Är det någon som är intresserad av AMDs grafikkort? 5%? (Alltså jag ställer en fråga och påstår inget, hur många av trådföljarna har Radeon i sin dator).

Du ställer en provocerande fråga, och dessutom ger du en rak siffra som lätt kan tolkas som ett påstående.

Ska du bara ställa en fråga, så ska du säga "Hur många är det som är intresserade av AMDs grafikkort?" utan någon pytteliten förolämpande och provocerande siffra som gissning.

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Som jag uppfattat det är Navi i 5700 osv en hybrid mellan RDNA och GCN, detta för att underlätta jobbet med drivrutiner osv. Vill minnas att jag hörde henne säga ngt i stil med detta när Navi introducerades i varje fall.

Dvs dessa kort som är på intåg nu är ren RDNA. Sen hur mycket detta kan översättas i IPC (om det kallas för detta även för GPU) ökning över första generationen Navi återstår ju att se.

Men det borde ju vara lite mer vinster iaf, utöver råprestandan en större krets för med sig och den högre prestandan energieffektiviseringen kan föra med sig i form av högre frekvenser.

De ska göra refresh versioner av RX 5500, 5600, 5700 och 5700 XT i samband med lanseringen av Big Navi. Redan borde man se minst 15% bättre prestanda för de nuvarande XT kretsarna som du skriver är en blandning av RDNA och CGN.

Den stora Navi kretsen kan vi räkna med minst 60% bättre prestanda än 5700XT. Det är vad jag tror. De mindre renodlade RDNA2 kretserna för mellanklassen och budgetklassen kommer senare i år eller början av nästa år.

Skrivet av peterholm1:

Är det någon som är intresserad av AMDs grafikkort? 5%? (Alltså jag ställer en fråga och påstår inget, hur många av trådföljarna har Radeon i sin dator).

Köper du ett Nvidia kort om det har samma prestanda och kostar 50% mer?

Skrivet av Zargoz:

Vilket jag inte sagt något emot. Kan dock tillägga att min vän köpte rtx 2060 super för mer pengar än vad jag köpte mitt 5700xt. Jag undrade varför han inte köpte 5700xt när jag länkade i discord när komplett hade den på rea och han sa att det var för att RTX är för gaming. Kan tro att många kids tror att nvidia ska man köpa om man gamar och att resten är skit. I high end är det så men de köper inte high end.

Om kidsen går på detta så verkar Nvidias marknadsföring fungera alldeles ypperligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Det har varierat historiskt från ca 50/50 till 80/20
Nu mera tror jag att fördelningen är ca 60/40
Så ca 40% har Amd GPU men intresset är troligtvis mycket större än så beroende på vad dom släpper framledes och till vilka priser. Det är inte orimligt att Amd tom går om Nvidia i antal användare om dom släpet bra produkter med tanke på samarbetet dom har på konsol sidan, viket bör innebära att fler spel blir per automatik bättre anpassade till deras Gpuer ... tiden får utvisa 😊

Jag är allt för att AMD ska få växa men hoppas att inget gränssnitt eller grafikmotor blir mer anpassat åt något lag.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD och Nvidia släpper sina innan Cyberpunk 2077 så att jag har lite att välja på innan jag gör en köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Är det någon som är intresserad av AMDs grafikkort? 5%? (Alltså jag ställer en fråga och påstår inget, hur många av trådföljarna har Radeon i sin dator).

Jag har inte Radeon i min dator just nu men hade HD7970 och sen 290X i förra burken, sen fick det bli ett begagnat 1080ti och vart supernöjd med alla tre.

Så nu när jag ska ta steget upp till 3440x1440 och vill ersätta detta 1080ti är självklart både AMD och Nvidia av intresse!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Är det någon som är intresserad av AMDs grafikkort? 5%? (Alltså jag ställer en fråga och påstår inget, hur många av trådföljarna har Radeon i sin dator).

Never had an AMD GPU and may not for a while because of a new GSYNC monitor. But I'm highly interested in AMDs development and really hope they take the lead in price/performance in the high end segment. Make Nvidia sweat and innovate. I'm just waiting for 4K to become drivable by the mid segment GPUs then I'd hope that higher end can push 120hz. Nvidia highend is plain obsurd price/performance once you go over the 2070S. Rooting for both sides to come out swinging and AMD to win giving them the wins to go another round and bring me my 4K-120hz. I might be waiting another 2-4 years for cheap 4K tho.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Inaktiv

Nån som hört något om miningprestanda?

Permalänk
Medlem

Sorry, jag förstår inte riktigt...om Navi 21 XT har liknande prestanda som 5700 XT så är ju det resultatet en bra bit från 2080Ti (128 vs 173 i prestandaindex). Hur skulle då ett Navi 21 XTX ha någon chans mot ett 3080Ti som blir minst 25% snabbare än 2080Ti?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Är det någon som är intresserad av AMDs grafikkort? 5%? (Alltså jag ställer en fråga och påstår inget, hur många av trådföljarna har Radeon i sin dator).

Enligt tysk sida säljer de ca 40-45% AMDkort och 55-60 Nvidia kort. varit så på Mindfactory ett tag nu. sedan vet man ej hur det ser ut i Sverige och resten av världen. Ser man på prisjakt så är ju top 5 populäraste kort så är ju 3 av de AMD

https://twitter.com/TechEpiphany/status/1264469203123417088

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Sorry, jag förstår inte riktigt...om Navi 21 XT har liknande prestanda som 5700 XT så är ju det resultatet en bra bit från 2080Ti (128 vs 173 i prestandaindex). Hur skulle då ett Navi 21 XTX ha någon chans mot ett 3080Ti som blir minst 25% snabbare än 2080Ti?

Den engelska beskrivningen är lite förvirrande men jag antar att de menar "this model will be AMDs top/high end/medium model similar to 5700xt/5700/5600xt is in the current generation".

Eftersom Navi 21 har 100% fler beräkningsenheter så borde den ha väsentligt bättre prestanda än Navi10(5700-serien) även om de har gjort 0% förbättringar i arkitektur (det sista är förhoppningsvis inte sant).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

om Navi 21 XT har liknande prestanda som 5700 XT

Det antagandet är förstås (vi ska inte gå bakåt i utvecklingen här) helt fel.

Tabellen beskriver hur resp kort relaterar till varandra.

Permalänk
Medlem

Gogo AMD! Konkurrens är precis vad som behövs!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ahm, hur bär du dig åt för att dra den slutsatsen?
Runt 500 mm2 är en vanligt förekommande storlek i enthusiast-segmentet.
edit: Eller vänta nu, tror du att Navi 21 kommer användas i ersättarna till RX5700-korten? Det är förstås inte fallet, det är snarare "RX6900" som vi pratar om här.

Om du tar med all text jag skrivit och inte bara zoomar in på en rad av alla raderna känner jag att detta redan är besvarat.

EDIT.
Tar mig tiden att klippa in det första jag skrev och sedan svar på en kommentar om det inlägget då det verkar vara lite svårt med helheten.
Inlägg 1
Tråkigt att AMD väntat med denna lanseringen.
De borde kunnat gjort en variant av den redan tidigare lanserade kretsen i större storlek.

Här skriver man att det finns en äldre och en nyare version
Nu må de ha förfinat ytterligare men Ampere TI varianterna har jag svårt att se de skall råpå.
Men vem vet, de kanske har hittat gömd prestanda som inte bara kommer i form av flera transistorer.

Här dementerar jag ytterligare en gång att det rör sig om två olika versioner.
Något som precis som du skriver skulle kunna benämnas som 6900xt eller dylikt namn.

Inlägg 2
Ja så förstår jag det med.
Därför det hade varit bra om de släppt en bignavi på befintlig navi redan tidigare.

Då är vi här igen med att det finns två olika.
Att man gjort som man gjort nu visar ju att deras nya RDNA inte kan konkurrera utan att behöva mer råstyrka.
Med det sagt är ju inte nvidia kretsarna direkt små idag så det kanske mer ses som en normalisering av kretsstorlek idag.

Här står det redan med andra ord det du nämner om 500mm2.

Men att rå på ampere som redan i förra versionen var snabbare, kommer med en krympning, nyare teknik och ytterligare mer transistorer känns jäkligt långsökt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Jag kan ha helt fel här men... jag tror det var så här:
1. De fick problem med utvecklingen av RDNA, så hybrid-grejen i sig var en tråkig stop-gap lösning för AMD.
2. Tror det fanns någon arkitektonisk begränsning i den gamla arkitekturen som gjorde att den inte kunde skalas upp till fler compute-units.

Spekulerar i att ovan begränsning var kvar i hybridlösningen också - dvs att den låg i just den delen av hybridlösningen som de var tvungna att ta från sin gamla arkitektur - och den enda vägen runt det var att göra klart den nya arkitekturen. Desto mer ingenjörstid de lägger på hybridlösningen desto mer försenad blir den riktiga RDNA produkten dessutom.

Bevisligen är ju AMD beredda att skala upp kretsstorleken rejält, så rimligen var det inte så att ingen på AMD slogs av tanken att skala upp befintlig arkitektur, utan det var nog så att det inte gick i det läget.

Nej jag misstänker att det kan vara så enkelt att effektåtgången för en sådan krets helt enkelt blev för hög och prestandavinsten kanske inte tillräckligt hög.
Jag personligen har dock "drömt" om en sådan krets sedan 5700xt lanserades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Den engelska beskrivningen är lite förvirrande men jag antar att de menar "this model will be AMDs top/high end/medium model similar to 5700xt/5700/5600xt is in the current generation".

Eftersom Navi 21 har 100% fler beräkningsenheter så borde den ha väsentligt bättre prestanda än Navi10(5700-serien) även om de har gjort 0% förbättringar i arkitektur (det sista är förhoppningsvis inte sant).

Skrivet av ipac:

Det antagandet är förstås (vi ska inte gå bakåt i utvecklingen här) helt fel.

Tabellen beskriver hur resp kort relaterar till varandra.

Tackar, allt blev lite klarare nu.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tycker det är lite förvirrande, om dom ska återanvända Navi1 för midrange, betyder det att det att RDNA och RDNA2 kommer samexistera inom samma serie? Så midrange kommer inte få Variable Rate Shading och andra RDNA2 tekniker? Och vart kommer in Navi23 kretsarna in i bilden?

Det kan vara så att man låter 5700 leva vidare ett hack till. Detta är vad AMD har gjort i rätt många generationer nu - man har inte uppdaterat topp-kortet och mellanklassaren samtidigt sent Southern Islands (första GCN, 7000-serien) 2012. Ett halvt undantag i att de släppte Tonga (380) i samma generation som Fiji (Fury), men tidsmässigt mellan Fiji och Hawaii (290/390), och de fortsatte att köra Hawaii som det vanliga toppkortet under hela tiden och Fiji som ett halo-kort.

Det kan också vara så att det är en begränsad uppdatering. AMD gjorde det med just Tonga, som behöll nästan mycket av upplägget från Tahiti (7970) men uppdaterade ändå alla shaders till 1.2, fixade till minneskompressionen och lite annat från GCN 1.2. Man kan också titta på Polaris 30, Radeon 590, som vred ur lite mer prestanda genom att flytta till en något bättre nod med samma layout-regler.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Min smärtgräns för grafikkort går på runt 5k kr. Vid den gränsen har nVidia ingen chans att mäta sig mot AMD i prestanda. Det är det primära skälet att det sitter en 5700xt i min låda och inte ett RTX.

Obs. Svar på inlägget om AMD intresse

Visa signatur

Moderkort: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | CPU: AMD Ryzen R9 3900X | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: G.Skill Trident Z Neo C 32 GB (2x16) DDR4-3600 CL16 | GPU: SAPPHIRE Radeon Pulse RX5700 XT 8GB OC | SSD: Corsair MP510 1 TB NVMe + Intel 660p 2 TB NVMe | PSU: Corsair RM750X V2 750W | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Svart | Skärm: LG 27GL850 144Hz IPS 2560x1440 | Tangentbord: Logitech G513 | Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Är det någon som är intresserad av AMDs grafikkort? 5%? (Alltså jag ställer en fråga och påstår inget, hur många av trådföljarna har Radeon i sin dator).

Ja. Du får gärna vara intresserad av Intels grafikkort om du vill det. Men så som AMD rullar på just nu så tror jag absolut på att det blir bra kort. AMD kommer säkert våga ta betalt denna gången om det blir bra. Så jag hade inte hoppats för mycket på att AMD kommer köra samma prestanda för mindre pengar denna gång. Det blir nog inte säljpitchen, utan det känns som att dom kan stå på egna ben denna gång.

Skrivet av Zargoz:

Vilket jag inte sagt något emot. Kan dock tillägga att min vän köpte rtx 2060 super för mer pengar än vad jag köpte mitt 5700xt. Jag undrade varför han inte köpte 5700xt när jag länkade i discord när komplett hade den på rea och han sa att det var för att RTX är för gaming. Kan tro att många kids tror att nvidia ska man köpa om man gamar och att resten är skit. I high end är det så men de köper inte high end.

Nej nej nej, där har du ju fel. Alla vet ju att om du ska game-a så ska du ha minst en i7 processor. Hört på diverse Elgiganten, OnOff, Siba med mera under åren. Det var dock länge sen nu jag var i de krokarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det kan vara så att man låter 5700 leva vidare ett hack till. Detta är vad AMD har gjort i rätt många generationer nu - man har inte uppdaterat topp-kortet och mellanklassaren samtidigt sent Southern Islands (första GCN, 7000-serien) 2012. Ett halvt undantag i att de släppte Tonga (380) i samma generation som Fiji (Fury), men tidsmässigt mellan Fiji och Hawaii (290/390), och de fortsatte att köra Hawaii som det vanliga toppkortet under hela tiden och Fiji som ett halo-kort.

Det kan också vara så att det är en begränsad uppdatering. AMD gjorde det med just Tonga, som behöll nästan mycket av upplägget från Tahiti (7970) men uppdaterade ändå alla shaders till 1.2, fixade till minneskompressionen och lite annat från GCN 1.2. Man kan också titta på Polaris 30, Radeon 590, som vred ur lite mer prestanda genom att flytta till en något bättre nod med samma layout-regler.

Ja, det är ju inte konstigt i sig, som du säger, AMD blandade två tre generationer GCN friskt i flera serier. Ryktet är väl en "refresh" av Navi1X-kretsarna för midrange (vem vet kanske också på 7nm+ noden med lite andra frekvenser å så). Men personligen har jag aldrig riktigt gillat detta blandande, det är förvirrande för konsumenten, speciellt inte om RDNA2 kommer med bra features. Och vart hamnar då Navi 23 chippet? Nvidia gjorde ju detta också (förutom alla gånger dom blandat i lowrange och OEM) med RTX korten, men där är det ganska tydligt att det är mer en "egen" serie. Så frågan är också om AMD kommer göra något liknande eller om det helt enkelt kör både Navi refresh och Navi2 i samma nummerserie.

Permalänk
Medlem

2020? Inget bekräftad datum, med historians gång siktar jag någonstans i mitten av 2021

Permalänk
Medlem

Ska jag vara ärlig är det drivrutinerna jag oroar mig mest för med AMD, testade att köpa ett 5700 XT till en sekundär maskin men det var fullt med strul och var nästan oanvändbart pga drivrutinerna så det åkte tillbaka snabbt. Har ju varit deras stora problem länge och det känns som de måste bevisa att de bryr sig om det innan jag skulle våga satsa på ett nytt grafikkort från AMD till min huvudburk.

Så även om de kan matcha Nvidias prestanda så betalar jag hellre mer för Nvidia fram tills man kan vara säker på att AMD-kortet man köper kommer fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Tror de flesta skiter i high end segment om man kollar på vilka kort folk använder i steam.
Med det sagt så hoppas jag att amd kommer med bra kort i high end så kanske mid end sjunker i pris när priskriget startar.

Så det är visserligen men jag förstår inte hur storleken på andel som använder high-end ska påverka priset menar du? RTX 2080 och uppåt är ju svindyrt oavsett om det är riktat till en liten eller stor målgrupp. Det som påverkar priset borde väl vara tillverkningskostnader och tillgång/efterfrågan (där det röda laget inte ens har någon tillgång i high-end segmentet) och det verkar inte Nvidia ha något problem med som vi ser i prissättningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Om du tar med all text jag skrivit och inte bara zoomar in på en rad av alla raderna känner jag att detta redan är besvarat.

EDIT.
Tar mig tiden att klippa in det första jag skrev och sedan svar på en kommentar om det inlägget då det verkar vara lite svårt med helheten.
Inlägg 1
Tråkigt att AMD väntat med denna lanseringen.
De borde kunnat gjort en variant av den redan tidigare lanserade kretsen i större storlek.

Här skriver man att det finns en äldre och en nyare version
Nu må de ha förfinat ytterligare men Ampere TI varianterna har jag svårt att se de skall råpå.
Men vem vet, de kanske har hittat gömd prestanda som inte bara kommer i form av flera transistorer.

Här dementerar jag ytterligare en gång att det rör sig om två olika versioner.
Något som precis som du skriver skulle kunna benämnas som 6900xt eller dylikt namn.

Inlägg 2
Ja så förstår jag det med.
Därför det hade varit bra om de släppt en bignavi på befintlig navi redan tidigare.

Då är vi här igen med att det finns två olika.
Att man gjort som man gjort nu visar ju att deras nya RDNA inte kan konkurrera utan att behöva mer råstyrka.
Med det sagt är ju inte nvidia kretsarna direkt små idag så det kanske mer ses som en normalisering av kretsstorlek idag.

Här står det redan med andra ord det du nämner om 500mm2.

Men att rå på ampere som redan i förra versionen var snabbare, kommer med en krympning, nyare teknik och ytterligare mer transistorer känns jäkligt långsökt.

Du får ursäkta men jag förstår ärligt talat fortfarande inte vad du menar med "att man gjort som man gjort nu visar ju att deras nya RDNA inte kan konkurrera utan att behöva mer råstyrka"
Vad har de gjort nu som visar att RDNA2 inte kan konkurrera? [utan att ta till råstyrka, vad nu det betyder i sammanhanget]
Följdfråga: varför är det så betydelsefullt att de borde släppt en stor RDNA1? Vad har det för betydelse för dessa kommande kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Så det är visserligen men jag förstår inte hur storleken på andel som använder high-end ska påverka priset menar du? RTX 2080 och uppåt är ju svindyrt oavsett om det är riktat till en liten eller stor målgrupp. Det som påverkar priset borde väl vara tillverkningskostnader och tillgång/efterfrågan (där det röda laget inte ens har någon tillgång i high-end segmentet) och det verkar inte Nvidia ha något problem med som vi ser i prissättningen

Nu är jag inte den som du citerar men tillverkningskostnaden sjunker med tillverkningsvolymen. Det hänger alltså direkt ihop med andelen som använder high-end kort. Sen påverkar givetvis konkurrensen i segmentet vilka marginaler som sätts uppepå produktionskostnader. Vore affärsmässigt självmord av Nvidia att pressa priserna när de är den enda tillverkaren i det segmentet (just nu).

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Är det någon som är intresserad av AMDs grafikkort? 5%? (Alltså jag ställer en fråga och påstår inget, hur många av trådföljarna har Radeon i sin dator).

Jag lär nog inte skaffa en AMD GPU på ett bra tag även om de skulle vara prisvärda och likvärdiga Nvidia.
Har ingen vidare lust att sitta med ett problematiskt grafikkort i typ 3-6 månader innan dem kommer med drivrutiner som löser problemen

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2